Om det sätt, hvarpå denna samma gata or aftnarne är upplyst, kunde skrifvas ett anna icke mindre sorgligt kapitel. Det gränsa nästan till det underbara, att olyckshändelse af svårare art icke oftare inträffa, t. ex. vi gatans krökning ned emot Slussplanen. D här från trenne håll sammanströmmande mas sörna af åkande och gående trefva fram ut ett nästan fullkomligt mörker. Ömkligt va väl tillståndet förut, men har numera blifvi ojemförligen sämre, sedan de förut på hög upp anbragta lyktarmar eller på tvärsöfve gatan utspända kedjor placerade argandsk: lyktorna blifvit nedflyttade på de låga lykt armar, som en gång skola mottaga de blif vande gaslyktorna. Visserligen glädja sig Södermalms innevånare i boppet att nästa å se gaslysningen utsträckt till dessa trakter men emellertid torde det icke vara för myc ket begärdt, att tillsvidare åtminstone på der ifrågavarande gatan anbragtes ytterligare någr: oljelampor, för att skingra det egyptiska mör ker, hvari densamma nu alla aftnar är in svept. Afbrottet mellan den upplysning, son bestås på den ena och den andra sidan slus sen, blefve då något mindre i ögonen fallande, och man hade gjort något för att. blidka södermalmsboernas billiga missbelåtenhet med den eländiga gatubelysning, som dem bestås. på samma gång som man sökt göra hvad man kunnat till förekommande af olyckshändelser på den ifrågavarartde i så många afseenden svåra och äfventyrliga passagen. — Ur en korrespondensartikel till en skånsk tidning anförde vi för ett par dagar sedan några uppgifter angående trafiken på den färdiga delen af södra stambanan, och hvari korrespondenten anförde klagomål öfver vissa besynnerliga plägseder, som dervid skola hålla på att inrota sig. Så uppgaf han bland annat, att fraktgods, äfven om det är en småsak., skall inlemnas dagen innan det får afgå och således ej får komma med samma tåg, som passageraren sjelf, såvida han icke här tid och lust att vänta, genom hvilket bruk både kostnad och tidsutdrägt uppkomma för de resande. Denna uppgift förefaller oss emellertid så förvånande, att vi nästan skulle vara böjda att tvifla på dess sannfärdighet, och vi hafva meddelat den endast för att sätta vederbörande i tillfälle att vederlägga densamma, eller, om uppgiften mot all förmodan skulle ega någon grund, vidtaga skyndsam rättelse i ett så absurdt förfarande. På de utländska jernvägarne emottagas passagerarnes effekter icke förr än passagerarne köpt sin biljett, och då biljettluckan vanligen icke öppnas förr än 15 å 30 minuter före bantågets afgång, är således hela affären på denna korta tid expedierad, och den resande behöfver alldeles icke för sina effekters skull på förhand, allraminst dagen förut, infinna sig vid bangården. Lika oförnuftigt vore ock det förfarande, som korrespondenten påstår jemväl hafva egt rum på jernvägen mellan Malmö och Höör, att man ej velat frakta stenkol, såvida egaren ej väntade till dess en hel vagn kunde blifva fullt lastad, eller ville sjelf medtaga så stort qvantum som utgjorde full last för en vagn. Genom ett dylikt godtyckligt stadgande skulle, såsom korrespondenten ganska riktigt anmärker, jernvägen förfela en stor del af sin nytta för allmänheten och sin bestämmelse att skyndsamt befordra fraktgods. Vi hoppas, som sagdt är, att ej behöfva länge vänta antingen på den vederläggning af dessa uppgifter, hvilken allmänheten har att fordra, eller på vederbörandes förklaring, att det öfverglagade oskicket, om det till följd af någon tjenstemans enfald — vi kunna ej föreställa oss annat upphof .dertill — verkligen fått passera, blifvit afskaffadt,