höger om denna är hufvudsakligen bestämdt för de vid: första afgångsorten emottagna postförsändelser, hvilka gemenligen äro betydligt voluminösa. För att underlätta arbetet. under åkningen och undvika hvarje misstag vid påsarnes aflemnande å de många olika stationerna, blifva påsarne strax vid emottagningen och ännu före trainens afgång ordnade i en rad så som de böra på olika stationer afgifvas. samt i denna ordning upphängda på dertill bestämda hakar å den fönsterlösa bakväggen i nyssberörda rum. Dessutom befinnes i detta samma -rum en sittplats för konduktören och ett bord, på hvilket denne verkställer brefvens förpackning och de afgående brefpåsarnes försegling. Vid detta bord äro fästade hakar, på hvilka de tomma postpåsartnie upphängas i den ordning, de under färden komma i tur att användas. Rummet till venster om ingångsdörren är anvisad: åt postexpeditören. Vid sidan midt emot dörren, hvilken sida å denna ända icke har fönster, befinner sig expeditionsskåpet, som består af ett smalt bord med en enda till vagnens tak gående hylla. Facken äro utanK försedda med namnen på de stationer, till vilka detta åkande kontor kan komma i fråga att affärda karteslut. Inuti hvarje sådant fack finnes uppklistrad förteckning öfver alla de orter och städer, hvilkas postförsändelser måeste tillhöra det för detta fack riktiga karteslutet. Dessutom har expedienten till hands lista öfver alla byar och gods, som äro belägna i närheten af dessa orter och städer, för att vid minsta tvekan kunna rådfrågas. Uti en särskilt hylla, men i samma del af vagnen, befinnas större fack, för tidningarne, och försedda med :enahanda indelning och namnuppgifter som brefhyllans. Midt emot expeditionsskåpet står under vagnsfönstret en stoppad bänk för expeditören och till venster om denna, uti yttersta hörnet, en jernkamin, för vagnens uppeldande vintertiden. Under mörkare timmar och vid genomresandet af de å de engelska jernbanorna mycket täta och långa tunnels upplyses vagnens inre genom tre i dess tak anbragta lanternor. Skrifvandet vid det faststående expeditionsbordet är under åkningen näppeligen möjligt. Det verkställes derföre på ett i venstra handen hållet hårdt underlag, och under det skrifvaren står med krökta, knän. . I denna ställning försiggår skrifningen af ganska löslig sil under sjelfva färden. Slutligen måste omtalas den inrättning, medelst: hvilken. brefpåsarne blifva på en del jernbaner. vid: stationerna af Travelling Office aflemnade och emottagna. De åkande postkontoren fara gemenligen med expresstrains (kurirtåg), hvilka tillryggalägga femtio engelska (8 svenska) mil i timman. Vid: denna tågets snabbhet är det icke möjligt att göra halt å hvarje station, hvarigenom å andra sidan en del af postexpeditionen på jernväg komme att förfela sitt ändamål :— aflemnandet å alla stationer. För att kunna till postföring :begagna expresstrains, nödgades man således utfinna ett medel att taga emot och gifva ifrån sig postpåsarne, midt under den flygande hastigheten. En engelsk posttjensteman, John Ramsey, som sedan blef postoffice inspektor-general, uppfann för detta ändamål den maskin vi nu vilja beskrifva. jernbanperronen står en i marken fästad, omkring 5 alnar hög träpelare. Vid hans öfra ända befinnes en jernhake, som på det viset står i förening med en vid pelarens nedre del befintlig tvärslå af jern, att, så snart tvärslån åt ena eller andra hållet bekommer ett slag, drager sig baken tillbaka in i pelarens Vid denna hake fästes den brefpåse, som stationen har att aflemna till den annalkande trainep, Genom en å den flygande postvagnen anbragt enkel mekanism blir den nyssnämda tvärslån i förbifarten slängdåt sidan; -haken, på hvilken påsen hänger, drager sig tillbaka och brefpåsen nedfaller i ett vid vagnen fä stadt nät. Den brefpåse åter, som flygande postkontoret har att på stationen qvarlemna,är uthängd på en likartad, å vegnen fästad hake, hvilken likaledes drager sig tillbaka, så snart en med densamma i förbindelse varande rörlig tvärs å-erbåller ett slag åt sidan. Den på vagnen befintliga, något krökta tvärslån bekommer detta nödvändiga slag genom den noga afpassade sammanstötningen under förbifarten med den å perronpelaren anbragta tvärslån; vagnens hake drager sig i samma ögonblick tillbaka och :den derpå uthängda påsen faller till marken... En på trainen väntande postdräng emottager bonom. Denna inrättning är så praktisk, att den aldrig felslagit; i samma tgonblick de begge tvärslåarne kyssas, ligger den ena vederbörliga påsen i vagnsnätets famn, och den andra vid postdrängens fötter. k (Ur Arkiv i Postväsendet?.) S— LX (Insändt).