Article Image
VERSOM al. ACH SVCRSKaA -UiSLOFLIenS SCNaSsLe TIGEYINUCE våra mest ändamålsenlig. Geografien intager på den reala bildningens sida en annan ställning och erhåller en ännu större betydelse. I kraft af det sammanhang den eger med det naturhistoriska ämnet, blir den här mera-ingripände.i undervisningens hela väsende. Den bör här innefatta, .isynnerhet i afseende på de vigtigare kulturländerna, en mera utförlig framställning. af de särskilta staterna, som afser icke blott deras naturliga beskaffenhet och politiska utveckling, utan äfven och isymnerhet beskaffenheten af. deras naturoch slöjdalster samt deras ställning i afseende på industri: och handel. Af detta skäl har komitån ät ven för femte och sjette klasserna upptagit en.geografisk undervisning, hufvudsakligen omfattande, ur nyssnämda synpunkter, de vigtigaste kulturländernas beskrifning. Filosofisk propedeutik Med afseende derpå, att der. större utveckling i logiskt hänseende,som lärjungarnt inom skolans andra afdelning redan: genom studier af de klassiska språken bör hafva erhållit, icke. på reala afdelningen kan i lika grad förutsättas, har å undervisningen. i den filosofiska propiedeutiken et dubbelt antal timmar inom läroverkets öfversta klas här upptagits. I. afseende på den ordning, i hvilker de sbåda lärostyckena inomdenna -propsedeutik börs följa på hvarandra; får komiten i underdånighet åberopa hvad den redan i fråga om den föregående underyvisningsplanen anfört. Teckning. Bland de :undervisningsämnen, som börs anses tillhöra skolan, intager teckning utantvifvel e i utmärkt rum; Undervisningen deruti; om den rätt bedrifves, utbildar lärjungens skönhetssinne, skärper i betydlig g-ad hans tankekraft samt-förskaffar honom-:en färdighet, hvaraf han. under-sin framtida lef mnadsbana kommer i behof: För de ynglingar, son vilja egna sig åt något industrielt yrke, är öfning teekning ej blott nyttig, utan så nödvändig, att der mästan. kan; sättas vid sidan af färdigheten att skrifva Koömiten har derföre -ansett, att på läroverkets real afdelning. fyra timmar i veckan. böra anslås åt teckning i hvarje klass; från och med den tredje till oct med den sjunde. Af dessa fyra timmar falla-endas: två. inom. det i. undervisningsplandh upptagna tim. :antälet..,På den . klassiska linien, hvarest ifrågava ande undervisning, ehuru i hög grad:nyttig, kan anseg. vara af jemförelsevis. mindre vigt och nödvändig het.än på den reala; torde deremot tvenne timmar i veckan för motsvarande klassen kunna betraktas såsom. tillräckliga. . Dessa tvenne: timmar. äro icke:inberäknade bland dem, -som-i. undervisningsplanen äre uppförda, ... Huruvida .undervisningi.i teckning äfver iskall; meddelas, åt. lärjungarne i de, två: första: kläs: serna, må. bero: af rektor och.vederbörande lärare. Likasom-all.annan-undervisning, .bör äfven den teckning fortgå från: det -enklare till. det mera sammaxgatta, och lärjungen ej öfvergå: till något: nytt innan han genom öfning förut lärt att bestämdt. ocl klart framställa det enkla; hvaraf det sammansatt: består, Början: sker med linearfrihåndsteckning; hvar vid Järjungen först öfvas.att.teckna räta linier iolik: riktningar, hvarefter. han .sammansätter. dessa til winklar och ritliniga regelbundna figurer, samt bil dar af: dessa senare enkla ornamentala former. Dersefter-öfvergår han till framställning af. cirklar oel :andra kroklinier samt. derassammansättningar mec rätliniga figurer, i Sedan lärjungen på detta sätt förvärfvat färdighe: 4 sinearfribandsteckning, erhåller han öfning i kon stem .3tt med eirkel, lineal och -skalaafbilda gifn: figurer i olika måttstock eller så kallad konstruktiongritning. -Derefter börjar han att afbilda solid: geometriska figurer: efter så kallade klotsar, hvilk: J)han först perspektiviskt aftecknar till sina gränslinie: och derefter skuggar. I den mån lärjungen förvärfvat öfning härnti, gifvas bonom dylika modeller a en mer samrhansatt och för afbildningen: svårårt form. -Samtidigt-med denna så kallade blotsrit ning . undervisas. lärjungen och .öfsas. praktiskt ut projektionslärasamt perspektiv-och skugglära. -Sedan denna del af undervisningen i teckning: blifvi afslutad,. öfvas lärjungen i ornamentsritning; först efter. förelagda mönster och . sedan: efter :modeller. Fill slut aftecknar han naturens egna fria former efter lefvande växter och djur. I Ekhet med . hvad i afseende på föregående undervisningsplan iakttagits, torde. komiten äfven hör få i en sammanfattad kort. öfversigt: anmärka: den lättnad-i lärjungarnes. arbete, som. genom planens antagande anses: kunna wppkomma. ? Hvad i nämde hänseende om läsningen i de tvenne :gemensamma klasserna.-förut blifvit yttradt här na:turligtvis sin tillämpning Äfven för de lärjungar, om Thvilka -här är fråga Inom: tredje klassen är likaledes hemarbetet så my cket förminskadt, som svarar: emot skilnaden -mellan utanläsning af. hela den stora katekesen-och utanläsniug af. hela den lilla: I språkundervisningen torde så till vida en lättnad ega rum, som det: engelske språket är med det tyska närmare beslägtadt; än detta sistnämda språk med det franska, matematiker är läsningen af Euvclides icke: ovilkorligt föresskrifven. I afseende på undervisningen i modersmålet ock i natnuralhistorien gäller detsamma. som vid föregående undervisningsplan blifvit i underdånighet anfördt. N I fjerde klassen måste äfven hemarbetet bliffabetydligt minskadt, så väl derigenom att kristendo nsundervisningen nästan icke erfordrar någon utanläsning, som derigenom att något hem-tema på främmande språk här:-ännuicke är tärjungarne ålagdt: I den botaniska undervisningen förekommer inom denna klass icke vtxtfysiologi, iekeheller läran of det naturliga systemets utan blott em fortsättning al kännedomen om växtern2s yttre organer, hufvudsakligen inhemtad genom ås. vådning. I femte klassen är den terlogiska dogmatikens studium ännu icke föreskrifvet. Inom naturvetenskapernas område förekommer ett 1.roämne. mindre, då undervisriing icke bör meddelas i komis Genoriyklässens förändring till en tvåårig klass bör; då Miro styckena icke äro i samma förhållande ökade: Br jungen både kunna hemta hvila Och vinna. större mognad i sina kunskaper. : T dere sjette klassen inträder den teologiska dogmatikens låsning först på ahdra året, motsvarande den sjunde klassen enligt den kunglig:a stadgan. I denta klass behöfver icke alla de främ siande språkens stodium drifvas med lika styrka, då Bsninger af tyskar redan fortgått genom så många Klasser; A6t lärjan: gen bör vara någorlundå förtrolig med detta, språk I engelska språket är något hem-tema icke föreskrifvet: ö N Från sjunde klassens matematiska kurs är den deskriptiva geometrien! uteslvten. Inom denna kläss undervisas i ett Språk Mindre, enär tyska språkets läsning med föregående klass upphört. Derigenom, att hem-temata icke förekomma i mer än ett språk, hemligen franskän, äfvensöm derigenom, att vid läsningen af do engelska författarne här icke fordras nå on förböredelse, bör i lärjungarnes hemarbete en tydlig lättnad kunna beredås. Rättegångsoch Polissaker.. P2 aftonen sistlidne onsdag har i Lilla Fiskäre

28 januari 1859, sida 4

Thumbnail