skilta läroämnena, fördelningen af undervisningsskyldigheten mellan lärarne, samt de specimina dessa äro underkastade, och kanske ett och annat dessutom. Det skall visa sig, att om tillkomsten af den pedagogiska föreningen derstädes är något mera än ett med läroverkskomiten i Stockholm tillfälligtvis samtidigt fenomen, om iden till densamma är upprunnen från hoppet att dermed, till fördel för Upsala katedralskola, imponera på nämda läroverkskomitå, så förehafves något af betänklig art, åtminstone till afsigten. En och annan komiteledamots kända ytterst konservativa grundsatser i skolfrågan äro egnade att väcka farhåga för närmaste framtid. Det är väl sant, att, sedan Geijer behandlat skolfrågan, sedan skolreformens bana blifvit så allvarligt beträdd, och sedan den allmänna öfvertygelsen om behofvet af ett efter tidsandan reformeradt elementarläroverk hunnit rotfästa sig, och ett föryngradt skolskick blifvit en oeftergiflig fordran, det icke är tänkbart, att det föråldrade läroverket kan genom något sidoinflytande eller något slags bearbetning åter blifva med framgång infördt, men någon kort tids reaktion, förbistring och villervalla är icke alldeles otänkbar. Som vi förut omtalat, kommer en pedagogisk tidskrift att i Upsala utgifvas. Den är välkommen, ty omedelbart eller medelbart måste den blifva gagnande. Man tycker sig likväl kunna på förhand sluta till tidskriftens blifvande anda, då man besinnar att den kommer att utgifvas af äldre lärare vid Upsala katedralskola, samt att dessa redan från början, utan att gifva sig tid att pröfva allmänhetens belåtenhet med företaget, anse sig behöfva ett statsanslag.