Article Image
P. E; Svedbom. Den djupa och smärtsamma sensation, som denne ädle och i så många hänseenden utmärkte mans plötsliga bortgång framkallat inom en krets;som sträcker sig långt utöfver antalet af hans enskilta vänner, och dea rättvisa, som äfven från politiska motståndares sida nu blifvit gjord åt hans förtjenster och. personlighet, tala bättre om hans värde än den vältaligaste teckning från vår sida skulle kunna göra. I afvaktan derpå, att den hädangångnes stora speciella förtjenster om undervisningsväsendet snart måtte komma att sannt och fullständigt tecknas af en dertill fullt kompetent hand, anteckna vi här endast--hufvuddragen af hans lif och verksamhet. Per Erik Svedbom var född 1811 i Hernösand, der fadren, den åldrige rektor emeritus Jonas Svedbom, ännu lefver. Efter att ha genomgått Hernösands läroverk blef han student i Upsala år 1829 och promoverades till filosofie magister 1836. Han innehade vid denna promotion det andra hedersrummet, och bade redan då af lärare och kamrater gjort sig känd och värderad för sin på en gång vidsträckta och grundliga bildning. Ett bevis på detförtroende, han i detta hänseende innehade, vär att han af den studerande ungdomen blef vald till byzantinsk stipendiat, i hvilken egenskap han företog en längre utrikes resa under åren 1838 —40,, under: hvilken undervisningsväsendet utgjorde det förnämsta fö:-emålet för hans forskningar. Redan före denna resa hade han blifvit förordnad till docent i statistiken vid Upsala universitet. Strax efter hemkomsten mottog han en lärarebefattning vid nya elementarskolan i Stockholm, ehuru han samtidigt ännu några år qvarstod såsom universitetsdocent. Dot är ifrån denna tid man ken räkna begynnelsen af hans välsignelserika verksamhet för undervisningsväsendet, Få ha med en sådan värma, ingen med en sådan kraft och ihärdighet omfattat och arbetat för genomtörandet af de nya åsigterna i sko!frågan. . Sjelf lycklig lärare och utmärkt skolföreståndare (rektor i Nya elementarskolan 1850), var han till ett oberäkneligt gagn i första rummet för det vigtiga läroverk, som i 6 år.stod under hans ledning och: som bland annat genom honom först fick sin numera af Kongl. Majt stadfästade skolordning utarbetad; Det af honom följda lärosättet vid undervisningen i språk och särskilt i modersmålet, förtydligadt genom de af honom utgifna förträffbga läroböcker har i väsentlig mån bidragit till den omskapning, som denna gren af undervisningen pi senare tiden undergått i vårt fädernesland.

8 oktober 1857, sida 3

Thumbnail