Eejsaredömet. Kinås närvarande ställning (). (Efter Revue des deux mondes.) Chun-tse-Tsuen föddes år 1813 nära Kanton. Hans far var landtbrokare; Redan i barndomen ådagalade han stor lust för läsning, hvaärföre hans slägtingar enligt gammalt bruk sammansköto de nödiga medlen och skickade honom i en skola, bvilken han besökte ända till sitt 16:de år. Man gaf hoöno . då tå hjofd att valla, hvarvid hap likväl snart ledsnade och hellre antog skolmästarebefattningen i sin födelseort. Uäder denna tid genomgick ban de preliminära examina och gjorde täta resor till Kanton, för att förbereda sig till den sista pröfningen såsom baccalanrevs. Under dessa besök i staden fick ban. en gång — det påstås bafva värit år 1833 — höra en europeisk missionär predika på gåtan. Samtidigt hände att en af hans landsmän, som öfvergått till protestantiska religioden, förärade honom några teologiska skrifter på kinesiska språket, hvilka derjemte innehöllo särskilta stycken ur gamla och nya testamentet, med förklaringar och betraktelser. ; Han genomJäste dessa böcker med stor nppmärksamhet och stälde dem i sittbibliotek: År 1839 undergick han examen för baccalaureus-graden, men godkändes ej och sjuknade af sorg häröfver. Under denna sjuzdom hade han så många visioner, att hans vänner ansågo honom hafva mistat förståndet. E År 1843, kort efter de vigtiga tilldragelserna i Kanton och sedan kriget, som uppkommit med anledning af opii-frågap, upphört, begynte Ohun-tseTsuen åter sysselsätta sig med sina böcker, hvilka ban nu företog sig att läsa utantills. Hans inbillningskraft uppeldades härigenom; han trodde sig uti fragmenterna af kristoa lårsn se den lära, som gat hohöm en förklaring På alla mysterier, och fattsde snart den öfvertygelse, att hans själ under sjukdomen varit kallad till bimlen och der erhållit befallning ait reformera kinesarnes religion samt att bland sina landsmän införa den sanna gudsdyrkan i stället för afgudatjensten. Hans verksambet från denna tid ända till år 1847 är mycket litet känd. Sistnämde år gjorde han i Kanton bekantskap med engelöke missionären Roberts, Kort derpå företogo engeismänaen sin expedition uppför floden för att erbålla upprätfrilkde ärm Sfverträdelse af traktaten, samt framCh genom en kllmän uppresning mot ba:barerog. b ko, om eh vär vittve till dessa tilldragelser, hvilka, om man får sättå tro till hr Meadows uppgift, hos hönom stadgad Padod rat sie i KontSe iköle denna tidpunkt. Has au -Se, rikets aydli Å omgaf sig der med ett Trink Rbtal buk gc autogo namnet gudsdyrkare, samt Predikade för dem () Se Aftonbladet n:r 211.