Article Image
100 tr råg, 1641 KB tobaksblader. STETTIN den 15 Nov. Hvete flau, loco gult 8390 62 R. betaldt, 88,90 75 R. betaldt, 85,86 Y pr 90 E 65 R. omsatt, 87,90 85 R. betaldt, 88,90 I pr våien 78, 77 R. omsatt. Råg in loco u, men fastare. på termicerna, loco 87-88 pr 82 bd 50, 49!,,-R. betaldi, 86,82 F 49 R. betaldt, 8582 I 48.R. omsatt, 8482 I 47 R. slutadt, 82 I pr Nov. 48, 481, R. betaldt, pr våren 46!,,, 47 R. betaldt.. Korn fast, loco 74 75 48; 48!; R. betaldt, pr våren 7475. 43 R. köpare. Hafra loco pr 52.4 22, 24. R. säljare. S:r PETERSBURG d. 8 Nov. Skeppsfarten kan nu anses som slutad. för i år; åtminstone är ingen uatsigt för handen till återöppnande. af kommunikationen mellan Kronstadt och Petersburg, emedan betydliga ismassor äro hopade i golfen. Under den förflutaa natten hade vi 8 graders köld. För gul ljustalg var sista locopriset 164 å 162 Ro, hvartill. den. sista återstoden af behållningen blef realiserad; Pr Aug. slutades å 148 Ro, hvartill dock nu anmäla sig köpare, För mjukt hvete pr Aug: r man 9 Ro S. Råg har i dag köpare pr Maj ä 0: S:T PETERSBURG den 11 Nov. Vi ha en siräng köld; och såväl bär som vid Kronstadt ligger myt ken is. 120 fartyg ha blifvit infrusna och flera af desamma ha i anseende till lågt vatten kommit på grund: MÅLAGA den 4 Nov. Bomolja är i stigande; innehafvarne ha dragit sig.ur marknaden, och vid: en och annan upphandling måste man bevilja höjda priser, : En vidare prisstegring synes tämmeligen sannolik. TRIO JANEIRO d. 14 Okt. Kafe: sedan tillgången, i-anseende till större tillförsel blifvit betydligt förbättrad, började affärerna d. 22:dra f. m. 2:4800— 4850 rs. för god medelqvalitet och c:a-140,000 balar gjordes till: dessa priser. Utsökt fin vara var dyrare, och man bjöd för en och annan: post: förgäfves 5200 rs. Sedan dem 1:sta dennesovar affärsställningen stilla, emedan innehafvarne med fasthet fordrade i höga: priser, som ej af köparen kunde beviljas: Vi måste i dag för vissa sorter höja noteringarhe med 160 rs, och. anföra desamma för superior å 5000— 3200 rs, för good first 4800—4900-rs; ordinärt 4500— 4700 rs... Prisernas vidare gång beror af den amerikanska marknaden, medan affärerna på Europa för denna gång kunna anses som upphörda. Stockholm. Inikomne: Nov. 22: Beata, Smitb, Hull, stenkol m. m. — 4: Coneordia, Clausen, Nestved, korn; Die Wanderer, Kroopp, Köpenbamn, d:o: Haparanda, Romare, Lissaton, salt; 8:t Daniel, Hensel, Stettin, råg; Johanna, Larsson, London, styckegods. ; ! Utklarerade : Nov. 29: Enigheted, Cedergren, Gotland, diverse ; Andreas, Sjölander, Söderbamn, spanmål, Minuten, Jacobsson. 1.00, bränvin: Carl Johan, Bogström, Wisby, diverse; Johan Petter, Husander, Gotland; d:o; Elida, Axelsson, Norrtelje, to. Magdalena, Sånesson, Landskrona, do: Otto Herman, Aibreeht, Östersiön, tarlast; Margaretha, Nielsen; d:0, d:0; kmanuel, Läfrenti, d:o, d:0: Olga, tanke, d:o, jerm; Jenny. Lind, FToogoed, Hull, do; Charlotta, Hallengren, Rio Jaueiro, jern åe. Till lastning anmälde: Nov. 22: Freya, Smith, Nerge, hö; Gustaf, Åberg; Ves ersjön, jern c.: Nordstern, Dreves, Östersjön; jern o i arlast; Otto Herman, Albrecht, d:o, barlast; Emanuel, Lafrentz. d:o,: d:0: — 94: Max, Claazeo, Östersjön, barlast. SEEPPS-TIDNINGAR Från Kristinehamn skrifves d. 22 dennes: Under det svåra ovädret i måndags tilldrog sig på Wenemn, straxt utanför bberön. följande olyckshändelse: Skepp. A. Berndtson, förande slupen Paulina, tr. Uddevalla, tog miste om rätia svgelleden oci stötte på ett berg, hvarigenom fartyget tog vatten samt sfönk; så att nästan hela skrofvet ligger under vattenytan. Skepparen lyckades, eter att öfver ett dygn Pafva fasthållit sig i masten på det kantrade fartyget, med köoppen ända till medjan under: vatten, undkomma med 1) vet; men besättningen, 2:ne man, hvilka voro skepparens iröder, kunde icke uthärda kölden, utan dogo, den ena ef1 7 en timmas och den andra efter 44 timmars kämpande mat döden. Fariyget var lastadt med 400 tr råg, hvilka ti Ihörde handi. Köhler i Filipstad. Af lasten Kan icke det vy ngaste. bergas. ÖREGRUND d. 48 Nov. Under den nordvestliga stormen i aåWw hafva flere fartyg, iom lågo i går ankrade på banI a, drifvit på grund. Ännu känner man ieke hvilka de : a äro, vidare än skon: Venus, förd af kapten J. Röckner, presa: från Stockbolm till Luleå med styckegods; fartyget s. r högt upp på strand läck; — skon. Montgomery, kapten i agström, på resa från Stocckholm till Umeå med spånmål: I rtyget bar drifvits af grund sedan det en tid lär huggit v rt: är ej läck, men riggen kapad; — skepparen C. O. räms förande fartyg, skon. Ceres, med last af spanmål a Stocktbolm till Söderhämn, har efter förlust af ankare 4 ketUngar äfven drivit högt upp på grund. RES ANDE 48 v I 6 HH rmansscnw. Westmanland, satit Greve Posce; Wesiergötkad, 4 46 Bronkebergs torg Pabnkör Wigert, Norrköping, Löjtnant af Klercker, Linköping, samt Löjtnant Lind a Hageby, Småland, JA 9 Stadssmedjegatsn: Kontraktsposten Hammario, Wånga samt Baron Klingspor, ÖsterOLE NA Ala ln Ska den atm nen KÄRA Sn Titan nah. (ML

24 november 1856, sida 4

Thumbnail