raren. bomber och granater emot oss, så blir det vår tur att svara. Läroverkskomiten har nu afslutat sinaj arbeten och den 23 dennes till K. M:t ingif-j: vit sitt betänkande såväl i frågan om en revision af sko!stadgan som i frågorna om inrättande af lärareseminarier och sättet för an-. ställandet af afgångsexamina från elementar-läroverken till universitetet. Då komitåns utji låtande är af alltför stort omfång att vi nul: genast kunna meddela det eller att vi ensj kunnat hinna taga kännedom deraf i dess de-1 taljer, meddela vi i dag endast hvad vid ett flyktigt genomläsande förefallit oss vara dess. hufvudpunkter, men skola med det första, så snart vi bli i tillfälle att taga afskrifter deraf, återgifva dess väsentligaste delar. Betänkandet rörande sjelfva hufvudfrågan innehåller, efter en inledning och jemte i slutet bifogade utförliga motiver, förslag till ny läseordning, med specificerade uppgifter såväl på läroämnena, i den ordning de följa på hvarandra, som antalet lärotimmar, hvilka blifva hvarje ämne till del. De mest framstående dragen i detta nya schema äro, att bildningsliniernas antal blifvit inskränkt till två, en med och en utan klassiska språk; att latinet börjar i 3:dje klassen, der således skilnaden emellan de begge linierna vidtager; att modersmålet och tyskan börja i första klassen; att intet nytt språk börjas i den andra; att för dem, som ej läsa klassiska språk, engelskan inträder i den tredje klassen och franskan i den fjerde, då deremot på den klassiska linien grekiskan vidtager i den fjerde-ochfranskan; först i den femte klassen; På denna linie läses ej engelska; ej heller hebreiska. Undervisningen i historien vidtager först i andra klassen och skall der mest röra sig omkring muntliga berättelser af läKristendomsundervisnipgen omfattar för de tre lägsta klasserna Bibliska historien samt utanläsning af Luthers lilla katekes, samt för de öfre klasserna läsning af Nya Testamentet: -och katekisation. Utanläsning af den stora katekesen bör efter komitens förslag helt ochhållet bortfalla. Naturkunnighet inträder. som undervisningsimne i första klassen med grunddragen af den fysiska geografien; i den andra tillkommer botanik, i den tredje.zoologi; fysiken inträder på den reala linien i femte och på. den klassiska i sjette-klassen. : Kemien ingår äfven bland ämnena på den förra linien, Filosofien före: kommer först i den sjunde. På den klassiska linien äro åt modersmålet anslagna 24, åt naturkunnighet 18, åt latinet 56, och åt grekiskan 33 timmar i-veckan. I latinet Skall i tredje klassen läsas läseöfningar jemte paradigmerna, i fjerde Cornelius Nepos, i femte två böcker af Caesar samt valda stycken. ur Ovidius, i sjette några af Ciceros. bref och tal jemte stycken ur Ovidius samt i sjunde klassen två böcker af Livius: tre böcker af Virgilius, en bok af Ciceros Tusculan e -Queestiones samt tre böcker af Horatii Oder; dessutom skrifvas ett tema i veckan. I grekiskan läses i fjerde klassen paradigmerna, i den femte två böcker af Xenophons Anabasis, i..den sjette tre böcker af Xenophon samt tre rhapsodier af Homerus, i den sjunde sex rhapsodier af Iliaden, en bok af Herodotus samt en af Platos dialoger. Komiten föreslår vidare, att högre läroverk må omfatta sju klasser, och de lägre tre, fem eller två, sarot att tiden för deras genomgående må: bestämmas för de fyra lägre klasserna till ett år och för de tre högre till två år, som i sjette och sjunde klasserna böra fördelas på två särskilta afdelningar. I afseende på lärarnes tjenstgöringsskylighet föreslås, att adjunkter eller kolleger böra läsa 26 å 28 timmar, lektor 20 å 22 timmar, rektor vid fullständigt läroverk 12 å 16, vid endast på reallinien fullständigt läroverk 16 å 18, vid lägre elementarläroverk med. fem klasser 20, med tre klasser 24 och med endast två klasser 30 timmar i veckan. De lektorer, som tillika äro domkapitelsledamöter, anses böra, tills en förändring i domkapitlens organisation blir genomförd, erhålla sin tjenstgöringstid minskad med fyra lektionstimmar. Lärotimmarnes antal föreslås för de lägsta och högsta klasserna till 30 och för de mellersta till 32, timmarne för öfning i musik, ritning och gymnastik dock häri ej inberäkräknade. Gymnastiköfningar böra ega rum hvarje dag, helst på förmiddagen. I afseende på tillsättning af rektorer hemställer komitån, att rektor vid högre elementarläroverk må utnämnas af K. M:t bland lärare som utmärkt sig för omfattande lärdom och bepröfvad erfarenhet, men vid lägre elementarläroverk af biskop och konsistorium efter i vanlig ordning gjord ansökan. Rektor bör, i komiterades tanke, utom hans vanliga åligganden, äfven tillkomma att. tidtals taga kännedom om lärjungarnes skriföfningar. Slutligen tillstyrker komiten ätven, att det appdrag, som förut tillhört den i 1820 års skolordning påbjudna skolrevisionen, hvars kos ERROR RR ERR——— ——— l-? in