vägen ändå icke kunna sätta nabosamhällenas trygghet i minsta fara. Frukten af de långa årens möda kan förstöras inom en timma. Tunneln kan sättas under vatten genom dammluckor vid begge staternas kuster. Det fordras blott en timma för att inkasta 75,000 kubikmetrer vatten i tunneln och fylla den upp till hvalfvet; det fordras 72 timmar för att åter tömma den. Genom ett annat af de under, med Hvilka våra dagars vetenskap gjort oss förtrogna, kan denna öfversvämning icke blott befallas utan fullbordas i ett ögonblick, från sjelfva kabinetterna, medelst elektriska ledningstrådar; den hand, som håller spiran, kan genom blotta tryckningen med ett finger släppa oceanen lös öfver fiendens väpnade kolonner. I det föregående hafva vi icke vidrört ett kapitel, hvilket. allmänligen betraktas såsom gärdeles vigtigt, nemligen det om kostnaderna. Här angår detta kapitel likväl en underordnad fråga blott. Förslaget är icke ämnadt att blifva föremål för något aktiebolags diskussioner. Det tillhör den klass ideer, som endast statsstyrelser kunna praktiskt försöka och bringa till fullindning. Thomå de Gamond upptager kostnaden till 170 millioner francs, fördelade på sätt som följer: Vägen under hafvet 112,500,000 fr. Nedfartsvägarne rv 21,450.000 A Bibanorna ....... .. . 10.050,000 Bangårdarne. .. 12,000,000 Material ....... .-8,000.000 Förvaltning. ............ 6.000,000 170,000,000 fr.