och de branta stupningarne å begge linierna anses
kunna . minskas till I på 100, men Degerforslinien
synes för den inre rörelsen blifva vida gagneligare,
emedån den berör sjön Möckeln, i hvars grannskap
bedrifves en ganska betydlig jerntillverkning, hvilken
afsättes på Wenerns närbelägna hamnar, har komi-
tn ansett denna linie böra -väljas. Från Kristine-
hamn skulle banan fortgå öfver Ölme och Wäse hä-
rad till närheten af Karlstad, samt derifrån öfver
Lillnor, Högboda, sjön Wermeln vid Skärrmnässundet,
Arvika vester om sjöarne Flagan! och Bysjön, :nära
förbi Eda kyrka och Edö gläsbrik till gränsen vid
Magneor. Terrängen är väl på åtskilliga ställen min-
dre gynnsam, :emedam banan: måste korsa några från
norr mot söder löpande höjdsträckningar, men bran-
tare stupningar än 1 på 100 anser komiten :sällan
ifrågäkonima.: De köstsammaste arbetena på denna
linie äro: brobygnaden öfver Klatelfven, viadukten öf-
ver det ända till 60 fötdjupa och 2000 fot breda Skärm-
nässundet, skumt banåns utläggning längs öfre delen
af Bysjön, tider dem imåste framgå genom djupa ut-
språngningar å utskjutande: uddar-samt höga rpåfyll-
ningår öfver ingående vikar. 1 D
HiSom det felats komiten både fnedel oeh tillräcklig
tid samt)ingeniörsbiträden för upprättandet af fill-
ständig plan öfver denna stamlinie, har komitån icke
kunnat noggrant uppgifra: dess fängd och janlägg-
ingskostöed. . Efter banans uppmätning å prövinsa
Tartan skulle :emellertid längden blifva omkring 17? ,
mil från Svartå till norska gränsek. Anläggnings-
kostnaden åter har ;kndast approximatift könnat ber
räknas; med: rättelse efter den: för andra, öfver lik-
artad:terräng dragna banor definitift uppgifna kost-
näd. Enligt dessa beräkningar har komiten trott det
kunnat a ) att: medelpriset pr mil blifver :om-
kring 800;000:rdr rmt samt kostnaden för hela linige
14,200,000 rdr. 3
DD. Östra Stambanan. tr cah
Denna bang skulle: gå: från hufvidstaden till: Sö-
dertelje och derifrån gehom midten af Söderrhanland
och Östergötland samt notdvestra delen af: Småland
til tjenlig punkt å södra stambanan och således ge-
Homskära de fruktbaraste delarne af nämde provin-
ser, samt beröra ickeållenast städerna Norrköping
oeh Linköping samt Göta kanal, utan äfven städen
Jönköping, antingen direkte eller medelst er kortare
bibana.
Såsom. station och utgångspunkt från Stoekholm
hafva tveume lokaler å Södermalm kommit i: fråga
och blifvit närmare undersökta, nemligen deniena
vid Barnängen nära Danvikstull, den andra vid Fat:
burssjön, ;begge i amseende till läget obeqvämd, men
af hvilka komitn ansett endera böra väljas; i brist
af bättre lokaler. Från stationen vid Barnänger
skulle banan framgå på eå viadukt öfver en vik af
Hammarbysjöh, samt. vidare genom utgräfning vid
Skans tull till Elfsjö. : Från: Fatburssjön: åter. skulle
banan ledas öfver Zinkensdamm, på en bro öfyergå
Årstaviked oeh derefter förtsättås äfvenledes till Elfsjö.
Derifrån skulle banan gå genom en särdeles miss-
gysnande och bruten terräng öfver Huddinge, Tul-
lingesjön, Tumba och sjön Uttran till Igelstad: och
Södertelje, samt vidare i kuperad. mark öfver Tveta,
Frusjön och Södertuna, samt, efter beröring af sjön
Båfveh, till Kambol, Flen, der en bättre terräng vid-
tager, samt Ramstad, torpet Löfåsen nära Katrine-
holm, Stora Djula, Ändebohl, Simonstorp genomi :ku-
perad trakt af Kolmården, samt alternatift öster el-
ler vester om sjöarne Nåken och Wekmangen, öfver
Stens bruk till Norrköping. Härifrån skulle bånän;,
på jemnare mark; fortsättas : öfver Linköping: till
Mjölby, samt vidare i bruten terräng genom Bordve-
stra delen af Småland, vester om sjöarne Sommen,
Säbysjön och Ralången, samt öfver ett sund af sjön
Nätaren genom Yggestorp till Tenhultsjön, belägen
1!y, mil södost från Jönköping. Från Tenhult kunde
banan ledas antingen till Jönköping och, medelst bi-
bana derifrån till Axamo, sammanbindas med södra
stambanan, eller ock öfver Stigamo och Götaforss,
samt vidare längs Lagaåns östra strand till Göta-
ström och der ansluta sig till nämde bana. I förra
fållet blefve väl den östra 1?, mil kortare; men, i
betraktande så väl deraf, att. genom banornås för-
ening vid Götastwöm väglängden mellan! Malmö oth
Stockholm öfver Östergötland biefve kortare än längs
södra banan öfver Westergötland, som äfven af den
omväg och de andra olägenheter, som för! trafiken
mellan de östra och södra ortewhå skulle uppkomma
genom neftigandet till Jönköping och uppstigandet
derifcån till södra banan vid Axamo,: syntes det i
komitens tanke lämpligast att,:enär södra stamba-
nans riktning redan :blifvit i nåder bestämd, dep
östra framdrages till Götaström, och att en bibana,
ingående bland statsbanorna, anlägges från Tenhult
till Jönköping, för upptågandet af den betydliga tra-
fik, som från de östra orterna dit tillströmmar.
På linien erheilan Stockholm och Södertelje äro de
brantaste stupningarne 1 på 100, men dessa före
komma ganska ofta och hafva ansetts: upptaga 71
nt af hela väglängden. Emellan Södertelje och
atrineholm upptagas 33 procent af väglängdenutaf
brantare lutningar än I på 100; hvariblandtvenneal
1 på 60. Emellan Katrinebolm och Norrköping upp-
tagas 34 proeent af väglängden utaf brantare lutnin-
gar än 1 på 100, hvariblanden af 1 på 60å en 19,500
fot lång sträcka vid nedstigandet från Kolmården tili
slättlandet vid Lilla Åby; Den kostsammaste ban-
bygnaden blefve från utgångspunkten å Södermalm
tll Blfsjö. Anlåggningskostnaden upptages nemligen
från Bar gens station till Elfsjö, mellan hvilka
punkter afståndet är 25,000 fot, till 1,559,607 rdr.
samt från Fatbursstationen, för en väglängd af 26,600
fot, till 1,705,752 rdr.
Östra stambanans. längd antages blifsa:
från Stockholm till Norrköping . . 17 mil 7,300 fot.
i Norrköping till Götaström,
med utgrening från Tenhult
2 till Jönköping, enligt prelimi-
nära undersökningar, omkring 20 mil 12,000 fot.
1 Således tillsammans ungefär 37, mil.
nligt de öfver denna linies norra afdelning, eller
emellan Stockholm och Norrköping, upprättade pla-
ner uppgår kostnaden:
för vägen meMNan Stockholm och
Södertelje till : . . -. . 3,798,253 rdr rmt.
32 eller 1,285,141 rdr pr mik
— a vägen mellan Södertelje och
N Katrineholm till. . - - - 8,909,352 -
eller 947,370 rdr pr mil;
vägen mellan Katrineholm
och Norrköping till . . . 3,012,041
i eller 645,436 rdr pr mil;
Tillsammans 15,770,646 rdr rmt.
För banasg södra afdelning, mellan Norrköping
och Götaström, hvaröfser fullständigt förslag icke
hunnit upprättas, har anläggningskostnaden, efter ett
medelpris af 700,000 rdr pr mil, blifvit approximatift
beräknad till 14,233,333 rdr rmt.
Följaktligen skulle anläggningen af hela den 37.,
mil långa östra stambanan, inberäknad utgreningen
srån Tenhult till Jönköping, kosta omkring 30 mil
fioner rdr, eller 00,000 rdr i medeltal för hvarje
mil.
E. Södra stambanen. Denva bana framgår frås
Malmö genom en del af Skånes slät bygd, i så vidt
möjligt rakaste linie till gränsen af Småland och der-
ifrån genom vestra delen af sistnämde provins bka-
ledes i rak linie och på Laga-åns östra strand samt
2. mil vester om Jönköping till Falköping, der den
aesluter sig till vestra stambanan.
Öfver dess södra del, genom Skåne till Tofhuit i
Bårhsten af Traheryds gästgifvaregård i Kronobergs
län, har; efter en förutgången noggracn undersök-
ning, fullständig plan blifvit för några år sedan af
en engelsk isgeniör uppgjord, hvilken plan anseits
kunna deivis tjena till ledning vid nu pågående byg-
nad af denna linie, som från Malmö sträcker sig till
Lund, derifrån vester om Ringsjön och förbi Finja
sjön, 5 vidare genom dalgången öfver Smålands-
ms oänod nh till höglandet vid Tofhult.
EJ