Article Image
och de branta stupningarne å begge linierna anses kunna . minskas till I på 100, men Degerforslinien synes för den inre rörelsen blifva vida gagneligare, emedån den berör sjön Möckeln, i hvars grannskap bedrifves en ganska betydlig jerntillverkning, hvilken afsättes på Wenerns närbelägna hamnar, har komitn ansett denna linie böra -väljas. Från Kristinehamn skulle banan fortgå öfver Ölme och Wäse härad till närheten af Karlstad, samt derifrån öfver Lillnor, Högboda, sjön Wermeln vid Skärrmnässundet, Arvika vester om sjöarne Flagan! och Bysjön, :nära förbi Eda kyrka och Edö gläsbrik till gränsen vid Magneor. Terrängen är väl på åtskilliga ställen mindre gynnsam, :emedam banan: måste korsa några från norr mot söder löpande höjdsträckningar, men brantare stupningar än 1 på 100 anser komiten :sällan ifrågäkonima.: De köstsammaste arbetena på denna linie äro: brobygnaden öfver Klatelfven, viadukten öfver det ända till 60 fötdjupa och 2000 fot breda Skärmnässundet, skumt banåns utläggning längs öfre delen af Bysjön, tider dem imåste framgå genom djupa utsprångningar å utskjutande: uddar-samt höga rpåfyllningår öfver ingående vikar. 1 D HiSom det felats komiten både fnedel oeh tillräcklig tid samt)ingeniörsbiträden för upprättandet af fillständig plan öfver denna stamlinie, har komitån icke kunnat noggrant uppgifra: dess fängd och janläggingskostöed. . Efter banans uppmätning å prövinsa Tartan skulle :emellertid längden blifva omkring 17? , mil från Svartå till norska gränsek. Anläggningskostnaden åter har ;kndast approximatift könnat ber räknas; med: rättelse efter den: för andra, öfver likartad:terräng dragna banor definitift uppgifna kostnäd. Enligt dessa beräkningar har komiten trott det kunnat a ) att: medelpriset pr mil blifver :omkring 800;000:rdr rmt samt kostnaden för hela linige 14,200,000 rdr. 3 DD. Östra Stambanan. tr cah Denna bang skulle: gå: från hufvidstaden till: Södertelje och derifrån gehom midten af Söderrhanland och Östergötland samt notdvestra delen af: Småland til tjenlig punkt å södra stambanan och således geHomskära de fruktbaraste delarne af nämde provinser, samt beröra ickeållenast städerna Norrköping oeh Linköping samt Göta kanal, utan äfven städen Jönköping, antingen direkte eller medelst er kortare bibana. Såsom. station och utgångspunkt från Stoekholm hafva tveume lokaler å Södermalm kommit i: fråga och blifvit närmare undersökta, nemligen deniena vid Barnängen nära Danvikstull, den andra vid Fat: burssjön, ;begge i amseende till läget obeqvämd, men af hvilka komitn ansett endera böra väljas; i brist af bättre lokaler. Från stationen vid Barnänger skulle banan framgå på eå viadukt öfver en vik af Hammarbysjöh, samt. vidare genom utgräfning vid Skans tull till Elfsjö. : Från: Fatburssjön: åter. skulle banan ledas öfver Zinkensdamm, på en bro öfyergå Årstaviked oeh derefter förtsättås äfvenledes till Elfsjö. Derifrån skulle banan gå genom en särdeles missgysnande och bruten terräng öfver Huddinge, Tullingesjön, Tumba och sjön Uttran till Igelstad: och Södertelje, samt vidare i kuperad. mark öfver Tveta, Frusjön och Södertuna, samt, efter beröring af sjön Båfveh, till Kambol, Flen, der en bättre terräng vidtager, samt Ramstad, torpet Löfåsen nära Katrineholm, Stora Djula, Ändebohl, Simonstorp genomi :kuperad trakt af Kolmården, samt alternatift öster eller vester om sjöarne Nåken och Wekmangen, öfver Stens bruk till Norrköping. Härifrån skulle bånän;, på jemnare mark; fortsättas : öfver Linköping: till Mjölby, samt vidare i bruten terräng genom Bordvestra delen af Småland, vester om sjöarne Sommen, Säbysjön och Ralången, samt öfver ett sund af sjön Nätaren genom Yggestorp till Tenhultsjön, belägen 1!y, mil södost från Jönköping. Från Tenhult kunde banan ledas antingen till Jönköping och, medelst bibana derifrån till Axamo, sammanbindas med södra stambanan, eller ock öfver Stigamo och Götaforss, samt vidare längs Lagaåns östra strand till Götaström och der ansluta sig till nämde bana. I förra fållet blefve väl den östra 1?, mil kortare; men, i betraktande så väl deraf, att. genom banornås förening vid Götastwöm väglängden mellan! Malmö oth Stockholm öfver Östergötland biefve kortare än längs södra banan öfver Westergötland, som äfven af den omväg och de andra olägenheter, som för! trafiken mellan de östra och södra ortewhå skulle uppkomma genom neftigandet till Jönköping och uppstigandet derifcån till södra banan vid Axamo,: syntes det i komitens tanke lämpligast att,:enär södra stambanans riktning redan :blifvit i nåder bestämd, dep östra framdrages till Götaström, och att en bibana, ingående bland statsbanorna, anlägges från Tenhult till Jönköping, för upptågandet af den betydliga trafik, som från de östra orterna dit tillströmmar. På linien erheilan Stockholm och Södertelje äro de brantaste stupningarne 1 på 100, men dessa före komma ganska ofta och hafva ansetts: upptaga 71 nt af hela väglängden. Emellan Södertelje och atrineholm upptagas 33 procent af väglängdenutaf brantare lutningar än I på 100; hvariblandtvenneal 1 på 60. Emellan Katrinebolm och Norrköping upptagas 34 proeent af väglängden utaf brantare lutningar än 1 på 100, hvariblanden af 1 på 60å en 19,500 fot lång sträcka vid nedstigandet från Kolmården tili slättlandet vid Lilla Åby; Den kostsammaste banbygnaden blefve från utgångspunkten å Södermalm tll Blfsjö. Anlåggningskostnaden upptages nemligen från Bar gens station till Elfsjö, mellan hvilka punkter afståndet är 25,000 fot, till 1,559,607 rdr. samt från Fatbursstationen, för en väglängd af 26,600 fot, till 1,705,752 rdr. Östra stambanans. längd antages blifsa: från Stockholm till Norrköping . . 17 mil 7,300 fot. i Norrköping till Götaström, med utgrening från Tenhult 2 till Jönköping, enligt preliminära undersökningar, omkring 20 mil 12,000 fot. 1 Således tillsammans ungefär 37, mil. nligt de öfver denna linies norra afdelning, eller emellan Stockholm och Norrköping, upprättade planer uppgår kostnaden: för vägen meMNan Stockholm och Södertelje till : . . -. . 3,798,253 rdr rmt. 32 eller 1,285,141 rdr pr mik — a vägen mellan Södertelje och N Katrineholm till. . 8,909,352 eller 947,370 rdr pr mil; vägen mellan Katrineholm och Norrköping till . . . 3,012,041 i eller 645,436 rdr pr mil; Tillsammans 15,770,646 rdr rmt. För banasg södra afdelning, mellan Norrköping och Götaström, hvaröfser fullständigt förslag icke hunnit upprättas, har anläggningskostnaden, efter ett medelpris af 700,000 rdr pr mil, blifvit approximatift beräknad till 14,233,333 rdr rmt. Följaktligen skulle anläggningen af hela den 37., mil långa östra stambanan, inberäknad utgreningen srån Tenhult till Jönköping, kosta omkring 30 mil fioner rdr, eller 00,000 rdr i medeltal för hvarje mil. E. Södra stambanen. Denva bana framgår frås Malmö genom en del af Skånes slät bygd, i så vidt möjligt rakaste linie till gränsen af Småland och derifrån genom vestra delen af sistnämde provins bkaledes i rak linie och på Laga-åns östra strand samt 2. mil vester om Jönköping till Falköping, der den aesluter sig till vestra stambanan. Öfver dess södra del, genom Skåne till Tofhuit i Bårhsten af Traheryds gästgifvaregård i Kronobergs län, har; efter en förutgången noggracn undersökning, fullständig plan blifvit för några år sedan af en engelsk isgeniör uppgjord, hvilken plan anseits kunna deivis tjena till ledning vid nu pågående bygnad af denna linie, som från Malmö sträcker sig till Lund, derifrån vester om Ringsjön och förbi Finja sjön, 5 vidare genom dalgången öfver Smålandsms oänod nh till höglandet vid Tofhult. EJ

8 december 1856, sida 2

Thumbnail