Article Image
sa SV al DIISLallUt. ATMCUCI OT SKUIaLS VPppe nande äfven åt qvinnor. Qvinnans ställning inom industrien i vårt land är, till följd af fullkomlig brist på skolundervisning för konstflit, högst beklagansvärd. Med svagare kroppsbygnad än mannen, kan hon icke söka sitt uppehälle vid de slags syssättningar som fordra i första rummet kroppskrafter och der hon likväl skulle få sin plats. i brist af undervisning för de arbeten, som fordra begreppets, smakens eller känslans ledning, till hvilka arbeten åter hennes naturliga egenskaper bestämnrahenne. Hon är, under dessa omständigheter, hos oss bunden vid ett enda yrke, såsom sömmerska. och den oundvikliga följden deraf är att detta yrke alldeles öfverfylles af arbeterskor. som underbjuda hvarandra för att få sysselsättning, hvarigenom deras arbetslön sänkt sig så lågt, att den icke lemnar utvägar till ens det knappaste uppehälle, och offren för denna ställning -tvingasin på lastens område att af vanärans hand taga ett bröd,som brist på undervisning nekar henne att med dygd och ära förtjena. z Och ändock är det qvinnan som efter naturens ordning utöfvar det mesta inflytandet på barnens första uppfostran i ett land, och som: skall; genom förstånd, ordningssinne och huslighet, göra mannens lycka i hemmet. För att åstadkomma en förändring i qvinnans olyckliga ställning för sig och samhället, måste man utvidga kretsen af qvinnornas arbeten, måste man införa arbeterskor.i nya näringar. Det finnes ett icke ringa antal yrken, dertill qvinnor kunna användas, och äfven med framgång begagnas i andra länder, och hvilka yrkens bedrifvande erfordrar föregången lära och isynnerhet konstundervisning. Sådana äro alla slags teckningar, litografi, träsnitt, gravering i koppar och stål, graveringar och ciseleringar i guld och silfver och brons, målningar på porslin, emaljeringar, I guldsmedsoch juvelerarearbeten, urmakeriet, optiska och matematiska instrumenter, arbeten i brons, metallers polering, fantasiarbeten i papp och papper, konstgjorda blommor, spetsar af linne och silke, snörmakeriarbeten och en mängd modartiklar, korgflätningsarbeten, förgyllningar, bokbindning, boktryckeri o. s. v. På dessa grunder är det som Svenska Slöjdföreningens direktion bönfaller att Eders Kongl. Maj:t i den nådiga proposition, om hvars aflåtande direktionen i underd. anbållit, täcktes taga i beräkning undervisnings meddelande i slöjdskolan jemväl åt qvinnor. De uppgifter som direktionen här ofvanför i underdånignet anfört från andra länder, rö ande konstskolor för industrien, visa att qvinnor äro der allestädes intagna i sådan undervisning, och till stor mängd. För satt redogöra för den allmänna riktning direktionen uppstält för sig till föreningens skolas fullständiga organisation, anhåller direktionen i underdånighet att här få upptaga en förteckning på läroämnena: 1. Förberedande ämnen. a) Matematiska. 1. Aritmetik, för manliga och qvinliga elever. 2. Algebra, för manliga elever. ; ; 3. Geometri, för manliga och qvinliga elever. ! b) Naturvetenskapliga. I 1. Mekanik. i 2. Fysik. 1 3. Kemi. I HH. Konststudier. ) a) Allmänna grunder. 1 1. Elementar frihandsritning, för manliga och qvinliga elever. . f 2. Klotsrilning (handteckning efter solida geome-å triska figurer), för manliga och qvinliga elever. ; 3. Geometrisk ritning (bruket af geometriska instru; menter), för manliga oeh qvinliga elever. . 4. Perspektivlära, för manliga och qvinliga elever. ( 5. Teckning af grundformer för praktisk konst. a. Figurteckning, för manliga och :qvinliga elever. b. Djurteckning, för manliga och qvinliga. c. Teckning af växter, för manliga och qvinliga. d. Ornamentsteckning, för manliga och qvinliga. 6. Färglära (färgämnena, färgernas samtidiga kontareter). 7. Målning (efter målning, efter gipser och efter naturgn): a. Aquarell; för manligasoch qvinliga elever. b. Limfärg, för manliga och qvinliga. ce. Olja; för manliga och qvinliga elever. Modellering i lera och pussering i vaz, för manliga och qvinliga elever. 9. Konstanatomi. 10. Lefvande modell, för teckning, målning och modellering. 11. Konsthistoria, samt grunderna för utveckling af praktisk konst. Komposition af ornamenter; för manliga och qvinliga elever. : b) Tillämpningar på industrien. Mekanisk och kemisk teknologi för tyger; till mönster å väfnader eller till tärgtryck. Teckning och målning af mönster till väfda fabrikater af alla slag, inbegripna:broderi, spetsar och papperstupeter, för manliga och qvinliga elever. Ornamental konst, använd på möbler, metaller, juvelsarbeten och emalj, för manliga och qvinliga elever. Porslinsmålning, praktisk handläggning, för manliga och qvinliga elever. Gravering och etsning på metall, praktisk handläggning,-för manliga och qvinliga elever. Träsnidarekonst, praktisk handläggning, för qvins liga elever. Kromorlitografi, praktisk handläggning, för qvinliga elever. Beskrifvande geometri, med tillämpning på stenhuggning och andra konstruktioner i handtverkeri, för manliga elever. 9. Maskinritning, för manliga elever. 10. Materialkännedom. MN PR KR 11. Arkitektoniska detaljer och praktisk konstruktion. åHI. Räkerskaper. 1. Bokföring, för manliga och qvinliga elever. 2 Kostnadsförslagers , qvinliga elever. IV. Språk. 1. Franska, för manliga elever. 2. Engelska, för manliga elever. 3. Tyska, för manliga elever., B. von Platen. EJ. Loven. Baltz. Oronstränd. K. 4. Almgren. J. v. Koch J, W. Bergström. Aug. Hoffman. Johan Söderberg. uppgörande, för manliga och IF. Eklund. P. Ömell. G. Walerius. Österrikes industri har på senare tiden gjort jättesteg. Man säger att hon gått mera framåt

28 september 1858, sida 3

Thumbnail