Article Image
afsluta de ifrågavarande lärjungarnes språkstudier och förtjenar utan tvifvel den mera på djupet gående behandling, som-deras numera uppöfvade själsförmögenheter göra möjhg. På detta språk har komitån derföre ock ansett skriftliga hemarbeten böra af lärjungarne uppsättas, men icke föreslagit dem att vidtaga förr, än de tyska hemarbetena upphört. En grundligare och mera omfattande undervisning i nyare språk är för öfrigt någonting vid våra läroverk jemförelsevis nytt. Om denna undervisning skall blifva hvad den bör och kan vara, fordrar den såsom vilkor, utom omedelbar bekantskap med det folk, hvars språk man vill bibringa, temligen djup vetenskaplig.bildning. Genom stiftandet af en lärostol för en modern filologi vid rikets båda universiteter är anledning för handen till det hopp, att detta vigtiga och intressanta studium äfven hos oss skall uppblomstra. I sådant fall erbjuda de programmer, som från läroverken böra utgå, lärarne i moderna språk ett tillfälle att meddela allmänheten och sina medarbetare på samma sätt så väl resultaten af sina forskningar, beträffande de ännu lefvande och verkande nationernas språk och litteratur, som äfven, hvad som i praktiskt hänseende är af ännu större vigt, frukterna af sin lärareerfarenhet. Ea öfverallt genomförd, fullkomligt likformig behandling är hvarken för detta eller något annat läroämne att hoppas eller att önska; men en viss-öfverensstämmelse om hvad som är bäst och nyttigast, är utan tvifvel värd att eftersträfva, och dertill bidrager, mer än allt annat, muntligt och skriftligt utbyte af idter och erfarenheter mellan dem, som sträfva till samma mål. På sådan väg kan för denna språkundervisning äfvensom för andra kunskapers meddekande en metodik småningom bilda sig, till stor båtnad för framtida lärare. Matematik. Då för detta läroämne, som är ett det hufvudsakligaste på reala linien, flera läsetimmar blifvit anvisade än för något annat, så har tillfälle derigenom blifvit beredt att kunna gifva åt undervisningen deri en hastigare fortgång äfvensom en större utsträckning, än fallet kunnat vara på dem klassiska afdelningen. Lärjungen bör här redan i fjerde klassen hafva genomgått den aritmetiska kursen och kunna begynna den algebraiska. I den femte klassen böra tvenne grader algebra med en obekant kunna medhinnas jemte proportionsläran med dess tillämpning. I sammanhang härmed lärer undervisningen i de högre klasserna kunna utsträckas, så att den omfattar icke blott stereometri, utan äfven analytisk geometri, åtminstone hvad elementerna af dessa vetenskapers grenar beträffar, och sannolikt är, att en skicklig lärare skall kunna medhinna att på den åt matematiken i det hela anslagna tid äfven meddela det vigtigaste af koniska s-cktionerna. Likaledes bör i de föregående delarne af matematiken undervisningen kunna göras mera omfattande, hvilket i afs ende på plan trigonometri företrädesvis synes böra blifva fallet. Då det, för att motsvara dessa fordringar, kan blifva nödvändigt att begagna andra läroböcker än Euclides, har komiten här icke velat bestämdt föreslå beg2gnandet af denne författares arbete, utan inom olika klasser blott hänvisat till ett omfång, som motsvarar olika afdelningar af detsamma. Äfven å denna linie bör den matematiska undervisningen stödja sig på vetenskaplig grund, så att teorien aldrig bör få lemnas ur sigte; lärjungen bör således icke endast i minnet inlära formler, utan äfven klart redogöra för deras uppkomst. Men då denna undervisning derjemte måste tidigare antaga en praktisk syftning, och då största delen af de lärjungar, om hvilka bär är fråga, sanuolikt komma att välja lefnadsbanor, på hvilka matematikens tillämpning blir behöflig, så bör undervisningen likväl aldrig lemna ur sigte nyttan och nödvändigheten af en flitig öfning i kunskapens användande — en öfning, genom hvilken för öfrigt äfven den teoretiska insigten vinner i klarhet och intresse. Ledd af dessa åsigter, har komiteu på flera ställen erinrat derom, att lärjungen bör genomgå talrika, valda problemer, på det han vid skoltidens slut må vara väl förberedd att, vare sig vid ett högre läroverk eller under tillmpning det praktiska lifvet, fortsätta sina stuier. I afseende på ordningen af undervisningens fortgång genom skolan och läroämnets fördelning på olika klasser, får komiten i underdånighet åberopa hvad som vid redogörelsen för den föregående undervisningsplanen i underdån.ghet blifvit anfördt. z (Forts. följer.)

24 januari 1859, sida 4

Thumbnail