Article Image
Sköldpaddan, och sedermera åtminstone alla Qvarteren vester? öm Meistersgränd, nemligen Fyrfoten mindre, Lappen, Uggleskans och Svan, d. ve. s. upp.till Mäster Samuels gränd, hvarifrån riktningen vidare kunde tagas öfver de mindre bebodda qvarteren Gösen, Braxen ch Blekbolmen. Detta inhämtas bäst genom att lägga en karta öfver Klara församling framför sig. Äfven om det största antalet skjul och verkstäder förlägges längre norr ut, så måsie dock för stationsplatsen fordras ett ganska betydligt utrymme, är varulastning tillika skall kunna verkställag: från den närbelägna kajen, der sannolikt äfven en del af ångfartygen komme att lägga till. Det bör för öfrigt ännu en gång erinras, att dessa anmärkningar icke framställas med något anspråk på ofelbarhet, men blott såsom anledningar till närmare öfvervägande, och att om deruti skulle ligga onödiga farhågor, så faller skulden på statsutskottet, hvars betänkande, den enda synliga redogörelsen inför ständerna eller allmänheten, icke ens innefattar så mycket som en upplysning om hviika qvarter hr öfverste Ericson ansett behöfva nedrifvas, eller huru stör areal ansetts erforderlig för bangården, och huru stör inhägnad för den blifvande banans fortsättning till stadens norra gräns. — Det förefaller verkligen såsom om utskottet hade både kunnat och bort gå mindre knapphändigt tillväga med sina principaler, och det återstår att se, huruvida desse vid ba svarandet afåterremissen rörande denna punkt, bevärdigas med närmare upplysningar. I alla . fall blefyve expropriationskostnaderna efter all sannolikhbe: vida större i Klara än på Ladugårdslandet, och det bör ej glömmas, att om behbofyetzaf husrum för befolkningen tagesibetraktande, så är det ej nog med utgiftem till betalning af de hus, som skola nedrifvas; lika många måste uppbyggas i deras ställe, och ett dubbelt kapital måste således :användas för att ersätta sådana rifningar. Hvad. slutligen valet af Klaratrakten såtom plats för bangården beträffar i afseende på belägenheten, 88 företer sig denna vid första påseendet, råed en lång kej emot Mälaren, med Kurgsholmen på ena sidan och ett plan, från bvilket flera gator utlöpa, på den andra, vackrare för ögat än någon annan sådan, sem nu kan skålas, och är af denna orsak ganska förledande. För dån förmögnare delen af blifvande passagerare, som begagna första och andra klassens vagnar, blefve denna plats ockrå utan tvifvel den beqvämaste, såsom varande nära till öfverfarten öfver strömmen och långt nere i en af Nörrmalms mest be bygda delar. Härtill inskränka sig hkväl enligt vårt omdöme fördelarne och öfvervägas af mångfaldigt större olägesheter, redan med afseende spå närvarande förhållanden, och än mer om man ser på framtiden. Erfarenheten har vid all jernvägstrafik gifvit vid handen, att två tredjedelar af passagerareinkomsten erhålles af tredje klassens passagerare och: sådana a! andra klassens, som icke söka sig dyrare logis. Hvad åter varulastning och lossning beträffar, så kan det antagas, att största delen deribland sker antingen från farlyg, som medfört vsror från saltsjösidan, eller från maa:iner. Uti intetdera fallet är Klara någon eqväm plats; och det kan ej dragas i tvifvel, att tillfälie till lastning och lotsning vid Nybrobamnen i sådant fall hade företrädet. Väl har nyligen en insändare i Posttidningen påstått, att hrr komiterades förslag, att förligga stationen i trakten af Humlegården, icke erbjöde någon utväg att komma till Nybrohamnen utan att genomspränga svåra sluttningar; men detta påstående synes oss alltför lösligt, och man torde kunna vara öfvertygad, att om en sådan invändning hade grund i verkligheten, så hade det icke blifvit försummadt att ställa den främst emot komiterades förslag. Äfven i afseende på denna punkt ör det också anmärkningsvärdt att utskottet, oaktadt i stånden dertill gjorda uppmaningar ej ansett nödigt höra bhrr komiterade. Det synes icke heller nödigt att strängt hålla sig vid den tomt; som komiterede föreslagit; framför Nybrohamnen tyckes artilleriplanen erbjuda en ganska vacker lokal för en bangård och hvarifrån det ioke tyckes böra medföra någon stor svårighet att leda. vägen åt Humlegårdstidan, så vidt nemligen detta får yttras utan stt närmare känna afvägningsförhållandena. Men det finnes ännu två andra omständigheter att taga i betraktande, af högsta vigt för framtiden. Hvarest en jsrnbansstation anläggen så blifva, såsom man känner af erfareneten, omgifningarne tätt bebygda. Men det är också kändt, att den vestra delen af Klaratrakten, eller den, som ännu till en del är oupptagen, är på en gång den dyraste attbeygga i anseende till.den dåliga bottnen, söm öfverallt kräfver pålning eller nedläggande af starka rustverk, och alltid kommer att förblifva en af de mest osunda i anseende till markens vattensjuks beskaffenhet. Är det då skäl att för en i sammanhang med; jernvägens tillkomst förväntad folköknings inlogerande hänvisa hufvudsakligen på dennu osunda trakt? Vore det icke mera reson i att snarare söka draga denna tillkommande befolkning derifrån, så vidt möjligt, till någon mera högt belägen? Förtjena icke de. hygieniska konsiderationerna i en stad, som redan förut lider af ett dystrare mortalitetsförhållande än någon annan större stad i Europa, att framhållas och vägas bredvid den skenbara fördelen, att passagerarne kunna afstiga från resan nära intill Gustaf Adolfs torg och kungliga slottet? Denna trakt i Klara, ehuru den norra och vestra delen deraf ännu har ganska mycket utrymme, lider också i frågan om stadens framtida utbyggande deraf, att detta blir på

18 juli 1857, sida 3

Thumbnail