Article Image
STOCKHOLM den 17 Aug. Läroverksfrågan.() IV. Bland alla frågor rörande uppfostran och undervisning torde på senare tiden ingen hafva; till den grad med räta tagit allmänna uppmärksamheten i anspråk, som angelägenheten att tänka på någon förbättrinz af ungdomens bittills i skolorna alltför mycket försummade fysiska vård och utbildning. Man skyller vanI ligen på ekolstudiernas mängd och längd, att! gossen bleknar och förtvinar i skolan, såsom endest alltför ofta är förhållandet; men eburu ; vi för vår del verkligen anse, att en del studier vid elementarläroverken kunde inskränkas, andra al!deles sfskaffas, tro vi likvälingalunda, att ungdomen egentligen lider af för mycket studerande, utan fastmera att en yngling borde kunana vid 18 å 20 års ålder var på det hela långt mera underbygd, än han nu vanligen är vid inträdet vid universitetet. Deremot beror saken till en vida väsentligare del af det sätt, hvarpå undervisningen meddelss, eller sjelfva lärometoden; och vi behöfva i detta fall icke mer än exempelvis n mna de i så många hänseenden förderfliga, öfverdrif.va hemlexorna, för att göra begripligt, hvad vi här mena. Hit hör ock skoldygnets rätta indelning, en tjenlig omvexling af läsoch lofstunder o. sa. v., i hvilket afseende mycket torde återstå att förbättra, för att icke tala om den egentliga metodiken för de särskilta läroämnenas behandling på ett efter själskraftern:s gradvis skeende utveckling apassadt sätt, hvaruti bristen jå egentlig lärarebildning hos oss kanske i allmänhet gör sig aldramest känbar. Slutligen tillkomma såsom grundväsentliga felaktigheter skollokalernas alltför vanliga osundhet, skolmöblernas äfven för helsan icke sällan förderfliga beskaffenhåt samt framför allt bristen på tjenliga kroppsöfningar. Det är egentligen denna sistnämda omständighet, hvarom vi här vilja yttra oss, Att det i Lings fädernesland står klent till med den pedagogiska gymnastiken, är en väl känd sak. Icke halfva antalet af våra elementarläroverk har en gång någon gymnastik, och der tillfälle till gymnastiska öfningar blifvit beredt, inskränker sig detta vanligen till blott ivå timmars gymnastik i veckan! Vi tro icke, att vid något enda läroverk antalet gymnastiktimmar i veckan öfverstiger fyra. Äfven klagas öfver bristen på skickliga lärare i pedagogisk gymnastik. Vanligen innehafvas Jlärarebefattningarne af militärer, som dels icke särskilt bildat sig för denna sysselsättning, dels, om de än genomgått en kurs vid gymmnastiska centralinstitutet, icke derföre vant sig att betrakta och behandla dessa öfningar ur den härvid nödvändiga pedagogiska synpunkten, och dessutom i allt annat äro alldeles främmande för läroverket, dess ordning och intressen. Alltför ofta står gymnastiken sjelf äfven just till följd häraf såsom någonting från läroverket i öfrigt afsöndradt och åtnjutande ringa uppmärksamhet både från skolstyrelsernas, lärarnes och föräldrarnes sida. Till afhjelpande af detta senare förbållande tro vi, att det vore nyttigt, om tfjenliga uppmuntringar bereddes åt redan varande eller blifvande järare i vetenskaper och språk vid .elementarläroverken, som dertill kunde ega fallenhet, för att sådana skulle genomgå en kurs i pedagogisk gymnastik och blifva skickliga till gy-enastiklärare, då det ialla fall väl blifver omöjligt att vid hvarje läroverk få en särskilt lärars ensart för gymnastiken. Uten tvifvel skulle detta bidraga till att ställa gymnastiken i ett förmånligare och mera innerligt förhållande till läroverket, än som för närvarande eger rum. Vi veta att, som sig bör, värdera den raskbet och ordning, som tillhör militärväsendet, oeh lång: ifrån ati önska ett afskafiande af de Jeilitära röretser och den lilla begynnelse till vspenöfningar, som här och der blifvit införda vid skolgymvastiken, önska vi fasimera en vidate utsträckning och ännu allmännare utbredning deråt. Men vi tro icke, att det ovilkorligen behöfves a t vara officer eller ens underofficer, för att kunna behörigen leda dylika öfningar för skolungdomen, och redan den omständigheten, att i händelse af ett krig snart sagdt samtliga läroverken skulle löpa fara att förlora sina gymnastiklärare. ifall dessa fortfarande blott skulle utses bland militärer, och det just vid en tid;punkt då dylika öfningar kunde vara mest behöfliga eller gagneliga, bör vara en anled: ning att era än hittilis skett äfven söka vinna och -bilda civila personer till dessa befattnin ar. : Mycket annat vore att tillägga i detta vigtige ämne, men vi vilja här egentligen inskränka oss till hvad som i saken kan komma att vidgöras af riksdagen, Hr Adelborg har, såsom medel till vinnande af förbättring i det närvarande tillståndet af vår skolgymnastik, före :slagit inrättandet i Stockholm af fyra särskilta :gymnastikinstituter, hvilka, på samma gång de begagnades af hufvudstadens skolungdom frör hvilken de befintliga gymnastiklokalerns i i I i I I I

17 augusti 1857, sida 2

Thumbnail