Article Image
STOCKHOLM ten 31 Aug. Öppnandet af jernvägen rebro—Arboga. Lördagen den 29 Augusti. Sedan afsynandet af, de delaraf denna bana, hvilka icke redan förut :varit-öppnade förtrafiken, den 20: dennes förrtättatsaf statens kontrollerande ingeniör vid denna jernvägsanläggning löjtnant M. Grill, i närvaro af öfverstlöjtnanten vid vägoch vättenbygnadskåren Modig och distriktschefen Olivecrona, hade direktionen för Köping-Hultbolaget, hvilket, såsom bekant är, har :förtjensten att hafva anlagt denna första lokomotivbäna i Sverge, inbjudit de kungliga prinsarne och, statsrådets medlemmar, statsutskottetssamtlige ledamöter samt andrå riksdagsmän till ett antal af tjugo af -hvarje stånd, aktieegarne i bolaget, hufvudredaktörerna för. de i Stockholm .utkommande dagliga tidningarne m. fly: atti förgår, lördagen den 29 dennes, öfvervara det bögtidliga öppnandet för allmän trafik af-denna bana, som icke allenast är den första svenska anläggning af detta slag, utan äfven ännu för närvarande den till väglängden största, som bittills finnes färdig. Det snabbgående ängfartyget Arboga, som bade blifvit :stäldt till.de ifrån Stockholminbjudnes förfogande för farten öfver Mälaren till och från staden af samma namn; lade i följd häraf nämde dag några minuter efter kl. 4-på morgonen ut ifrån Riddarholmen med en talrik samling af passagerare. Om: bord befunno-sig-D. K, H. kronprinsen och. prins Oscar, landtmarskalken och samtlige talmännen, ett antal af något öfver hundra riksdagsmän af alla fyra stånden, hvaribland statsutskottets flesta ledamöter, bondeståndets och statsutskottets sekreterare, ledamöter af KöpingHult-jernvägsbolagets direktion, åtskillige aktieegare i bolaget: m. -fl:; tillsammans ett an: tal, den åtföljande betjeningen inberäknad, af omkring 150 personer. Statsrådets -ledamöter hade alla vatit förhindrade: Bland de riksdagsmän, som infunnit sig till deltagande i färden, bemärkte man grefve Lagerbjelke, hrr Fåhrzeus, Lilliehöök, Montgomery-Cederhjelm, biskoarne -Fahloranz och Bergman; doktor Gumeeius, hrr Almgren, Ekman, Henschen, Schenström, Sahlström; Nils Larsson; Per:Erik Andersson, Peter Jönsson, Ola Månsson m. fl. De ledamöter af: Köping —-Hultbolagets direktior, som befunno sig med om bord, vöro af den svenska direktionen grosshandlarne Wern och :Lövenjisamt af den engelska .mr: Miller och mr Austen, jemte direktionens sekreterare hr Forsselius. Färden gynnades af det:.herrligaste: väder och var i alla afsenden angenäm. Mälarens glittrande vätten samt grönskande stränder och öar, söm skymtade förbi, belystes snart af den vackraste morgonsol, och naturens fägring i förening med färdens behag-och de väl träffade anordningarne för gästernas bevämlighet, hvartill hörde en gemensam frut, som kl. 8—9 serverades på däck, tycktes snart förena de eljest ijernvägsfrågan bittraste motstindare uti en gemensam känsla af belåtenhet och harmoni, åtminstone för tillfället. -Man såg efter hvarandra på kortare eller längre afstånd tornen af Strengnäs, Westerås, Thorshälla och Köping framskymta och åter försvinna, och ehuru er tämmeligen stark vestänvind något fördröjde farten på de stora fjärdarne, var man redan kl. V; öfver 12 framme i Arboga: Hela stadens och nejdens befolkning tycktes här vara försam!ad på stranden af Arboga å och helsade de ankommande medglada rop och hviftande näsdukar, under det en musikkår tillika .uppstämde festliga toneroch en mängd flaggor:och fanor svajade på löfprydda stänger kringbanan. Bland dem, som på. stranden voro de ankommande till mötes, bemärkte man prins August, hvilken ifrån Stjernsund hade dagen förut anländt: till Örebro och redan på morgonen gjort resam på jernvägen från Örebro till Arboga, ledamoten af. Köping-Hultbolagets direktion brukspatron S. E. von Hofsten, landshöfdingen i länet frib. Åkerbjelm, stadens borgmästare hr Stolpe, bolagets enzelske öfveringeniör mr Cronin: ms fl; En äreport; smakfullt rest på åtta pelare och klädd med mossavi skiftande färgor, var hvälfd öfver jernvägen, som varutlagd ända till landstigningsstället, så att man blott hade några steg att gå ifrån landgångea till den bro eller så kallade-platform, hvarifrån mar steg: in i vagharne: Elfva sådana, af hvilka åtta inrättade för första klassen, delvis för tillfället: smyckade. med blommor och krankar, samt tre för den andray bildade tåget. Första klassens vagnar äro efter vasligheten afdeladei tre sum; hvartdera ut? görande liksomyen vagn för sig sammanbygd med tvenne: andra, samt innehällande 8 plat: ser. Hvärje sådan vagn rymmer sålunda 24 platser, särdeles beqväma, uti eleganta fåtöljer,stoppade iMedressorter; klädde medfint ått kläde och rikt prydda med snörmakeri, samt golfvet belagdt med vackra mattör. Atdra klassens vagnar innehålla öfver 30 platser och skilja sig från första ;klassehs såväl genom någon minskning i utrymmet för hvarje plats, som genom mindre prydlighet och bes qvämlighet, Likväl sitter man äfven här på stoppade dynor, men dewa, äro. .af. skinn samt lösa och kunna följaktligen med lätthet borttagas eller flyttas, hvarigenom samma vagnar ;utan. vidare förändring, . äfven kunna begagnastill tredjes-klassens. platser, som efter vanligheten endast utgöras af bänkar utan dynor: Sedan alla tagit: plats och ett icke obetyd: a i sr ARA ÄH lll ÄR AR

31 augusti 1857, sida 2

Thumbnail