Article Image
upplöstes, och br von Nagler utnämdes til generalpostmästare samt chef för bela postvä sendet, med bemyndigande att ,sjelfständig led: pos förvaltningen i hela dess vidd, be gränsad allenast af de tre vilkor: att, sedai budgeten blifvit af honom med generalkon trollembetet gemensamt uppgjord och af ko. nungen faststäld, hålla sig inom dess gränser. underställa konungen direkte alla förslager om löpande förvaltningar, men förelägga statsministåren (och detta blott i utkast) endast sådana förändringar och nya inrättningar, som kunde hafva inflytande på undersåternas förpligtande till vissa servituter, eller på handelstrafiken, polisförhållanden och utländska makter; Efter den dagen uppgick ett ljus för preussiska postväsendet, som nu utgör ett mönster för andra, att åberopa och att imitera. Men G.Assynes icke älska utländska exempel. Ingen sats kan för dem, som vilja bibehålla vårt postväsende in statu quo, vara mera välkommen än den, -att man icke får anställa jemförelser med utlandet. Då kan, naturligtvis, ingen jemförelse anställas; då kan man hvarken inse hvad oss felas, eller huru det felande må bäst kunna anskaffas; då är, med ett ord, det svenska postväsendet utan gensägelse det bästa — i hela Sverge. Då måste, när man omsider en gång ser sig nödgad att något gifva efter och tänka på en reform, denna. förutgås af ett långvarigt och kostsamt experimenterande, ett upprepande af alla de fåfängliga försök, som utlandet redan genomkämpat och förkastat. Ty utlandets erfarenbet duger ju icke för Sverge! Och då blir det :en naturlig följd, att man, vid anskaffande t. ex. af nya poståkdon, öfverlemnar åt privata hugade spekulanter, att föreslå ritningar till lämpliga sådana, i stället att, med stöd af den utrikes vunna erfarenheten, kungöra att åkdonet skall vara af redan på förhand bestämd beskaffenhet och enligt den ritning, som finnes att tillgå hos vederbörande. Det är klart, att det förutnämda experimenterandet ab ovo kommer att kosta vida mera tid och penningar än om man t. ex. beställt sitt behof hos de preussiska fabrikanter, som, längesedan förtrogna med modellen, arbeta i stor :skala och kunna lemna arbetet både hastigare och för ojemförligt billigare priser. Preussiska postverket har för närvarande i dagligt bruk fjorton olika slags poståkdon, dels smärre, dels större, och inrättade olika för-chaussåer, för icke. chausserade djupare vägar, för snödrifvor, för backiga vägar, fyrhjuliga, tvånjuliga och släddon. Framstegen på kontinenten i alla tekniska färdigheter, särdeles. i maskinliran, det lättare bearbetandet af jernet med ångans tillbjelp, den praktiska riktningen hos naturvetenskaperna, vägarnes förbättrade skick, arbetsfördelningens atveckling och den: planmässiga inrättningen af de stora industriverkstäderna hafva, äfven för fullkomnandet af en så simpel sak som fordon, varit af yttersta vigt. Månne alla lessa fördelar också äro inom vårt land i samma grad uppnådda? Månne det ej skulle inat mödan att åtminstone hemta modellerna utifrån ? G. A. måste förlåta dessa frågor. Den aktning hans signatur, förtjenar och -det inflyande hon betecknar, gjorde det för den vigiga sakens skull omöjligt att lemna hans arikel alldeles utan genmäle. Detta hade blifrit skarpare, i fall man afsett att klandra.

20 januari 1859, sida 3

Thumbnail