Article Image
för beräknade kostnad, 4,086,227 rdr, kunna hespa-
ras, hvadan, då dertill lades ofvannämde 8,575,000
rdr, det allmänna skulle genom vestra banans för-
läggning söder, i stället för norr och utmed Mäla-
ren, icke blott göra en besparing i bygnadskapital
af omkring 12, millioner rdr rmt, utan ock und-
vika den framtida utgiften för underhållet af 12!,
mils jernväg, samt för rörelsen. derå. Denna af öf-
verste Ericson anstälda jemförelse är grundad på
samma förutsättning som af komiten antagits, nem-
ligen att blott endera af dessa banor skulle i sin
helhet bringas till fullbordan och utgöra de vestra
orternas jernvägsförbindelse med hufvudstaden.
Då således en norr om Mälaren dragen jernvägs-
linie icke kunde för Stockholms sammanbindande
med rikets vestra och södra orter samt med Norge
blifva lika fördelaktig som en bana söder om samma
sjö, borde förstnämde linie, enligt öfverste Ericsons
åsigt, anläggas med hufvudsakligt afseende å hvad
de norr om Mälaren belägna provinsernas intressen
i allmänhet fordrade, samt följaktligen icke fram-
dragas i närheten af denna sjö, såsom komitån före-
slagit, utan deremot från Stockholm gå öster om
Sigtunafjärden kortaste vägen till Upsala och vidare
till Sala, samt derifrån utgrenas dels i nordlig rikt-
ning mot någon punkt af Gefle-Dala jernvägen och
dels, öster om Linde, till Frövi på Köping-Hultba-
nan; varande längden af hela den sålunda föreslagna
norra stambanan, hvaraf likväl endast vägen mellan
Stockholm och Sala blifvit undersökt, approximatift
beräknad till 30 mil och anläggningskostnaden upp-
skattad till 700,000 rdr pr mil cler tillsammans
21,000,000 rdr riksmynt.
Så långt anförandet i den kungliga propo-
sitionen af hr Ericsons yttrande i denna del.
Rörande olikheten i terrängförhållandena
för de norr och söder om Mälaren föreslagna
banorna gör hr Ericson vidare uti sitt betän-
kande den erinran, att dessa vieserligen äro
vida svårare på södra sidan, men då den
östra stambanan i alla fall, äfven enligt ko-
mitns förslag, skulle framdragas ifrån Stock-
holm öfver Södertelje till Katrineholm, på
hvilken sträcka de större svårigheterna före-
komma, men terrängen mellan Katrineholm
och Hjulö, den enda med hvilken jemförelse
följaktligen här borde anställas, vore fullt
jemförlig eller bättre än lika längd på den:
norra linien från Hjulö mot Örebro, så borde
den ifrån dessa förhållanden hämtade anmärk-
en om den norra liniens företräde förfalla.
etänkandet innehåller slutligen en utförlig
utveckling af de skäl, hvarför öfverste Eric-
jon anser såväl Mälareprovinsernas intressen
Sfverhufvud, som särskilt de militära syn-
punkterna af försvarets betryggande vara
bättre iakttagna genom den ar honom före-
slagna riktningen af den vestra stambanan,
in uti komitens förslag. Vidlyftigheten af
lenna framställning tillåter likväl icke nu
less meddelande.
Thumbnail