Maskinen år en uppfinning alven aga vid namn Bray, som derpå erhållit patent. en är inrättad att gå så väl uppsom utför backar, och dess fart kan efter behag ökas. Vid detta tillfälle framskred den i sakta fart genom trängseln af åkande och gående, och blef flera gånger stoppad och åter satt i gång, dermed visande att den var fullkomligt under konduktörens kontroll. Den utsträckning, i hvilken denna nya användning af ångkraften är möjlig, låter för närvarande ej med säkerhet bestämma sig, säger den engelska tidning. från hvilken vi hemta denna beskrifning. Men dess fullkomliga användbarhet i flera fall har redan praktiskt blifvit ådagalagd. De ofantliga massor afjernärbeten, som tillverkas i Maudslay och Fields verkstäder, jättelika ångpannor och maskindelar af många tons vigt, måste, då de skulle transporteras, sättas på lastvagnar dragna af tio, tolf, fjorton och stundom ända till sexton hästar. Samma arbete förrättas nu af ett lokomotiv, som ej upptar större utrymme än en vanlig omnibus, med en besparing af utrymme som är af stort värde på mycket trafikerade gator med stark trängsel, och otvifvelaktigt äfven med stor besparing i kostnader. Den tid, tillägger tidningen, torde snart komma, då denna uppfinning begagnas föratt forsla passagarare på våra gator, för att draga tungt lastade vagnar på landsvägen eller plogen på åkern, äfvensom att förrätta andra nödvändiga och vigtiga tjenster, som ingen animalisk kraft kan komma ut med.