äfven stärkas genom att man ställer ribbörna s F plan, som äro parallela med ellipsens axel, lc men icke gå genom den, så att de kunna lu-s tas emot hvarandra parvis, i ändamål att göras färtyget mera styft och starkt. Propellerns I axel skall gå igenom packningsdosor (stuffing! boxes). i afdelningarne och sammanbindas geq nom ett knä med de nedom axeln placerade t maskinerna. Såsom ett kommunikationsmedel i1 emellan de två aäfdelningarne af skröfvet, är: ön lämplig öppning gjord öfverst i hvärje afdelning; omkring dessa öppningar äro inpäs-.: sade vattentäta rör eller torii, hvilka höja sig i genom ramen och öppna sig uti en gemenj ( sam bro eller gång, gevom Hvilken de äro, sammanbundna. Dessa rör eller torn befördra vädervexlingen i de delar af fartyget, vid hvilka de äro fästade, och lemna också ett fumi, hvarigenom röker från ångpannörna kan ! ledas i rör af vänlig konstruktion; rökrören ! kunna dock ledas genom öppningar i andra ; delar af skrofvet. Då propellern sättes i verksamhet uti till) börlig riktning, drifver dess rörelse inom ra! men ut vattnet i en akterut gående ström ? genoin rummen emellan ribbornas aktor-rad, och det sålunda utdrifna vattnet ersättes ge-: nont en inflytände ström mellan för-ribbornä; härigenom drifves fartyget framåt. Ribborna komma vattnet att intränga i och lemna det innesluta rummet i em riktning, som är pa-; rällel med fartygets sidor. De verka äfven såsom en köl, i det de göra fartygetsgång stadigare : och förhindra dess allae samt tjena till: attmotverka hvarje propellerns benägenhet att böja fårtyget åt sidan. I Propellerns blad, :söm jemnt framskjuta på vålla sidor af skrofvety skola alltid vara : 10verksåmhet, och huru fartyget än: må rulla, skall i det närmaste en lika yta af propellern i ständigt vara under vattnet; ty på samma Bång somsden ena sidan höjer sig; IN sigoden andras; Genom dennaanordning undvika vi de svåfigheter, söm åtfölja skofvelbjulångbåtar, i hvilka; när fartyget råällar,;: Hjulet på enarsidan lyftes från vattnet :och sålunda i5hög grad minskar motståndet möt: den: rörande: yttre kraften, så att maskinehsförmåga förspilles under det deremöt, när båda bjuI len: ånyorKomma hed i vattnet, ett plötslig hinder göres; hvilket i båda händelserna åstadkömmåer stötar;-högligen skadliga för mäskineriet ock: beständigt medförande faran at fartygets söriderbrytning:s På sdmma sätt und; vika vi säfven olägenheterna af propelterns placeritig i förstäfven -eller under akterdäcket af. fartyget, delar; hvilka ömsöm äro nedsänktävunder och höjda öfver vattenytan; fartyget starbpar ((spitschs) nemligen då, och detta frambringar satama slags-skada för maskinerigtsöm i förenämde fall; -I fartyg; byggda efter vår: plan, är Hjulet eHlet propellern :belägen vid ellers nära midten af fårtygets längd. der: den saldrig kän blifva lyft: ur vattnet: hvarken gånom stampning eller rullning: Som diametern af vår:propeller är lika med skrofvets egen diameter; äro vi i stånd att fe åtrdess blad-större hastighet i förhålande tilk maskinens förelsej äm som: kan gifvasråt bladen uti någor: annän bekant skrufpropeller, hvari måskinensknä är förbundet. sdirektosmed:-Skrufvens--axzel. -Propellers ivakterit, -hVilka nödvändigt måste vara af vida mindre diameter än vår, fordra större hastighet i maskinen, eller ock måste -utvexlingshjul: förläggas mellan den egentliga; maskinen och. ,skrufaxeln för att: mångdubbla ! rörelsen, innan bladen af. sådana , propellers kunna uppnå .den hastighet, som vinnes. genöm vår anordning. Detta sätt att: föröka propellerns , hastighet är åtföljdt af både, ökad: friktion. och ökad fara af oordning. -Åtskil-. liga utvägar hafva blifvit uttänkta för öfvervinnandet af dessa allvarsamma svårigheter, som förefinnas hos alla akterpropellers; men alla. sådana. utvägar hafva befunnits. åstadkomma: nya svårigheter, i det närmaste eller helt och hållet lika stora som de, hvilka de skola före-. komma, i Den maskin, som begagnas för. att. drifva. hjulet, kan placeras uti endera af fartygets af-. delningar, eller ock kunna olika maskiner brukas i hvar och en afdelning samtidigt. Uti intetdera fallet skall en stor längd för axeln erfordras, enär det bästa läget för maskinen skulle föra dem nära hjulet; denna anordning af propellern och maskinerna är mera -sammånträngd än någon annan hittills uppfunnen. Genom nämde anordning af propellern emellan fartygets två ändar, äro vi äfven satta i stånd att undvika det stora motstånd, som förorsakas af nödvändigheten att släpa: genom vattnet den stora cylindern eller andra verk, hvarigehom bladen af en akterpropeller måste understödjas. . Enligt vår uppfinning fullgör fartyget sjelf denna förrättning, och inga nya motstånd åstadkommas genom tilläggandet af medel att uppbära propellern. Som diametern af hjulet är så stor, skall den verkande ytan af propellerbladen äfven vara ganska stor. Genom den stora arealen af sin pådrifvande yta, erhåller ett så stort hjul ett säkert fäste PP våttnet, och derigenom ökas dess kraft. e verkande ytorna af propellern, som äro placerade så långt från sin rotations-axel, hafva öfver hela sin utsträckning en nästan likformig rörelsehastighet genom vattnet, en fördel,