A— Pidning för Landthushållning, utgifven af
OR. Wulff, som af skånska husbållsföreningen blif-
vit antagen till dess organ, kommer äfven att fort-
sättas under år 1857. Den innehåller i sitt 48:de
numer bland annat uppsatser om skogshushållningen
på Skabersjö, ayrsbirestammen på Skarhult och tegel-
örsmaskin för godt pris.
— Till ledamöter i sjömanshusdirektionen i
stället för hrr Godenius, Arfwedson, Peyron och Fred-
bolm hafva i dag blifvit valda bhrr ÅA. Th. S:arck,
L. Tydn, James Paton och J. Bergman Olsson.
Ångfartyget Umeås förelyckande.
Tidningen Gefle för den 2 dennes inne-
håller om nämde olyckshändelse en berättel-
se, som efter tidningens uppgift stödjer sig
på en från kronolänsmannen i orten till ko-
nungens befallningsbafvande insänd rapport.
Berättelsen lyder:
Ett par dagar efter olyckan, eller den 26 Novem-
ber, verkstäldes vid Gnarps masugn undersökning
derom af vederbörande länsman S. M. Pira, som der-
om till konungens befallningshafvande insändt en be-
rättelse, hvarutur vi meddela följande detaljer.
Vid förhöret tillstädeskom den undan olyckan räd-
dade styrmannen och lotsen Johan Nyström från:
Öregrund, hvilken uppgaf, att ängbåten den 29 Nov.
kl. 77, till 7 f. m. afgick från Stockholm samt passe-
rade förbi Öregrund samma dag i skymningen, eller
kl. !7, till 4 e. m., lvarefter resan derifrån oafbrutet
fortsattes, till dess fartyget den 24 omkring kl. ;,
till 8 f. m. stötte på grund å det så kallade Lill-
grundet, beläget omkring !., mil nordost från Gran
och på kusten af Gnarps socken. Påstötningen för-
nyades tre särskilta gånger, hvarvid fartyget sprang
läck och maskinrummet öfverfyldes med vatten, så
att maskinen af sig sjelf stannade. Förut hade dock
fartyget vändt, satt kurs på Gran oeh hissat segel,
hvarjemte någon del af däckslasten blifvit kastad öf-
ver bord. Om bord funnos tvenne båtar, af hvilka
babordsbåten först lösgjordes, men dels af oförsig-
tighet och dels genom en störtsjös förvållande kan-
trade vid det den tog vattnet, hvarvid tvenne man
af besättningen, uppassaren och en af sjöfolket, samt
en passagerare omkommo. Nu hoppade eldaren C.
J. Bergholm i sjön, för att berga den ofvannämde
båten, den han ock lyckades upphinna och bestiga,
men kunde ej med densamma återvända till fartyget,
emedan de uti båten befintliga åror vid dess stör-
sande i sjön bortkommit, utan blef Bergholm i stäl-
let af vind och vågor drifven sydvest ut. Sedermera
lösgjordes styrbordsbåten, uti hvilken båt 15 perso-
ner blefvo räddade; derutaf voro 3 man af besättnin-
gen, hvilka äro Nyström samt matroserna W. Jo-
hansson och E. Andersson, 5 fruntimmer, hörande
till restaurationen, samt 7 passagerare, hvilka äro hr
A. B. Almroth från Kranforss, styrman G. A. Björk-
bom, forparen Per Olssons hustru Carin Jonsdotter
irån Nora socken, Vesternorrlands län, och hennes
son Olof Persson, sjömännen Emanuel Eriksson, O.
Wide och G. Johansson. Fartyget dref nu för vin-
den en liten stund innan det sjönk, hvarvid kapten
Thurdin, iklädd en lifråddningsboj, stod vid rodret.
De af besättningen å fartyget qvarvarande. tillika
med alla återstående passagerare, tillsammans om-
kring 18 personer, drunknade, efter en kort stunds
strid med böljorna, Hvarken af last eller fartygets
inventarier blef någonting räddadt mer än fraktbo-
ken och en samling fraktsedlar tillika med den båt,
hvaåruti de från olyckan undankomne rodde till Gran,
som var belägen omkring 1, fjerdingsväg från det
ställe, der fartyget sjönk. Efter påstötningen var
fartyget icke flytande längre än 10 å 15 minuter.
De som räddat sig uti båten rodde till ör Gran, dit
de ankommo kl. 10 f. m. samma dag och derifrån
de efter omkring fyra timmars vistande skickade 4
mar till Gnarps masugn, för att anskaffa farkoster
för öfverfarten till fasta landet. Från Gnarps mas-
ugn. ankommo följande dag kl. 8 förmiddagen, den
25 Nov., trenne båtar, försedda med 7 man, jemte de
förut från Gran afresta 4 man, med erforderlig pro-
viant och kläder till de olyckliges undsättning; dock
kunde återresan ifrån Gran för storm och stark sjö-
gång icke företagas förr än den 27 i dagningen,
hvarpå de skeppsbrutne kl. 11 f. m. samma dag
framkommo till Gnarps masugn, alla i öfrigt oska-
dade och vid god helsa.
Förvaltaren vid Gnarps masugn H. H. Swartz
blef om olyckshändelsen genast efter de från Gran
sände karlarnes ankomst till bruket underrättad,
men - kunde för mörkret, stormen och sjögången
ick förr än följande morgon afsända folket till Gran
för de olyckliges bispringande.