dettå atseefie. Denna sjö? ma är således den utgift orgerskapet Skulle få vid annas i och för passagen öfver Mälargö. Räntati å detta kapital, efter 6 prosrt utgör 30,000 rd? tiv .t eller 20,000 rdr bko, och å denna stnma lägges till de 165,000 rdr bko, som staten årligen skulle beby3fva utgifva, dels till under-! håll och administrätiov af. sammanbindningsbanart och dels till ränta och Amortering af anläggningskapratet, så fås en sumija af 185,000 rdr bko, hvilen med 55.000 rdr samma mynt öfverskjuter den aäobnte Ericsor a beräknade ovinstenn af 130,0C0 age beträffar expropriationskostnaden fö som är af öfverste Ericson föreslagen til! ra färd , samt för den tomteareal, som är behöfli; råd — snans förande från stationen genom stadens omt7 oe, så anser insändaren densamma böra beräknas ill närmare 900,060 rdr rymt. Denna summa äringalunda hög. Man må endast ihågkomma den föreslagna bansträckningens längd, samt den mängd af dels bebygda och dels obebygda tomter, som komma att genomskäras eller af bangården inkräktas, samt att banans bredd närmast stationen åtminstone må ste vara 40 fotsamt sedan småningom; aftaga till 20 fot. Det är naturligtvis svårt, ja nästan omöjligt att komma till någon bestämd åsigt om expropriationskostnadens storlek, dels emedan egendomarne skola af gode män uppskattas, dels emedan de egendomar. som icke behöfva helt och hållet inlösas, kunna förlora högst olika i värde allt efter som banan komnier att. gå midt igenom tomten eller utmed: des ena sida. Förhållandena? kunna härutionan vexl: på mångahanda sätt, och tillföljd dersf äfven ersätt ningsanspråken, men insändaren gör också icke anspråk på att hafva gjort någon bestämd beräkning, utan endast en ungefärlig, eller för att begagna samma ord som öfverste Ericson, då fråga är om att beräkna kostnaden för jernvägsarbetena inom hufvudstaden, en approzimativ. Af hvad sålunda blifvit anvfördt, synes att 1,400,00t rdr rmt är den summa, som erfordras för att bestrida de expropriationskostnader som uppkomma om överste Br-icsons förslag till jernväg-bygnader inom hufvudstaden skulle i sin helhet blifva af riketssiänder bifallen. Denna sumina visar sig således vars 1,230,000 rdr rmt högre än den som skulle uppstå em komiterades förslag blefve antaget... Skilnader emellan den utgifi borgerskapet i ena eller andr: sallet skulle vidkönnas är således betydlig och värd uppmärksamhet. Den framstår än mera tydligt och tryekande, om man eftersinnar de olika fördelar som åe båda förslagen komme att medföra. Om man nu i sin helhet jemför de utgifier, som staten och staden skulle vidkännas genom antagande: af öfverste Ericsons eller af jernvägskomiigna förslag, så fioner man att den förstnämdes blifver 2,611,705 rår rmt dyrare än den sistvämdes. På det läsaren devom sjelf må öfvertyga sig, framställes följande beräkning : Enligt öfverste Ericsons förslag. Rår vat. 1) Sammanbindningsbanan från Hornstull till stationen vid Klara sjö . . 2,250,000.() 2) Expropriationskostnaden för denna bansträcknping ss so -200,000. 3) Fyllningar i Klara sjö och kajfyllningar omkring desamma . . . . . 321,000. 4) Stationens byggande och banans fortsättning genom staden . . . . . 429,000.(; 3) Expropriationskostnad för bangården och banäns förande genom stadens omride . . s es an. 900060. 6) Reparationsverkstäder -. . . -.. 400.000. Samma rdr rmt 4,800 000. Enligt jernvägskomitens förslag. . Rdr rmt. 1) Banans framdragande från Solna till Nybrohamnen . . . so 913,590. 2) Expropriationskostnader (se sid. 37 i komitens betänkande) . . . . . . 170000. 3): Bangård och verkstäder å Norrmalm, ss. beräknad till: . ; 581.000. Si (ungeför 25 procent högre än för bansr gården i Göteborg, se sid. 24 och 26 i kongl. propositionen.) 4) För banans framdragande till Barnängen oo. se so rr e — 58,605. ja (Skilnaden är tagen mellan kostnaden för banan ifrån Barnängen till Katrine5 bolm, utgörarde, enligt komiterades förslag sid. 37, 12,758,605 rdr rmt, 5 och den för banan från Hornstull till . Katrineholm, enligt öfverste Eric:ons k förslag sid. 24, eller 12,700 000 rdr j samma mynt.) 5) Bangård och vetckstäder å Södermalm 465,000. j (Leräknad till samma kostnad som ban.cården i Göteborg). 7.0bs. Någon expropristionskostnad uppså kommer icke här. Samma rdr rmt 2,188,295. Skilnaden alltså 2 611,705 rdr rmt eller 1.381,705 rår för staten och 1,230,000 rdr för staden. Den stunden va!kas allt mer och mer, då de för hela latdet och Stockholm särskilt så vigtiga :frågorna angående vestra stambanans dragande norr eller söder om Mälaren samt jernvägsenläggningarne inom bufvudstaden, skola st rikets ständer pröfvss och esfgöras. Uti den förstnämde eller vestra stambanans sträckting har borgerskapet i en underd. skrifvelse iill Kongl. Maj:t t:dligt och bestämdt uttalat sig för vägen norr om Mälsren, såsom för varu trafiken gagneligast.. Hvad åier beträffar jernvägs anläggnirgarne inom hufvudstaden,; så finnes iniet dylikt yttrande avt åber: pa till fördel för, vare sig öfverste Ericsons eller jernvägskomitens förslager. Magistraten och femtio äldste hafva endast lofvat ati betala en obestämd summa i expropriationsersättninger och derefter: öfverlemvat sig åt en tanklös dvala, drömmande sig hafva på ett värdigt och storartsdt sätt bevakat stadens intressen. Måtte upp vsknandet ske medan tid ärvnu ör att öfverväga on det gifoa löftet kan uppfyllas i den händelse öfver ste Eric:ons förslag bliver antaget. Vill icke bor: gerskapet ikläda sig de betydliga utgifter, som insändaren här ofvan visat bhfva oskiljaktiga från dette förslag, så är det högst nödvändigt att derom upplysa rikets stöter innan de:fatta sitt beslut. De: vere äfven besynnerligt om rikets ständer kundejantaga ett förslag, hvars kostnad tillen fjerdedelskulie ersättas af Stockholms borgerskap, utan att förut hafva inhämtat detta. borgerskaps Åsigt samt dess Eestämda förklaring angående ersättningen af expropriationskostnadep. Måtte borgerskapet, innan det rörklarar sig villigt att utgifva en så betydlig såmma, väl bebjerta: huru mycket som återstår att för sköna och förbättra i vår hufvudstad; hora måbgs nödvändiga och för det allmänna högst. vigtigalinrättningar att verkställa, huru mycken fattigdom och elände att räcka en hjelpsam hand, szmt:slutligen hvilken betydlig skuld som. redan belastar:-staden; i) Sista posten i öfverste Ericsons kostnadsberäkning 14 öfver anläggningen inom hufvudstaden är föra idelad på punkterna 1 och 4. se : RIKSDAGEN.