högst Väsentliga, tilk en del bersende af d mycket olika. konstnärspersonligheterna; båda dera uppfattningen -kan .på sitt sätt kallas in tressant och -ha sitt berättigande. F. Delan såsom Sir Peter Teåzle gaf åt detta parti e ganska individuel färg af mycken komisl kraft, utaf det lugna, torroliga slaget, utan öf verdrift och synbart bemödande. Prof. Niel sens Teazle företedde en mera gemytlig oci älskvärd karakter, på samma gång det rörliga lättretliga, men dock i grunden så innerlig godmodiga lynnet på tt beundransvärdt sät och i många fina nyanseringar afspeglade si; uti hans spel, genom hvilket denna rol klar och odisputabelt blef hufvudrolen i hela styc ket.Det torde näppeligen varit någon åskå dare, som icke senterat och är böjd att er känna det mästerliga sätt, hvarpå hr Nielser återgaf-t. ex: scenen i andra akten mellan si och lady Teazle, äfvensom scenen ho: Joseph Surface, då dennes hyekleri uppenba ras. . Lifliga applåder och framropning af hi Nielsen efter styckets slut vittnade om det lif. liga bifall, som hans utmärkta spel framkallade Då vi för några månader sedan anmälde detta stycke efter dess första uppförande på Mindre teatern, hade vi önskat göra några anmärkningar. mot det sätt, hvarpå bearbet ningen blifvit verkstäld, men för hvilka vi då saknade plats: Det tyckes verkligen ha falli på teaterdirektörer cch teaterdirektioner, de må bestå sig en litteratör på stat eller ej, er viss mani att, så snart de bringa på scener klassiska stycken, så väl ur dem utan all miskund bortskära åtskilliga personer, son ock utelemna flera motiver, hvilka måste vara med för att dessa stycken skola ha den helgjutenhet och följdriktrghet, hvarigenom de ofta ganska väsentligt stå framom de nyare, Derigenom inverka dessa klassiska stycken ej så fördelaktigt på publikens smak som de borde, emedan man ur dem borttagit det som utgör deras egentliga företräde, -nemligen sträng motivering och trogen karaktersteckning. Vi må blott erinra om det sätt, hvarpå åtskilliga af Shakespeares tragedier blifvit uppförda på Kongl. teatern. Äfven Sheridans School for. scandal har undergått vissa stympningar. Lady Sneerwell hörer jemte mrs Malaprop i Rivalerna till Sheridans mest klassiska qvinliga figurer. Men på Mindre teatern försvinner hon nästan omärkligt från scenen, oaktadt bon är hufvudledarinnan af intrigen. I originalet deremot försöker hon jemte Joseph ännu i sista scenen att rädda sig genom den utvägen att begagna sig af den verkan den falska brefvexliigen gjort på Maria, till följd af hvilken hon tviflar på Charles kärlek till henne. Just då Maria vill afsäga sig Charles hand, framträder Snake, fabrikanten af brefven, som emellertid blifvit köpt af Rowley, och yppar hemligheten med deras tillkomst. Efter detta ytterligare nederlag draga sig lady Sneerwell och Joseph undan. Ock är ej detta slut på en gång naturligare och mera poetiskt rättvist än det.i bearbetningen?