Article Image
kunna gå klar Skåne, samt vidhöll det säväl af honom och hela hans besättning som äfven af flera passagerare vid första förhöret upp: gifna förhållande, att Skånes röda lykta hela tiden varit synlig från Göthas babordssida tills ögonblicket före sammanstötningen, då den röda lyktan försvunnit och Skånes gröna cller styrbörds-lykta framkommit, hvarvid genast ombord å Götha kommenderats Rodret styrbord hän samt derefter Back, men ögonblicket derefter hade sammanstötningen tt. Sedan upplyst blifvit att vid olyckstillfället såväl förste styrmannen Andersson som andre styrmannen Comstedt varit till kojs, hördes matrosen V. Österman, hvilken afgaf enahanda berättelse som kapten Frick. Österman, som är 22 år gammal, uppgaf nu att han icke vord ordinarie lots, utan i några år endast biträdt som bilots vid Landsorts Totsstation. Österman, som stått å kommandobryggan, hade uppmanat kapten Frick att kommendera babord, emedan han. varit af den tanken att man kunde utan fara taga Götba om styrbord. Österman hade sett den röda lyktan å Götha, men icke den gröna, som han förmodade icke varit tänd: Kapten Djurberg invände, att det redan blifvit af såväl hans besättning som passagerare styrkt att alla tre lyktorna varit tända och brunnit ännu då det redan var full dager, emedan. man i villervallan glömt att å vanlig tid släcka dem. Rorgängaren Andersson berättade enahanda med: Österman. Han hade styrt kurs å den hvita. lyktan (Göthas topplanterna) sedan Österman förmodat att skenet kom från en annalkande lotsbåt. och sedermera efter kommando styrt babord och hållit på Landsorts fyr. Matrosen Carlsson, hvilken som utkik; stått å skansen i fören, erkände att han såsom handlanden Brudin uppgifvit, blifvit af denne gjord uppmärksam på att ett fartyg kom rakt förut. men Carlsson hade icke varskott kaptenen. Carlsson erkände äfven att utanför inloppet till Karlshamn Skåne hållit på att komma i kollision med en skuta, och hade han, derför att han icke varit påpasslig, fått tillrättavisning af andra styrmannen. Derefter hördes passagerare som varit ombord å Skåne. Vice häradshöfdingen Löfvander hade jemte sin fru gått ombord i Malmö. Han hade vaknat af den höftiga stöten och förmodat att fartyget stött på grund. Då från däcket högljudt ropats: Alla passagerare upp?. hade han jemte sin fru i största hast lemnat hytten och uppkommen å däcket . varsnat en förfärlig villervalla. Kapten Frick hade stått på babords hjulhds och uppmanat passagerarne att vara lugna. Först då Götha åter närmat sig Skåne, hade hr Löfvander förnummit att en sammanstötning egt.rum. Hvart ska vi ta vägen?, skreks öfverallt. Till båtarne? ropades, men dessa voro redan fullastade och derifrån bördes blott ?kom ej hit, vi hålla på att komma i sjön?. Slutligen hade Götha lagt till, och från Skånes däck hade passagerarne stigit ombord på Götha öfver dess hjulhus och derifrån till kommandobryggan ned å fartyget. Passagerarne hade blifvit något lugnade vid kapten Djurbergs försäkran att han troddde att Götha skulle lyckligen kunna nå land. På framstäld fråga berättade lr Löfvander, att då Skåne senare än vanligt anlindt till Karlshamn hade en af passagerarne för honom omtalat att under natten styrmannen Comstedt skulle styrt oriktig kurs och ankomsten till Karlshamn derigenom blifvit fördröjd. Hr Löfvander hade; icke hunnit berga det ringaste af sina saker, men numera återfått dem, med undantag af en rock. Den sena ankomsten till Karlshamn förklarade kapten Frick härleda sig utaf tjocka, äfvensom att Skåhe varit så hårdt lastadt att det istöljet att göra 11 Knops. fart, endast gjort 10. Aktören Sandstedt, som medföljt från Malmö. hade stått på akterdäck och samtalat med förut afhörde v. häradshöfding Edelsköld. På babords sida hade de observerat skenet från Landsorts fyr. Någon stund derefter hade de äfven på babordssida märkt. ett dunkelt rödt sken, hvilket närmat sig. allt mer och mer. Två å tre gånger hördes kommandoordet: ?Rodret babord häftigt utropas, men de hade icke väl hunnit utsägas förr än sammäanstötningen egt rum. Hr Sandstedt hade observerat såväl den gröna söm den röda lyktan å Götha. Aktören Österberg hade kort före olyckshändelsen gått till sängs i försalongen. Han vaknade af ropen: Vi sjunka?, och då han hoppat ned från sin koj. hade vattnet redan stått honom. öfver ;knäen. Göthas bog hade inträngt uti damsalongen! der hans fru jemte ett annat fruntimmer i-hennes sällskap hade sängplats. I blotta nättkläderna och alldeles genomvåta hade de skyndat upp på däck, och då hr Österberg. åter gått ned för att söka få sin ytterrock, hade han måst vända om, ty vattnet bade då gått honom under armarne. Utan att få berga det ringaste hade hr Österbbrg jemte sina fruntimmer kommit ned icn båt som. lagt ut, emedan den höll på att bli öfverlastad... En afstyrmännen hade varit mod i:denna båt, som sedermera lagt till invid Götha der de togos ombord. Skomakaremästaren A. Söderberg och skräddaremä tären Carlin, hvilka äfven medföljde som. passagerare på Skåne, hade legat i samma salong; som: Österberg: Omkring 6 minuter före sammanstötningen hade de nedgått från däcket, efter att dessförinnan hafva förut observerat tvenne sken babord om Skåne. För flera personers hörande kommer förhöret att i afton fortsättas. F —— — Ansvarige utgifvaren af tidningen Fäderneslandet, fodermarskon E. Lindahl, har i dag inför rådhusrättens fjerde afdelning fullgjort den honom; Mendelsohnska målet ådömda offentliga afbönen: Mamsell Mendelsohn hade låtit anmäla, det hon icke ötiskade! vara närvarande :och emottaga afbönen, utan var. endast åklagaren stadsfiskalKock tillstädes. Lin dahl anmälde inför domstolen jatt:;han, ämnade. be! svära sig öfver domstolens; förfarande att.genom öfverståthållareembetet låta upphemta honom och han sålådes, ehuru hans bostad icke vore domstolen obekant, sutitunder bevakning från Kl. half 7 till half 1 i

16 augusti 1858, sida 4

Thumbnail