-1i hörande vetenskapsgren genomgå! en särskilt8 kur sioch sålunda förvärfva en bildning, mera bestämd . J egnad åt den vetenskapliga grundläggningen af de fl ämne, de skulle komma att i skolan meddela. Fö -I detta ändamål borde, enligt komiterades åsigt, huf vudsakligen tvenne inrättningar vid universitetet kom ma att finnas, den ena omfattande i sina olika ut greningar den klassiska filologien, de nyare språket och modersmålet, således i allmänhet den språklig: bildningen, samt den ändra de matematiska och dt näturvetenskapliga läroämnena. Dessa inrättningar torde, der så många vetenskap ligt bildade lärare redan finnas, utan stor svårighe kunna bildas. Deras utmärkande karakter, i jemfö relse med universitetsstudiet i öfrigt, bordevara, at! lärjungarne vid dem utvecklade en större sjelfverk: samhet. Under lärarnes ledning och i fortfarande närmare beröring, skulle de införas i den sjelfstänÅ diga kännedom af de särskilta ämnenas vetenskap: liga grunder, hvilken de sedermera skola sjelfva utbilda och som för deras blifvande verksamhet är af väsentlig vigt. Hvad angår organisationen af dessa inrättningar, hvilka komiterade ville benämna det filologiska och det matematiskt-naturvetenskapliga seminariet, äfvensom undervisningens anordning inom dem, lärer det otvifvelaktigt närmast tillhöra universiteterna att derom afgifva, förslag och böra komiterade således här inskränka sig till en allmän antydning af dessa inrättningars nytta och betydelse samt till den anmärkning att så beskaffade inrättningar vid en stor del utländska unirversiteter redan finnas. De filologiska seminarierna äro de äldsta och oftast förekommande; men i separe tider hafva tillkommit äfven de matematiskt-naturvetenskapliga med likartad bestämmelse. Sålunda i teoretiskt hänseende;förberedda, borde lärare-kandidaterna söka sin praktiska bildning vid någon af statens redan befintliga skolor, hvilka isin helhet utgöra det tjenligaste öfningsfält och således äfven den pålitligaste bildningsanstalt för blifvande lärare. Under ett år, tillbragt vid en högre skola, borde kandidaten dels hemta nytta och ledning af de derstädes anstälde lärares erfarenhet, dels sielf deltaga i undervisningen. Det är endast genoni en verklig och på fullt allvar menad handläggning vid undervisningen, som man vinner skicklighet för densamma och som läraregåfvornas halt utrönes. Lä: rarekandidaten bör dock ej, såsom hittills varit fallet, genast och på eget ansvar öfvertaga en undervisning, lika trägen som den, hvilken åligger den redan öfvade och fullt utbildade läraren; han blifver derigenom lätt fängslad vid rutinen, utan att hinna göra sig reda för de vetenskapliga grunderna för sitt förfaringssätt; utan han bör, under ledning och anvisning af erfarne lärare vid läroverket och bland dem, i främsta rummet, af detta läroverks rektor, följa undervisningens gång och derunder inhemta en pedagogisk insigt, hvilken han vidare utbildar och befäster genom att understundom sjelf. under ett mindre antal timmar i undervisningen deltaga. På det att dessa lärarekandidater måtte få tillräcklig tid att egna åt en särskilt och sorgfällig beredelse för sin undervisning, borde, enligt komiterades åsigt, detta deras eget deltagande i undervisningen aldrig utsträckas öfver åtta timmar i veckan och då mede delas under vederbörande lärares tillsyn och ledning. På detta sätt skulle elementarläroverket sjelft, uppfriskadt och lifvadt af de förstärkta kunskaper de blifvande lärarne komme att genom undervisningar vid universitetet vinna, tillika tjena såsom en enda stor, städse verksam uppfostringsanstalt för nya lärare. Genom denna anordning kan ock mängden af lärarekandidater sprida sig till så många högre skolor, att vid hvar och en af dessa undervisningens vanliga gång blifver orubbad och lärarekandidaterna, äfven med den största föreskrifna tjenstgöring, af densamma bestrida endast en ringa del, hvilken så lunda lättare kan sluta sig till och bilda sig efter den rådande ordningen inom skolan. Om dessa komiterades åsigter af eders Kongl. Majst i nåder gillas, så kunna de åtgärder, som för lärares praktiska bildning äro behöfliga, genast vidtagas, och komiterade hafva äfven i sitt betänkande, rörande skolstadgan, framställt underdåniga förslag till de åtgärder, som i deras tanke vore för ändamålet lämpliga ). I fråga åter om de teoretiska seminarierna, lärer, såsom komiterade redan anmärkt, förslag böra upprättas af universiteterra. Slutligen böra komiterade utlåta sig rörande de för dessa läroänstalter erforderliga kostnader. Hvad de teoretiska seminarierna beträffar, så, om det ock med skäl kan väntas, att de ordinarie professorerna utan särskilt ersättning förestå dylika inrättningar torde dock det vid desamma erforderliga arbetet icke billigtvis kunna utan arfvode fordras af de svagare lönade adjunkter och de alldeles icke med lön försedda docenter, för hvilka användandetaf deras tid till enskilt undervisning utgör antingen den enda eller åtminstone en städse påräknad inkomstkälla. Då vid de flerfaldiga utgreningarne af dessa inrättningar ett större antal yngre lärare behöfva vara verksamma, och enär ett visst antal stipendier för de medellöse och utmärkte bland dem, som begagnade seminarieundervisningen, är ett oundgängligt vilkor för framgången af dessa inrättningar, skulle, då man måste, i förhållandet till antalet af studerande, beräkna en vida mindre frequens i Lund än i Upsala, efter komiterades beräkning, en årlig utgift af 6000 rdr rmt för det förra seminariet och 9000 rdr samma mynt för det senare kunna vara för ändamålet någorlunda tillräcklig. Om, såsom komiterade anse sig böra i underdånighet föreslå, tillika en summa anvisas till stipendier för de utmärktare bland dem som genomgå profåret, och denna summa bestämmes till 5000 rdr rmt, så blifver hela beloppet af statens kostnader för omsorgen ont elementarlärares bildning 20 000 rdr rmt, — en kostnad, som, använd för ett så fruktbringande ändamål, skulle rikligen återgäldas, och hviken. i förhållande till de betydliga summor, som blefve erforderliga i fall en eller flera stora särskilta bildningsanstalter skulle upprättas, måste anses jemförelsevis ringa. ) Vi skola i sammanhang med komiterades förslag till ändringar i skolstadgan redogöra för dessa åtgärder. Red:s Anm. assstskinn TEATER. Kanal tomtom unnförde: I går: afton för