sofie magistern Sten Stenberg, som till nämda profession var ensam sökande. (Ups. Corr.) ————rr — Vi göra oss ett nöje att ur TE Handelsoch Sjöfartstidning återgifva följande meddelanden om de åtgärder Göteborgs samhälle står i begrepp att vidtaga för att bringa till verkställighet planen om en ny reorganisation af Göteborgs folkskoleväsende. Vi göra det så mycket hellre, som den kraftiga och eniga samverkan, hvarmed i Göteborg alla vederbörande, och ej minst presterskapet, omfattat denna stora samhällsangelägenhet, så väl som flera af de detaljuppgifter de innehålla. synts oss gifva rik anledning till eftertanka för ett annat samhälle, der frågan om en dylik reorganisation för längesedan blifvit väckt, men genom likgiltighet å ena sidan och öppet eller hemligt motstånd å den andra fått 1 snart tre år sofva grafvens sömn i ecklesiastikdepartementets gömmor. Efter några nledande ord yttrar Handelstidningen: Då vi känna, att mången i Göteborg och äfven ganska många personer utom vårt samhälle lifligt intressera sig för frågans utveckling hos oss, anse vi oss böra tid efter annan något redogöra för de åtgärder, som vidtagas, och de åsigter, som göra sig gällande inom allmänna folkskolestyrelsen. Hvad som först var af nöden och fordrade den skyndsammaste verkställigheten var tillsyningsväsendet. Det har redan förut blifvit nämdt, att detta närmäst ledes af styrelsens tillsyningsafdelning, samt att. i och för den omedelbara uppsigten, staden blifvit indelad i skolrotar, omkring 70 till antalet;-hvilka åter sammanslutas i 12 å 15 distrikter: Det harsåledes erfordrats att i och för tillsyningsväsendet taga icke mindre än 80 å 90 samhällsmedlemmars medverkan i anspråk, och det är en hugnad att omtala, det uppdraget från en och hvar, som åtagit sig detsamma, för såvidt man ännu känner; med värma omfattats och med nit utförts. Rotetillsyhingsmännens uppdrag är att gå ifrån -hus till hus inom det för hvar och en bestämda område och uppteckna alla i huset. befintliga barn ifrån 6 till 16 års ålder, med uppgift tillika på den skola då begagna, den församling de tilhöra m. m., hvilka uppgifter sedermera emottagas af distriktstillsyningsmännen, för att slutligen jemföras med uppgifterna till mantalsskrifningen. Man. inser, att på detta:sätt en skolbarnsstatistik skall vinnas, till hvilken ingen större stad torde kunna förete ett motstycke. I sammanhang bärmed skall upplysning lätteligen kunna vinnas rörande äldre personer, som sakna innanläsningskunskap. ) -Tillika kommer att på denna väg erhållas en ganska behöflig kännedoni om de många enskilta folkskolor, som finnas i staden, och hvilka hittils saknat alltillsyn, all uppmuntran och all kontroll. ! Någon fullständig plan till stadens hela folkskoleväsen har ännu icke blifvit uppgjord, och det är äfven ett arbete, som kräfver både möda och tid. Såsom grundsats synes man. dock komma att blifva enig derom, att de fyra stora offentliga skolor, som staden eger, nemligen Hagaskolån, Tyska skölan, Willinska skolan och Prins: Oscars skola, böra blifva anordnade: i och för en undervisning, som ligger ofvan om innanläsningskunskapen, hvilken sålunda skulle förutsättas: såsom vilkor för inträde i nämde skolor. Men innanläsningen är den grundval, på hvilken all annuan undervisning hvilar; således måstö åt denna, intill-den tid, då hemmen återföras till sinä åligganden i detta hänseende, synnerlig uppmärksamhet egnäs. Det har redan blifvit beslutadt, att ett antal smärre skolor skulle upprättas för de barn, som. behöfva i skolan inhemta innanläsningskunskapen, och annons hår just i dessa dagar funbits i tidningen införd, i och för erhållande af passande lärare eller lärarinnor till dessa småskolor. Det blir angeläget att de förläggas i spridda trakter af staden, så att afstånden för barnens skolgång icke blifva för långa, något hvarå ock; vid Hyrandet af lokalerna; afseende blifvit fästadt. t Antalet af dessa skolor kan dock endast -bestämmas i den mån erfarenheten visar behofvet. Emellertid synes man blifva enig derom, att i jemnbredd med de små innanläsningsskolornå upprätta ewstörre skola, grundad på lånkastermetoden, till hvilken det öfverskjutande antalet af barn kunde skickas, en åsigt, som. vunnit sin största kräft deraf, att för en sådan skola en lärare erbjudit sig, som på en annan ort utvecklat en synnerlig förmåga och skicklighet. Jemte dessa åtgärder för den offentliga undervisningen bör man låta det vara sig högst angeläget att icke verka störande för, utan fastmer på lämpligt sält uppmuntra de många enskilta skolor på samma område, af hvilka många finnas, som äro förtjenta af det högsta beröm och hvilka gjort samhället ovärderliga tjenster under tider, som den offentliga undervisningen legat djupt nere. Här möter dock en omständighet, -som ännu icke blifvit inom styrelsen öretagen tillen mera genomförd behandling. I de enskilta skolorna betalas undervisningen från 36 sk. tili 2 rdr rgs i månaden); i de offentliga är den fri. Blifva nu de senare hvad:de kunna och böra blifva, :så inträffar, att de barn, som tillförene begagnat den en: kilta undervisningen, kastas på de offentliga skolorna, till ruin för mången skicklig lärare eller lärarinna och till mehn för det allmänna. Huru möta denna svårighet? Saken kommer naturligtvis att inom skolstyrelsen grundligt diskuteras; här må dock en åsigt uttalas, som torde innebära den enda rätt praktiska utvägen, ehuru den kanske kommer att stöta mången för hufvudet. Såsom regel stadgas, att den offentliga undervisningen skall likasom den enskilta betalas med t. ex. 1 rdr å 1: 24 rgs i måvaden, men att skolstyrelsen efterskänker afgiften åt ba;n, hvilkas föräldrar icke hafva råd att erlägga densavsna. Föräldrar må således känna, att det är deras pligt att betala sina bärns undervisning, och de erkulla en allmosa, då de derifrån befrias. Det skolsystem, som skulle uppföras på innanläsniv;sskolornas grundval, voro de-nyssnämda skolorna, ilka till följd häraf otvifvelaktigt skola komma att efter ett eller annåt år utvidgas. och förses med nya, högre. klasser, i den mån barn i dem inkomma vid tidigare år med fullgod innanläsningsfärdighet. hikommer t. ex. ett sådant barn i den-högre skolar vid 8 års ålder och kan fortsätta sin skolgång 13 å 14 år; så erfordras det naturligtvis högre r eller afdelningar än de närvarande. Detta ck en framtida angelägenhet. För barn, som ingått i yrkena, vidtaga slöjdföreningenssamt j jär ) Efter all anledning blir antalet af sådana persoor mycket ringa, under det att detsamma i anira länder uppgår tilloftarå öfvår än under hälf