derlig sjögång, och häftigt strömmande floder, sådana som Bite, Rhen. Donau, Rhöns m. fl., samt abier, att det är den af desse hinder förorsakade lårigsamheten i transpor. ten samt de dermed förenäde faror, som led till anläggande af jernvögar för att till er del ersätta vattenlederna på de nämde floderna. Utan att naturligtvis kunna bestrida riktigheten af denna åsigt och gerna medgifvande, att sjöfarten på Mälaren är förenad med mindre svårigheter än på de stora europeiska floderna, kunna vi dock ej finna att hr N. med denna jemförelse i ringaste mån försvagat vigten af de skäl och exempel, som tala för en Jjernvägs framdragande utmed er segelled. Och härom är ju frågan, ej derom, huruvida svårigheterna för sjöfarten och den i jemförelse med jernvögstrafiken ringare hastigheten hos densamma äro större eller mindre på det ena stället än på det andra. Då hr N. således säger att utefter eller nära dessa floder gå jernvägar, emedan flodernas beskaffenhet och anspråken på billig och snabb fortskaffning af personer och varor i dessa vjemförligt rikare och tätare befolkade länder tvingat de;till har han endast uppgifvit skälet hvarföre jernvägar Ööfverhufvud här blifvit anlagda, men ej hvarföre de i så många fall blifvit dragna utmed segellederna. Hr N. skall väl hörpå troligen invända, att terrängen tvingat att förlägga Jernbanorna i floddalarne, der marken är mindre bruten och i allmänhet färre hinder möts; och vi medgifva gerna, att detta inkast har sin gitighet hvad flodernas öfre lopp beträffar, der de genomflyta dalar af jemförelsevis ringa bredd och på begge sidor instängda af högre bergåsar. Men om man kastar blicken på kartan, eller i likbet med hr N. på stället tar kännedom om förhållandena, skall man finna att en mängd af dessa floder äfven i sitt nedre lopp, der de genomflyta slättlandet eller trakter med föga bruten mark, beledsagas alldeles utmed sin strand af jernvägar. Så har Garonne från Agen ända till Bordeaux Jernväg alldeles utmed sig; Loire från Orleans till Nantes, Seine från Paris till Havre, Somme från Amiens till Abbeville likaså, och Rhen åtföljes från Bonn ända till Rotterdam af en oafbruten bansträcka, som sällan aflägsnar sig på några mils afstånd från floden. Detsamma är äfven på längre eller kortare siräckor fallet med Ems, Elbe, Oder, Spree, Wartba och Netze. Orsaken till detta närmande emellan jernbanorna och floderna på slättlandet kan således ej sökes i någon terrängens svårighet, utan endast i det förhållandet, att industrien och välmågan samt med dem rörelsen här af gammalt varit koncentrerade. Men, söger hr N, slutligen, det kan gå an i länder med talrikare befolkning än vårt att draga jernvägar utmed vattendrag, och ingen med?sundt, praktiskt omdöme utrustad bör kunna pistå att, helst i ett glesare befolkadt land, tvenne intill hvarandra liga kommunikstioner ömsesidigt understödja varandra; ty den ena måste ovilkorligen blifva lidande. Då uppsatsens förf. med uttrycket helst i ett glesare befolkadt land sjelf gjort en betydlig inskränkning i sitt något bestämda påstående, upprepa vi ej ånyo de exempel på jernvägars anläggande utmed kanaler och hafskusten, som i England så ofta förekomma, att de ingalunda kunna räknas till undantagen, utan snarare vittna om en insedd fördel att så förlägga dem. Vi bedja endast att få fästa hans uppmärksambhbet på ett land, som till klimat och produkter tämligen liknar vårt eget, men i befolkningens spridning står vida efter det, vi mena Englands koloni Kanada. På en areal af 16,400 geogr. qvadratmil ha de begge Kanada tillsammans en befolkning af 1,250,000, af hvilka 710,000 komma på det nedre och 540,000 på det öfre; sålunda ej fullt 100 invånare på hvarje qvadratmil. Sverge, med en areal af 8,806 geogr. qvadratmil, har en befolkning af 412 personer på qvadratmilen, är således mycket tätare befolkadt. Också utgöres Kanada till större delen af ännu obebygdt land. Vid sin södra gräns, der befolkningen visserligen är mera koncesntrerad, men der den dock ännu alltid är gles, har kolonien en den yppersta sjöled i de stora sjöarne Huron, Erie och Ontario, samt den från dem utmynnande S:t Lorensfloden. Detta oaktadt, och på samma gång en liflig förbindelse med ångbåtar och seglande fartyg eger rum mellan kuststäderna samt längre bort med spanmålsdepoterna i vestern, finnes der alldeles utmed S:t Lorens och norra och nordvestra stranden af Ontario samt på norra sidan af Erie en fortlöpande bansträcka, motsvarande en dylik på södra sidan af samme sjöar. Detta exempel torde tillräckligt visa, att man äfven. i jemförelsevis glest befolkade länder kan finna en fördel uti att draga fram en jernväg i närheten af en starkt trafikerad sjöled. i Hvad den föreslagna banan norr om Mäölaren beträffar, kommer den dock, som bekant, men hvilket många det oaktadt äro benägna att förbise, icke att gå utmed Mälarens strand. utan under största delen af sin sträckning pi 233 mils afstånd derifrån, samt endast berörs den vid ändpunkterna af de större vikarne och de der liggande utskeppningsorterna. Riksbanken. äm ki fter, afgifna den s Fondtå Okealedering och utlåning för hande! och näringar samt till kassakreditiv ät enskilte. 8) Vezeldiskontering den 17 till den 24 Juli. Utestående. enligt sista rapporten, 1,454,296: 43. 1