Article Image
Östersjön i två afdelningar: a) Emellan Yngen och Östersjön. Transporterna hafva varit: 28,125 skt stäl och jerneffekter; 51,653, sk malm, kalksten, ett.:02580; tunnor diverse geds; 112;969 skI skiffer och tegelm: 1i:7 b) Eäellat Östersjöd, och sjön Lunen. Transporterna hafva utgjort: ståloch jerneffekter 39,930 skT; malm, kalksten, sandsten etc. 40,086!, skE; diverse gods 3159!, -t:r; skiffer och tegel 139,324 skb m.m. j Bratteinkomaterna å båda vägdelarne mellan Yngen, Östersjön och Lungen hafva uppgått till 32,349 rdr 31 sk. rgs, och kostnaden för rörelsens bedrifvande samt banornas öch bygnadernas underhåll till 23,158 rår 19 ski rgs. Chausse-och. brobghaden öfver Hammars stora färjesund. Årets arbete börjades i April med utläggning af jernväg öfver de sänkta brokistorna, hvarefter vägbanken med grus uppfyldes till återstående delen mot. norra landet; glacisläggningen, äfvensom stenfyllningen på faschiher i vattenytan fullbordades efter hela chaussens längd, med undantag af 40 alnår. vid hvartdera landfästet, och är vägbanan på 300 alnar af sin längd Bbetackt med 6 tum tjockt lerlager, åtisidorna aftagande till 3 tum, hvarpå grusfyllting blifvit nedpackad) .Murningen med huggen sten-förl piererna. till broöppningen är. äfven under sommaren. uppförd, hvarefter jernbron, tillverkad vid Motala,-uppsattes i komplett skick. Utgifterna hafva under året uppgått till 17,961 rdr 11 rst. bko, samt från arbetets början till 40,712 rdr 9 sk. 3 rst. bko. Af hela chaussoch brobygnadsarbetet åsterstod den 1 November, utom förstnämde: ofullbordade glacisläggning, endast 420 alnars längd af planeringen å sjelfva vägbanan samt uppsättning af handräcken. Enligt hvad som utröntes vid den af undertecknad t. f. chef derå verkstälda inspektion, har företaget blifvit med omsorg och prydlighet utfördt. Sänkningen af sjöarne Långhalsen, Yngaren och Hallbosjön m. fl. vattendrag i Nyköpings län; Detta arbete var vid årets slut fullt färdigt vid Christineholm och Täckhammar, samt i det närmaste vid Vrena. Isistlidne Mars månad har äfven detta återstående arbete blifvit färdigt. Sjöarnes afloppsgrafvar hafva på flere ställen upptagits djupare och bredare än efter stadfästad plån; broarne för de öfver strömdragen vid Täckhamrhar och Vrena gående landsvägar äro ombygde, och dessutom flere öfverarbeten verkstälde. Effekten af sjösänkningen har blifvit större än påräknadt var, och cirka 5000 tunnland förut vattendränkt mark anses blifva odlingsbara. Jernvägsanläggningev mellan Köping och Hult. Enligt direktionens för detta jernvägsbolag afgifna årsberättelse hafva här nedan upptagne arbeten under året utförts uteslutande å linienmellan Arboga och Örebro, hvilken -derigenom. blifvit bragt i det skick, att den kunnåt den 29 sistlidne Augusti upplåtas för allmän trafik; nemligen: Jordarbete, 10,909 kubikfamnar: Bergsprängning, 630 kubikfamnar. Vägomläggningar, 2300: sträckalnar. Vägöfvergångar, 6 stycken öffter allmänna landsvägen och 36 stycken öfver häradsoch byvägar. Stenarbete: 407 kubikfamnar kallmur, 36-kubikfamnar otuktad och 54!7, tuktad sten, lägd i bruk, för uppförande. af kulvertar, trummor, platformer m. m., jemte tillhörande grundläggningsarbeten med röstvirke; pålning: o. d. Ballastning, 19;169 kubikfamnar. Öfverbygnad, 33.310 löpande alnar, skenor, 25 stycken enkla.och 3 stycken dubbla spårvexlingar; en 40 fots, en 16 fots och en 13 fots vändskifva utlagde. Pålbroar, 2 stycken uppförde. Stängsel, 26,412 sträckfamnar och 59 stycken grindär anbragte; Ståtioner.: Vid Örebro station äro uppförde: ett godsmagasin, en smedja, ett verkstadshus;: för uppsättning af maskiner :och byggande af vagnar, och ett förrådshus — samtlige af resvirke, brädfodrade och klädda invändigt med tegel —; en mindre bygnad af sten, hvari en fast ångmaskin är under uppsättning: Stationsgården är utåt staden och mot störa gatan. inhägnad medelst ett: lämpligt och prydligt staket. Alla behöfliga spårvexlingar äro inlagde. Frövi och Fellingsbro stationshus hafva blifvit fullbordade och försedde med platformar af huggen sten. Vid Dylta och Ullersäters stationer hafva platformar af trä blifvit uppförde. Arboga stationshus är upptimradt och försedt med tak, samt den enå flygeln till.en del inredd. Platform af trä anlagd. En banvaktarestuga, med bostäder för en banvakt och en skenläggare, är färdigbygd vid Dylta, och en dylik vid Arboga under bygnad. Elektriska telegrafen riellan Örebro och Arboga har blifvit fullbordad. 5 semaphoresignaler äro upprättade: Driftmåterielen har under året blifvit ökad med: 5 nya lokömotiser, 1 andra och 5 tredje klassens passagerarevagnar och 3 lastvagnar, hvarutom 20 ballastvagnar tillverkats på stället. ; Till komplettering af maskinverkstaden hafva erHållits från: England: 1. hjulsvarf; I borrmaskin, 1 skrufgängvingsmaskin, 2 hyfvelmaskiner;.V stampmaskin, 1. maskin för böjning och aptering af tjulringar, 1 fast ångmaskin om 20 hästkrafter samt en ny kran för lyftning af lokomotiver. Å Vid den af undertecknad t. f. chef verkstälda inspektion af jernvägen befonnos bankar och öfverbygnäd i godt skick; särdeles mellan Dylta och Arboga; stationerna voro visserligen enkla, men-upp-å fylde.behofvet, -materielen tillräcklig, verkstäderna iÖrebro försedde med maskiner för att kunna yerkställa de hufyudsakligaste för underhållet af mate-å rigleti vid enstörre jerhväg erforderlige reparationer, brobyggnaderna omsorgsfullt och väl utförde o. s.v.,å. så att omdömet öfver arbetets beskaffenhet itekniskt hänseende måste utfalla till dess fördel, förnämligäst I den delens, hvilken snart är fullbordad. Nora-Ervalla jernväg. Denna väg befanns vid in-: spektionen förliden sommar underhållen i farbart och . försvarligt skick, och felaktigheter vid skenläggnin-1 gen voro. under afhjelpaände. Några åtgärder för den vid Jerleån rasade brons ersättande med en ny afå permanent beskaffenhet voro då ännu likväl icke verkstälde, ehuru sådana synas vara af nöden att) snärt vidtaga. Som Köping-Hults jernvägsbolag enligt afslutad öfverenskommelse ombesörjer trafiken å Nora-Ervallabanan, eger dennas bolag icke någon rörlig materiel. Jernvägsanläggningen mellan Smedjebacken och sjön Wessman. . Sedan anskaffning af sten under vintermånaderna skett för brobygnaderna, började arbetet i Maj månad och fortgick till slutet af November, samt utgjorde: Jordgräfning, 10,341 kubikfamnar, och bergsprängning, 190 kubikfamnar. Brobygnaderna vid Munkbo och Ludvika äro fullbordade, äfvensom broarne vid Lernbo samt öfver Noret blifvit mer eller mindre påbörjade. Ett lokomotivstall ärnära färdigt, banvallen upplagd till 19,000 fotslängdsträcka, samt ballasten till större delen derå påförd, hvarjemte balkar och skenor blifvit utlagde på 10,000 fets längd. Hela behofvet af skenor och rörelsemateriel är från England anskaffadt. NORGE. De norska tidningarne gå till d. 9 dennes. : Danska finansdepartementet har för 2 mil

12 augusti 1858, sida 3

Thumbnail