STOCKHOLM den 11 Febr. JERNVÄGSFRÅGAN. () Efter den granskning af de särskilta af regeringen föreslagna bansträckningarne vi i våra föregående artiklar öfver detta ämne företagit oss, återstår: ännu att taga i närmare skärskådande den plan till de söderoch norrifrån kommande banornas sammanbindning i en gemensam: bangård. i hufvudstaden, som från öfverste Ericsons betänkande blifvit upptagen i den kungliga propositionen. Denna plan står visserligen: ej i det nära samband med frågan om riktningen för vestra stambanan, att dess antiagande eller förkastande kan sägas på denna frågas afgörande utöfva något väsentligt inflytande; men den har icke desto mindre i och för sig, genom de stora förändringar den är egnad att framkalla i hufvudstadens utseen,e och det inflytande den skulle utöfva på dess trafik; en betydelse, som uppmanar till ett moget öfvervägande, innan : ett oåte rkalleligt beslut derom fattas: Den har ock.så ej förfelat att framkalla en liflig meningsstrid, så väl inom riksdagen som i tidningar och broschyrer. Dock har på dt sista fältet anfallet mot planen varit det förherrskande, och det har endast varit und antagsvis man sett dess upphofsman eller de med honom lika tänkande i offentligt trye .k bemöta några af de gjorda inkasten. Detta ä r att beklaga. Ty om det också bör medgif vas, att en verksamhet af den mångfaldige . och ansträngande art, som den; hvilken u, pptager chefen för statens jernvägsbygnader , ej kan lemna mycken tid öfrig för andra 3 wbeten, är dock allmänhetens upplysande i en sådan fråga som denna alltför vigtigt, att d en så länge tör lemnas i okunnighet om de m otskäl den nämde planens förfäktare utan tvifve I hafva i beredskap för att vederlägga de n 10t densamma gjorda anmärkningarne. Dess: anmärkningar synas oss ej heller vara af de t lätta och obetydliga slag, attde kunna ignor eras. Tvärtom äro, i vår tanke, flertalet af de in så allvarsamma och blotta så betänkliga 4 idor hos förslaget, att det skall fordras särdel e stora deraf härflytande fördelar, för att ku nna Hppväga dem. Huruvida detta verkligen är fallet skola vi i det följande söka L 1tredå, sedan vi förut i Korthet redogjort för de? anDlärkningar mot förslaget, som dels redÅm2 blifvit framstälda, dels synas oss ytterliga re kun ma göras. ; Den första och hufvudsakliga gäller den banktylla ing mellan, södra. landet och mynningen a f Riddarholmskanalen, på hvilken jernvägen skulle framdragas öfver Riddarholmsfjärt len. Utan att; här vilja fästa oss vid de:of antliga kostnaderna. och de tekniska svårighete r, som. måste. blifva att bekämpa vid uppförand et af en mur från 16 å 18 famnars djup; med tillräcklig styrka att kunna motstå ström, drifis och de .Vvestliga stormar, som isynnerhet vårtiden vräka Mälarens vatten in i detta dess: innersta hörn, nåste det förvåna, att en omstiindighet härvid bi vit förbisedd, som sär af den. största betydels 53 väl för. Stockholm sjelf som den öfriga str udbygden; kring Mälaren... Något hvar torde eri t2 518, huru viddet starka vattenflöde i Mälaren, S0m för några år sedan anstälde: stora förhärjn.2gar på de sidländtare trakterna vid denna sj. och. satte strandgatorna. vid -Flugmötet och. Kornhbamn under vatten, man allmänt insåg att Mälarens utlopp vore för trånga, och att det,. . till förekommande af dylika förödelser för framtiden, vore nödvändigt att så mycket som: möjligt utvidga dem. Vi vilja till och med erinra oss, att samme öfverste Ericson, som nu vill, om ej. stänga, åtminstone betydligt hoptränga det ena af dessa utlopp, då till regeringen inlemnade ett förslag till vattenhöjdens reglerande i samma sjö, som gick ut på en sådan utvidgning: Allt detta tyckes nu vara glömdt med den försvunna faran; men är man säker på att den ej skall återkomma? Den skall det säkerligen efter längre eller kortare tid, och strandegarne så väl norr som söder .om Mälaren skola då i den hastigare förbindelsen med hvarandra och i det snabbare wmtbytet af produkter finna en klen ersättning för de förluster de genom sjöns ytterligare uppdämning lidit. Man har vidare och, som det synes 0B8, med fullt fog påpekat de stora svårigheter, ja verkliga faror, som skulle uppstå för sejlande fartyg att genom bankens rörliga broar inlöpa i den bakom den belägna hamnen, de hinder dn uppställer för utkryssning derutur, Iröjsm ål och trakasserier den skulle vålla dec BST : segelförten genom Kollision med bantågen; ligt ännu anmärkt, men hvad igen oss veter är det högst menliga inflyn.snde den skulle utöfva på har unen sjelf; Den Inre delen -af den vik, som bildas genom de utspringande delarne af staden och Södermalm, 8r redan, medan den ännu står i öppet samband mea Mälarens friska vatten och är åtkomiig för de vestliga vindar, som uppröra dess ytas VY! vissa tider .ef året benägen att stagnera. Dele bar nemligeir här en långsam uppgrundining skett genom de massor af orenlighet, 800 från de högrländta södra stadsdelarne strömma hit ned genora trummor och rännstenar, dels har det också 1 långliga tider tillåtits att om tföra den med smuts rikt bevintern hit u me I som vid första vårsol presenmängda gatuis en, LC) Se Aftonbladet n:r 8—11, 18, 20 och 27. jag sett Gordonar fara mudd: åtta. hästar, och