rationsapälaren Gropius i Berlin. ffrea en annan större bygnad, nemligen den ny: kyrkgn i Haga, har så fortskridit, att det vackr tornet redan nalkas sin fulländning. Alltmer det si fortgårt, har man haft tillfälle att med stor fägnac betrakta kyrkans vackra arkitektur, hvilken blifvi: iförträffligt understödd af väl och omsorgsfullt ut fförda detaljer, ländande arkitekten, hr löjtnant Edelssvärd, till största heder. Den bekanta dansösen signora Pepita, som wunder -en lång tid gjort Köpenhamns invånare yra i hufvu det, ämnar försöka sin makt äfven på Stockholm: lättrörda allmänhet. Då hon kommer att passer: Göteborg, och åtskilliga önskningar äfven här låti sig förnimma att skåda den sköna signoran på scenen, men hennes pretentiouer äro af lika storartac beskaffenhet som hennes triumfer, har man anset kiokheten fordra att genom en subskription betrygg. sig för så stor inkomst, att underhandlingar med der goda signoran kunna inledas. PD— Om de jernvägsundersökningar som nyligen pågått i närbeten at Norrköping berättar Norrköpingskuriren för den 23 dennes: Under sistlidue sommar hafva, under löjtnanten vic wägoch vattenbygnadskären G. Nermans ledning Jjernvägsundersökningar fortgått äfven i dessa trak ster för bestämmandet af den ändamålsenligaste riktningen för den s. k. östra stambanan mellan Katrineholm och Linköping. Alldenstund banan skullt beröra Norrköping, hatva till följd deraf åtskillig: :svårigheter uppstått, så väl vid bestämmandet af lä:get för bangården, som äfven för banans ändamåls-enligaste riktning från Norrköping till Linköping Blickarne voro först riktade på Dragsgärdet, mes: derföre att man derstädes kunde utan synnerlig svårighet gå öfver Motala ström. Men bangården kon då ej att ligga utmed hamnen, och som Drägsgärdet ligger omkring 100 fot öfver saltsjön, skulle många olägenheter vara förenade med anläggningen af en bibana ned till hamnen, hvilken bana helt sä kert skulle få en stigning af minst I på 40. Tan ;ken på denna plats måste således öfvergifvas, hvar still måhända platsens inskränkta utrymme och afläg senhet från staden äfven bidrog. Platsen midt för Carl Johans torg blef sedan påtänkt och befanns, vic närmare undersökning, vara särdeles ändamålsenlig för en bangård, icke allenast derföre att den derstö des får ett prydligt läge och godt utrymme, närs den tätast befolkade delen af staden, utan den låge derjemte ätven nära hamnen, till hvilken bibanor kunna med lätthet föras. Det är nemligen af stor vigt för Norrköping att få bangården nära hamnen. ty sedan jernvägen blifvit fullbordad torde exporten från Östergötland och importen till en del af mellersta Sverge blifva högst betydlig. Till. denna bangård är det ej så svårt att komma med den norrifrån kommande jernvägen, så mycket svårare är det deremot att derifrån fortsätta i sydwestlig riktning till Linköping. Genaste vägen vore satt gå öfver strömmen i granskapet af Motala vart rmen strömmens bredd och bottens dåliga beskaffenhet skulle göra en bro på detta ställe icke, allenast högst kostsam, utan derjemte högst hinderlig för den lifliga sjöfarten till och från staden. En annan öf vergång måste derföre väljas och fanns vid de öfversta fallen vid Fiskeby. Stränderna äro derstädes lågs och den i strömmen belägna Ringstaholm underlättar derstädes en brobygnad, som bör kunna utföras för en relativt ringa kostnad. Från staden till Fiskeby kunde man ej följa den nuvarande jernvägen, ty som denna har på 5000 fots längd en stigning af 1 på 50, men stambanans stigning bör vara minst 1 på 100, skulle man derigenonm få en 50 fot djup och 3000 åa 4000 fot lång genomgräfning, hvilket arbete skulle blifva icke allenast långvarigt utan äfven kostsamt, eftersom en stor del deraf troligen utgör berg. Åsen måste således genomgås på ett annat ställe, och valdes derför en mindre dalgång strax norr om Enby kyrka, der största nedskärvingen blir omkring 25 fot, och detta endast på några huudrade fots längd. Banorna til! Katrineholm och Linköping blifva likväl derigenom gemensamma på en sträcka af 8000 fot: Som jernvägen från Norrköping till Katrineholm skulle vinkelrätt skära Kolmården, kan man lätteligen inse, att äfven här skulle svårigheter möta. Nataren har dock utstakat riktningen, ty några an.ra dalgångar än dem förbi Thorshag och Gravesfors fin nas ej att välja på. Gravesforsdalen tyckes väl vara den naturligaste, eftersom vattendraget förbi sjöarne Näken, Vakmången och Svingbågen rinner der fram, men denna dal är trång och mycket krokig, hvarföre den mera öppna ch raka dalgången förbi Thorshag valdes. På det jernvägen må få en stigning af I på 100 från slätten uppåt Kolmården, fordras väl en större fyllning strax vid Lilla Åby, men jemförd med dylika arbeten på andra håll, torde den ej komma att medföra någon öfverdrifven kostnad. Den uppmätta längden från Norrköping till Linköping är 4 mil 7000 fot, samt från Norrköping till Katrineholm 4 mil 22,000 fot. EB På Motala varf i Norrköping äro, för närvarande följande arbeten i verkställighet: Ett ångfartyg, som oförtöfvadt blifver färdigt, med maskineri om 50 hästars kraft samt propeller, 130 fot långt och 22,, fot bredt, bygdt för ett bolag i Norrköping. Ett ångfartyg med maskin om 180 hästars kraft samt sidohjul, 210 fot långt och 27 fot bredt, bygdt för Gefle ångfartygsbolags räkning. Maskineriet derå är under insättuing och inredning. Fartyget tacklas till skonert. Ett ångfartyg. färdigt att snart löpa af stapeln, med maskineri om 120 hästars kraft och propeller, 172 fot långt och 24 fot bredt. Detta fartyg kommer ätvenledes att tacklas till skonert. Ett ångfartyg på stapeln, af lika hästkrafter och dimensioner som nästföregående, bygdt för ett bolag i Sundsvall. Ett ångfartyg på 5 apeln, med maskineri om 120 hästars kraft och sidohjul, 210 fot långt och 20 fot 5redt, bygdt för ett bolag i Carls hamn. Det kommer att tacklas till skonert. Utom dess förberedes att snart uppsättas, för ett bolag i Ystad, ett fartyg alldeles lika nästföregående. Ång fartyget Transit N:o I, hvilket varit intaget uti doc kan vid gamla varfvei, som numera tihllör . Motal verkstads bolag, och blifvit förlängdt med 24 fot ligger nu unper komplettering. En ångpann för ångfartyget Lennart Torstenson står färdig fö att insättas sedan sjöfarten slutat. Arbetspersonaler är för närvarar.de 360 man. (Norrk. T.) — Sedan till den vid härvarande Storkyrkoförsamling lediga komministersbeställning endast en sökande2, tjenstgörande e. o. hofpredikanten Anjou, inom ansökningstidens utgång anmält sig, har ny ansökningstid blifvit utsatt, som tilländagår den 10 November. — Under den 3 sistlidne September har Stockbolms stads magistrat till förste kammarskrifvare i förmyndarekammaren utvämt och förordnat e. o. kammarskrifvaren derstädes C. F. Hjertberg. — Kommerskollegium kungör, att Stettin förklarats smittad af kolera och :Seland fritt från sjukdomen rost bland hästar. — Efter vunnet burskap har vinskänker F. G. Pettersson i dag inför handelsoch ekonomikollegium aflagt borgareed. — Fördjupningsarbetena uti Wisby inre hamn, dertill särskilt låneunderstöd från handelsoch sjöfartsfonden är meddeladt, hafva nu så raskt fortgått, att största delen af den förut mycket grunda hamnbassinen numera eger ett medeldjup af från 11 till 13 fot. — Efter förste stadsläkarens afgifna rapport meddela vi följande uppgifter i afseende Pe ry or andan f fAR