Fey OCH AUVy där I VICDIO Jan Halva tLUlsamman-
lagdt 5310 rdr blifvit gifna i anslag och 21,369 rdr
såsora lån af staten.
inom vestra väg- och vattenbygnadsdistriktet.
Trollhätte kanal. En jetebygnad har blifvit upp-
förd vid öfrå inloppet till Ströms kanal, och en af
slö för seglationen besvärliga krökningarne i spräng-
:da kanalen vid Trollhättan blifvit rätad. 6,153 faår-
tyg bafva under året passerat Kanalen, befraktade
ned 26,194 kistor spik och stål; 217,432 skepp. jern,
200704 toifter bräder och sågbakar, 166,026 st. bjel-
sar och timmer, 30,826 tunnor kalk, cement och alu,
85,978 t:r salt och sill, 386,293 t:r spånmål, 26,968
skepp: diverse och 5951 famnar ved: Kanalens in-
omst har uppgått till 196,640 rdr 30 sk. 1 rst.,
eller 32,770 rdr 37 sk, 1 rst: mer än år 1854.
Seffle kanal och segelleden å Byelfoen. Åtskilliga
förbättringsarbeten hafva under årets lopp blifvit
gjorda medelst sprängning och muddring: 1107 seg-
iande och ångfartyg samt elfbåtar häfva passerat
farleden, befraktade med 41,794 skepp. jern, 55,109
tolfter bräder, 307.675 si. tegel cch takskiffer, 16,696
st. bjelkar, 434 famnar ved; 1792 skepp. kalk och
Ppiplera, 18,750 t:r salt, sill, spånmål im. m: Och: 5347
skepp. diverse. - Inkomsten uppgick till 13.508 rdr
20 sk.5 rst., eller 2501 rdr 32 sk. mer än år 1854
Karlstads hamn, kanal och sluss. En ny lastbryggö
Af wa har blifvit uppförd i linie med södra hamn:
kajens södra ända: 1887 ång- och segelfartyg sam:
elfbåtar hafva passerat här, befraktåde med 54,476
Akepp. jern; 71.676 tölfter bräder ochsågblöck, 1821
st, bjelkar, 23,817 t:r salt, sill och spanmål m. m.
Tökomsten har uppgått till: 7734 rdr 13 sk., eller
1256 rdr 34 sk. mer än år 1854. 3
Uppmuddring of hamnen vid Kristinehamn har fort-
gatt låpgsamt.
Hamnarbetet vid Uddevalla Har fortsätts mzd mudd-
ring och nybygoad af eh kaj. Arbetskostnaden för
ret uppgår vill 4376 rdr 30 sk. 4 rst. ;
Jerhvägen mellan Kristinehamr och Sjöändans lastage-
plats: Atskilliga årbeten äro verkstälda till banans
framtida lämpsnde för ång- i stället för hästkraft.
Trafiken har bedrifvits med 33 hästar pr dag sam:
uppgått till 129.434 skepp: jern och malrh, 10,959 t:r
spanmål, sill, salt .m. m.;, 228,752 st. tegel och skif-
fer, 3018 tolfiter plank, 457 passagerare m. m, In-
komsterna hafva uppgått till 44,427 rdr riksmynt,
hraraf 5565 rdr kunnat utdelas till aktieegarne efter
äfdrag af allå omkostnader, räntebetalningar m. m.
Jernvägen mellan Clara elf och sjön Fryken (Fryksta-
baxon). Enångvagn för jernbanan, tillverkad i EskKils-
taba, har under året blifvit färdig, och med ånled
hing häraf har en ändring blifvit gjord i banans
plan på höjden ofyanom Frykstad, der en kurv al
blott 320 fots radie utlagts till 700 fot. Jernvägs-
bolaget lärer under året hafva gjort en förlust al
8081 rdr riksmynt. S
Jernvägsanläggningen öfver, Ränkesed är fullbordad
seh godkänd, såmt hår under en del af sommaren
och hösten varit upplåten åt trafiken.
Anläggningen af slip- eller upphalningsbädd för far-
139 å Lindholms varf vid Götebory är fullbordad och
till afsyning anmäld. Den 5 September kunde far-
tyg första gången der upphalas till reparations un-
deörgående.
Anläggning af jernvägs-stambana ensamt på statens
bekostnad, med utgångspunkt från Göteborg samt
tiktning på Stockholm, utgörande början till detstör-
sta och kostsammaste allmännd arbete, som Sverge
företagit, och hvartill rikets senast församlade stän-
der afsatte fyra millioner rdr bko för att af K. M:i
i nåder disponeras under tiden, till dess att näst sam-
månträdande ständer anvisa ytterligare medel för
ändamålet, har, enligt K. M:ts -beslåt af den 31 Ja-
tuari 1855, påbörjats, och redan betydligt fortskri-
dit, under öfversten m. m. N. Ericssons öfverinseen-
åc och ledning. Som bemälde af K. M:t i nåder för-
ordnade chef för statens jernvägsbygnader till K. Mit
efgifvit fullständig, af kartor och tabeller åtföljd,
Haderdånig berättelse rörande nästlidna årets åtgär-
der och arbetskostnader, derom styrelsen, på grund
af hådig remiss, haft nåden att lemna utlåtande den
13 nästlidne Mars, så har styrelsen nu, till undvi-
kande af vidlyftighet, underdånigst åberopat! dessa
båndlingar.
— Kanal- och - slussanläggningar förbi Försshäga och
Dejeforss vattenfall i Clara elf. För detta arbetes
fullbordande har staten anslagit ett lån af 100,000
rår, äfvensom planer för detsamma blifvit stadfästa-
de, och kontråkt uppgjordt för dess verkställande.
Arbetet börjades i Mars månad är 1855 med 150—
30 man, hvilka användts till gräfning, bergspräng-
ning, kallmurnjing och stenhuggning.
Blahd vägarbeten må nämnas omläggning af lands-
vagen förbi Knallaliderna genom Ulricehamn till
B-uöns gästgifvaregård i Elfsborgs län, hvartill sta-
ten anslagit 16,500 rdr. — För rensning af Bred-
ängsån i Vine härad af Elfsborgs län, sänkniog af
Sjöarne Vadjungen och Björklången i Wermland,
samt för utdikning af kärrmark vid Aseryd i Krok-
sta socken af Göteborgs län har staten tillsäamman-
lågdt gifvit 3,288 rdr i anslag och 13,152 rdr i lån.
i Inom södra väg-. och vattenbygnadsdistriktet.
Halmstads hamn. Utom smärre underhållsarbeten
har här en 1300 fot lång och 15 fot bred fäschin-
bygnad blifvit utförd öfver den på hamnens Östra
sida ingående: viken af Nissa-åp. Inkomsterna för
året hafva uppgått till 9720 rdr 10 rst., utgifterna
till 7658 rdr 33 sk. 2 rst., och hamnkassäns behåll-
ning till innevarande år utgör 17,426 rdr.
Helsingborgs hamn. Muddring har-fortgått till bi-
behållande af erfordefligt vattendjup: En af isen
förorsakad skåda å ena hamnarmen har blifvit repa-
recad. Inkomsterna för året uppgingo till 20,644 rdr
28 ski 8 rst., utgifterna till:13,576 rdr: 32 sk. 6 rst.,
och kassan egde vid årets slut en behållning af 20,105
rår-44 sk.
Mabnö hamn: och dockbygnad. Genom dammbygna-
der, som kostat 41,139 rdr 10 sk. 8 rst., har iman
fråntagit hafvet en vidd af 90 tunnland för hamnen
och dockbygnaden. Denna senare har så framskri-
dit, att 150 kubikfamnar botten och bakrmur samt
en del af portöppningens invert blifvit verkstålde.
Muddringen har äfven tortgått. Uti? bamnen hafva
väder året 4119 ång- och segelfartyg samt båtar kla-
rerät. Inkomsterna hafva uppgått till 98:218 rdr 21
sk. 11 rst.; men som utgifterna: stego till 152;863 rår
28 sk:10 rst., så har staden åter måst sköldsätta sig
för754,645 rdr 6sk. 11 rst. Tur följd häraf har K.
M:t den?2 Febr. 1856 meddelat staden ett amorte-
ringslån, stort 100,000 rdr; ur handels: och sjöfarts-
fonden? - 5) ENS
Hamnen vid. Cimbritskamn har bestått emot stormar :
cch sjögång utan ringaste sättning. Ytterligare sten-
tvildiog har blifvit verkstäld. En förut ökänd Niflig-
Het här uppstått derstädes, flera utländska fartyg
halva inlupit, och för första gången: bafva fartyg der
Vvärit vinterliggare. ; ra AR RE
Hamnarbetena i Wisby (med; statsanslag. och låne-
understöd.) I yttre hamnbygnaden, hafva för vågbry-
tarens förstärkningsbåge 16 stenkistor- blifvit timrade
och nedsänkta; 1400, qvadratalnar glacis. är: murad å
vägbrytarens norra sida; 9 större stenblock äro.spräng-
ds och. upptagna. mellan: vågbrytaren och inre Ham-
nen, jemte andra: arbeten. I irots af den starka sjö-
föngan har hamnbygnaden ej. blifvit skadad. — Inre
A
amnbygnaden har. fortskridit medelst .muddring: och
npptagning af sten, gammalt pålvirke m.;m., hvari-
genom djupet, i hamnens yttre del blifvit ökadt från
till I 1V.sfot.
g Karlshamns. hamn har under. året blifvit ytterligare
törbättrad. Utöfver den gillade planen har en båt-
hamn med släpställe- för, ,smärre farkosters upphal-
ning blifvit: medelst, kallmurning bildad... ..
Arbetenas för. farledens. fullbordande mellan Ahus hamn
och Kristiarstad: ,;Härrestakanalen är, fullbordad, och
dess af lös.sand bestående sidor hafva måst beklädas
med faschiner under: vattenytan, äfvensom pilqvistar
ifvit yr bankarnes fixering ofvan vattnet.
blifvit planterade för bankarnes fixering otvan vattnet.