mankomsten afgifna berättelse efter gransk ning af föreningens direktions förvaltning un der året 1857. : Huru vigtigt än detta således från fler båll afgifna, förslag än må vara derföre, att såsom revisorerna uttrycka sig, skolan vugt sina stifiare öfver hufvudets, och derföre at det anvisar den troligen enda utvägen attbe tala föreningens för skolan iråkade skuld samt: ytterligare derföre att man så skull undgå den uppenbara orimligheten ätt en en skilt förening, som genom sina ledamöter afgifter icke förmår bidraga till skolans un derhåll. med mera än en tolftedel så mycke som staten för samma ändamål betalar, skulle icke. desto mindre ega beslutande rätt öfve: skolans (förvaltning och undervisningens gång så är det dock af ännu högre vigt, och föl samhället af den största betydelse derföre, at det handlar om icke mindre än hela arbets. klassens framtid, då det afser sådan ledning åt våra arbetares upplysning, att hon må hålla jemna steg med arbetarnes i andra länder. Fråganär nemligen här, huruvida denna ledning, med hvilken icke allenast landets heder. på den allmänna civilisationens väg, men äfven; dess ekonomiska välstånd äro förbundna; skall hos oss, såsom öfverallt annorstädes. stå under statens kontroll och vara till alla sina bestämmelser landets regering anförtrodd, eller hon skall falla i händerna på Stockholms handtverksförening, hvilken består af män, som utan tvifvel äro fullt aktningsvärda och skickliga i det rent praktiska af arbetet, men som väl, med ytterst få undantag, ännu helt och hållet sakna den teoretiska kunskap och den högre konstbildning, som vår tid fordrar — dagligen mera befallande — af detindustriella arbetet: en förening, som beklagligen visat sig Vara emot ej med de yngre industriidkarnes tidsenliga upplysning. Att undervisningen i svenska slöjdföreningens skola hittills kunnat undgå, hvad som synnerligen sedan ett år hotat henne, att stranda på denna undervattensklippa, är säkert lycka långt mera än konst, ty om grundet än någon gång varit prickadt, så har, derefter, den allmänna liknöjdheten för allmänna frågor alls icke sörjt för prickningens vidmakthållande. S Vi skola här lemna bevis på detta handtverksföreningens beteende och måste till den ändan anföra några data, hemtade ur direktionen för svenska slöjdföreningens historia. Svenska slöjdföreningens skola stiftades den 12 December 1845. På föreningens första högtidsdag, den: 5 Juni 1856, hvilken hedrades af Ho M:t konungens och H; K. H. kronprinsens närvaro, upplästes af skolans föreståndare direktionens berättelse öfver svenska slöjdföreningens stiftelse och verksamhetintill den dagen: Det heter på ett ställe i dena berättelse: ?Direktionen har derföre trott att svenska slöjdföreningens åtgärder till bibringandet af nödig bildning för slöjdidkare böra afse ersättandet af den brist, som i statens allmänna undervisningsanstalter, enligt hvad nu omförmäldt är, förefinnes, samt att föreningen för sådant ändamål bör söka inrätta eller understödja undervisningsanstalter, der nybegynnare bland slöjdidkarne, efter att hafva i de allmänna skolorna inhemtat erforderlig elementarbildning, kunna erhålla undervisning i: 1:o Geomerri med praktisk tillämpning och i samband Med ritning. 2:0Lanearritning; dels geometrisk, såsom konstruktion på papperet af geometriska problemer efter skala, projektioner, isometrisk och vanlig perspektiv samt skugg-gränser; dels arbetsritningar för särskilta bandtverk. 3:0 Frihandsteckning, såsom geometrisk ritning och figurteckning, teckning af andra föremål, såsom husgeråd, -vaser, blommor, arabesker, väfmönster samt ornamentsteckning efter ritningar och gipser, så väl i blyerts; som med tusch och färger. 4:0 Formning, i vax, lera och trä, af diverse föremål. ? 5:o Fysikens och kemiens första grunder, med experimenter. 6:0 Naturalhistoriens elementer, med materialkännedom. ; 1:0 Teknisk encyklopedi, med verktygs-, modelloch varukännedom. 8:o Mekanik och maskinlära, för vissa yrken. 9:o Fortsättning af den i allmän skola erhållna undervisning i Tyska språket och aritmetiken, med tillägg, efter omständigheterna, af något i Fransyska språket och algebra. Sådan var redan från början direktionens tanka om arbetarens behof af undervisning, sådant det löfte som direktionen gaf inför konungen om sina framtida bemödanden. Men det dröjde icke länge innan direktionen insåg att föreningens egna krafter voro alltför svaga att med dem ensamma hinna till det stora målet, och direktionen ingick nu, den: 24 Febr. 1847, med underdånig anmälan om Kgl. Maj:ts nådiga proposition till rikets ständer om årligt. anslag af.6600 rdr banko för utvidgande af undervisningen i föreningens skola. Denna ansökan remitterades till utlåtande af teknologiska institutet, der svenska slöjdföreningens nuvarande ordförande, herr öfverdirektör Åkerman, då var tillförordnad öfverdirektör. Här möttes skolan af det första missödet. Hr öfverdirektören afstyrkte allt undersiöd af allmänna medel åt en ny af en enskilt förening inrättad läroanstalt. Deremot, och då, såsom hr öfverdirektören förmenade, en undervisning af enahanda syftemål; som