Article Image
.
Kongl. Maj:ts Proposition.
angående de jernvägar i riket, som af allmänna
medel böra bekostas.
(Forts. från gårdagsbladet.)
Med fästadt afseende å samtliga ofvannämde för-
hållanden, har öfverste Ericson, för byggandet af de
stambanor, som K. M. anser böra för statens räkning
anläggas, uppgjort arbetsplan, åtföljd af kostnadsför-
slag, hvilket grundats dels på den erfarenhet, som
4e redan utförda jernvägsarbetena lemnat, dels på de
af komiten gjorda beräkningar.
De anslag, K. M. vid innevarande riksdag af ri-.
kets ständer äskat, äro visserligen i allmänhet af-
sedda att ej utgå förr än nästa statsregleringsperiod
inträdt, eller under åren 1858—1860. Som likväl
arbetena å statens stambanor måste redan från och
med nästa år i en vidsträcktare skala vidtagas, om
de skola inom här ofvan utsatta tid kunna medhin-
aas, samt dessutom onödiga kostnader af icke obe-
tydligt belopp skulle för statsverket uppstå om, i brist
på medel, arbetet måste under 1857 inställas, så har
af sådan anledning och då af den behållning, hvil-
ken förefinnes å de vid senaste riksdag till påbör-
jande af arbetet å vestra och södra stambanorna an-
visade medel, endast omkring 400,000 rdr rrit be-
säknats komma att vid innevarande års slut återstå; :
öfverste Ericsons efterföljande plan blifvit uppgjord:
under förutsättning att, utom hvad som under nästa
statsregleringsperiod bör utgå, ett särskilt anslag var-
der för 1857 års arbeten beviljadt.
För år 1857.
Norra stambanan: Förberedande åtgärder vidtagas
och arbetet börjas mellan Stockholm och Upsala med
en kostnadsberäkning af riksdaler riksfhynt 1,200,000.
Jernvägsanläggningen inom hufvudstaden påbörjas och
fortsättes med all verksamhet, rdr rmt . 850,000.
Vestra stambanan: På åtskilliga ställen i Stockholm
6ch Södertelje, samt äfven söder om sistnämde stad,
påbörjas sådana arbeten, som erfordra en längre tid
för deras fullbosdande, såsom vidlyftigare bergspräng-
ningar och jordarbeten, broar och viadukter m. m.,
FÅR FIG ed WE mn ae a es 2 85000
Vid Göteborg fortsättes arbetet å bangården och
dess bygnader, rdr rmt : : os so. 210,000.
Från Göteberg öfver södra gränsen af Skaraborgs
län fortsättes det å denna bana redan påbörjade ar-
betet förbi Falköping och Sköfde mot Göta kanal,
får fmtörs JC napp gare MAT 2,750,000.
Södra stambanen: Å linien emellan Fålköping och
Jönköping, samt några mil söder ut från sistnämde
stad påbörjas och grundläggas sådana bygnader, som
fordra en längre tid för deras fulländninr, rdr rmt
50,000.
Arbetet å bangårdarne i Malmö och Lund fortsät-
tes, rdr rmt . — . . so so s . . 180,000.
Jernvägslinien från Lund till Håstad, ?, mil, full-
bordras för lokomotiv, rdr rmt . . . . 110,000.
Förberedande åtgärder vidtagas och svårare arbe-
ten påbörjas å linien norr ut mellan Lund och Finja-
sjön i Kristianstads län, rdr rmt . 1255,000.
Summa för 1857 års arbeten. . . . 8,155,000.
Om härifrån afdrages den behållning, som anses
vid 1857 års ingång förefinnas . 2 400.000.
erfordras såsom ytterligare anslag blott
rdrrint . Loc se ae 4 ov vc vr T)TN0,000
Öfverste Ericson anmärker härvid, att om det i
ofvanstående plan upptagna. arbete skall under lop-
pet af år 1857 kunna utföras, måste åtskilliga för-
beredelser redan under innevarande vinter vidtagas,
såsom anskaffande af sten, virke, verktyg, m. m.
samt uppförande af byggnader för arbetarne, hvadan
han anser hödvändigt att af årsanslaget må utgå re-
dan under första qvartalet 1,500,000 rdr, och under:
det andra qvärtalet 2,300,000 rdr rmt.
För nästa statsregleringsperiod eller åren
1858—1860.
Norra stambanan fullbordas och öppnas för trafi-
ken mellan Stockholm och Upsala, 6!,, mil, rdr rmt
3,600,000:
Jernvägsanläggningen genom hufvudstaden fortsättes,
rdr rmt 1,450,000.
Anläggning af reparationsverkstäder i Stockholm, rår
rmt. 200,000.
Vestra stambanan: Från Stockholm fortsättes arbe-
tet å denna bana öfver Södertelje mot Katrineholm,
och under gynnsamma förhållanden böra 4 å 5 mil
vid 1860 års slut kunna vara fullbordade, 5 mil, rår
rmt 4,829,000.
Bangård med verkstäder fullbordas i Göteborg,rår
rmt 255,000. d ;
Från södra gränsen af Skaraborgs län till och förbi
Göta kanal fulländas banan, så att vid 1860 års ut-
gång en sammanhängande färdig jernvägssträcka af
19 mil, deruti inberäknade de redan fullbordade 9
milen, öppnas för te OUlOE E kusten vid Gö-
teborg, 10 mil, rdr rmt 4,860,000.
Saviandindningsvänan mellan Örebro ock Askersund
påbörjas, 1 mil, rdr rmt 660,000.
Thumbnail