första steg är vunnet, så är ej? mindre nödigt att vid utgången af skolan ej saknas ett valdt bibliotek, hvilket, genom mångfalden af dess ämnen, åt ynglingen kan räcka den ledande handen in på den lefnadsbana, hvartill hans af naturen erhållna själsförmögenheter isynnerhet locka och inbjuda. Derföre har ock hittills, i saknad af denna ledning, mången med högre naturgåfvor, till sin stora förlust, redan i ungdomsåren måst stanna vid en verksamhet, som ej behöfver annat stöd än den fysiska styrkan. Hvilken förlust, som härigenom träffat vårt land, kan, såsom oberäknelig, icke uti siffertal uppskattas, Denna ledande handen kan ock sträcka sitt välgörande inflytande inorf den husliga kretsen; ty den hand, som leder till nyttig och uppbygglig läsning, eller till biblioteken, den samma handen leder icke till krogen eller till kroglifvets sorgliga påföljder; tvärtom, den grundlägger och leder till ädel och nyttig verksamhet, från hvilken åter utgår den husliga trefnaden och lyckan. Man talar om patriotism, man önskar att finna fosterlandskärleken allmänt spridd, men månne icke äfven denna blomma fordrar sin jordmån? Månne ett land kan älskas af dem, som lefva i fullkomlig okunnighet om dess häfder och lagar, om dess förs måner och produkter, om dess inre styrelse och historiska sekelburna minnen? För att rätt kunna värdera en sak, bör man väl ock känna den. Och kan väl sådan kännedom lättare och allmännare spridas än genom sockenbiblioteken? Med anledning däraf, och då genom folkskolorna dörren blifvit liksom öppnad, om ej till verklig bildning, åtminstone till allmän läsningsförmåga, samt det utsagda A sålunda måste åtföljas af B, så blir det en helig pligt att på allt sätt söka befrämja den landsfaderliga afsigten med 10 uti 1842 års kongl. skolordning, som bjuder inrättande och begagnande af socknebiblioteker, samt att genom stiftandet deraf i tid söka afböja de påföljder och motverka de okända förhållanden, hvilka måhända i en framtid kunna göra sig gällande, om mängden af folket lemnas i saknad af passande ledning för det just genom våra folkskolor nyfödda kunskapsbegäret, hvilket nu gör sitt första inträde inom vetandets område.