TE NRA TT RE nr OR ETT TATE didatexamen,. påbegynt sina studier alldeles planlöst eller rättare bakvändt med den eko. nomiska lagfarenheten eller andra läroämnen, tillhörande: special-lagfarenheten, och fördjuat sig så deri, att de, efter 8—10 års föropp, måst i hast påskynda sin examen, utan att de kommit till några grundliga insigter i den. allmänna lagfarenheten, ännu mindre hunnit till någon verkligt förberedande grundläggning af juridiskt vetånde genom studium af romersk rätt, juridisk encyclopadie och fäderneslandets rättshistoria. Likaså har det ock händt, att äfven studerande, som blott aspirerat till hofrättsexamen, förnött sina 5— 6 år, ofta genom ett fullkomligt planlöst sätt att sköta sina studier. Jag har hört föräldrar med bekymmer tala om detta förhållande, och fäder, som nekat sina söner att absolvera juris-candidatexamen, af fruktan att dermed skulle dröja allt för länge. Orsaken härtill, förmenar författaren, vara de juridiska studiernas planlösa idkande. Vid de tyska universiteterna, likasom vid universitetet i Köpenhamn, är vanligt, att de studerande under första läseterminen afhöra föreläsningar . om den juridiska encyclopadien, dels den s. k. yttre eller formella, hvari, utom de allinänna juridiska begreppen, meddelas ett schema öfver äldre indelning och dess särskilta grenar, dels den 8. k. inre eller materiella, hvilken derjemte innehåller en kort historisk och dogmatisk skizz af innehållet i hvar och en af de särskilta juridiska disciplinerna. Sådana föreläsningar, hvilka borde hållas terminligen just för nybörjare, förekomma nu sällan vid universitetet i Upsala. I den romerska rätten hållas der alldeles inga föreläsningar, äfvensom högst sällan i rättshistorien — allt, påstår författaren, i saknad af erforderlige lä-1 rare. Emellertid och innan en : sådan tillökning i lärarnes antal vinnes, föreslår författaren, att juridiska fakulteten, likasom i Köpenhamn, skall: för. varje år från trycket utgifva en öfversigt af de blifvande föreläsningarne under nästföljande tre år jemte en studieplan för så väl blifvande juris-candidater-som..dem, hvilka allenast ämna: undergå hofrättsexamen. Genom föreläsningsprogrammet visste de studerande på förhand, i hvilken ordning. föreläsningarne skulle komma att ega rum och genom studieplanen hade de en behöflig vägledning för inrättandet af sina studier på det för dem sjelfva mest ändamålsenliga sätt. Sådana studieplaner utgifvas såväl i Köpenhamn som vid de tyska universiteterna, hvarvid det äfven är vanligt, att hvarje professor låter vid läseårets början trycka ett kort program eller schema för sina egna kommande föreläsningar, hvilket de studerande köpa och begagna till ledning under läsekursen. Fördelen för de-studerande af detta förfarande är ögonskenlig. Det vid universitetet i Köpenhamn utfärdade föreläsningsprogram. upptager i första rummet juridisk encyclopedie och allmän rättslära; i det andra romersk rätt; derfter inledning till danska privaträtten och dansk rätts encyclopedie; dansk civilprocess, dansk kriminalprocess; dansk kriminalrätt, dansk författningsrätt, förvaltningsrätt, rättshistoria, folkrätt, kyrkorätt, nationalekonomi, teoretisk och praktisk, financevetenskapen, statistik och politisk historia samt slutligen praktiska öfningar. Vanligen :erfordras både i Tyskland, Frankrike och Danmark fyra år för denna kurs till juriskandidatexamen, hvilket jemväl här borde vara tillräckligt, likasom tre år för den s. k. hofrättsexamen, om denna skall fortfara. Med den föreslagna studieplanen åsyftas derföre icke hågot tvång, utan endast en nödig vägledning för de studerande, äfvensom ett bestämdt maximum af tid för absolverandet af examen. Den unge juristen skulle i allt fall sednast vid 23 till 23 år vara färdig att egna sig åt det allmännas tjenst. Referenten instämmer till alla delar i de här ofvan yttrade åsigter om behofvet och nyttan af en studieplan och önskar lifligt, ätt utkastet dertill måtte blifva föremål för juridiska fakulteternas vid våra universiteter allvarliga begrundande; -dervid man framför allt vill tillstyrka, att de nu helt och hället försummade ämnena nemligen rättsvetenskapens encyklopedi, rättshistorien och den romerska rätten måtte läggas till grund; men han förblifver ändå alltid en Thomas, i afseende på en ändamålsenlig verkställighet af planen, med mindre juridiska fakulteten förflyttas till hufvudstaden. Annars lärer det nog — trots alla programmer. — förblifva vid. den gamla slentrianen. Något främmande förekommer det ock; att samme författare, som uppkastat detta förslag till indelning af de juridiska studierna, sjelf erkänner, att ban under de sju år, han varit professor, allt hittills varit sysselsatt att föreläsa--ensamt röfver. civilrättens, system, men deremot:: helt. och -hållet åsidosatt både romersk rätt och rättshistorien; ehuru begge dessa ämnen tillhöra hans profession. Slutligen hänför författaren till de väsentliga bristerna vid den juridiska undervisninen: j Saknaden af praktiska öfningar för juris stuiosi. Vid universitetet i Kristiania hörer det till de skriftliga profven för den juridiska embetsexamen, hvilken fullt motsvarar vår juris kandidatexamen, att. examinandi skola författa stämning, inlagor från begge sidor och dom i något rättegångsmål. I Köpenhamn lemna icke mindre än trenneprofessorer handledning åt de studerande i praktiska skriftliga öfningar; äfvenså vid universiteterna i Tysk! land. Dessa praktiska skriföfningar förordar författaren äfven. här för de studerande, som hunnit genomgå den allmänna lagfarenheten, att ega rum under inseende af professorn i processrätt eller adjunkten i allmänna lagfarenheten. Dessa skriföfningar måste likväl. enligt författarens tanka, tillhöra den enskilda undervisningen. I Tyskland utgöra, säger han; de privata föreläsningarne och de examinatoriska kollegierna den hufvudsakligaste delen AR ge RR LR EE