Article Image
borgen bli stäld ä fritot. BLANDADE AMNER. Great Eastern ). (Efter Quaterly Review), Såsom vi ofvan nämt, har invändningen mot byggandet af mycket långa skepp hufvudsakligen bestått deri, att om skrofrvet vid stormigt väder skulle råka att, på ryggen af tvenne vågor, endast i fören och aktern finna en stödjepunkt, så måste det knäckas af på midten. Denna invändning har redan blifvit vederlagd genom skeppen Great Western och Persia, men ännu mera har grundlösheten af dylika farhågor ådagalagts genom nyare rön. Man hade visserligen längesedan kommit till den öfvertygelsen, att berättelserna om skyhöga vågor med omätliga afgrunder deremellan, i hvilka de högsta skeppsmaster undanskymdes, icke finge tagas så alldeles efter orden. Men först på senaste tiden ha vågornas höjd och bredd blifvit underkastade en ordentlig mätning. Dr Scoresby har under en resa till Amerika anstält noggranna observationer och meddelat resultaten deraf uti ett inför British Association hållet föredrag. Enligt hans försäkran äro vågorna i Atlantiska oceanen i medeltal icke högre än 20 fot och uppoå sällan en höjd af 28. Lika mycket som man öfverdrifvit vågornas höjd har man, enligi samme iakttagare, öfverdrifvit deras bredd, i det nemligen fördjupningarne emellan dem ingalunda, såsom man ofta får se på taflor och plancher; äro ända till öfver 3000 fot breda, utan på sin allra högsta höjd endast 600, vid en stark blåst 300, och vid en vanlig frisk bris endast 120 fot. Häraf finner man hvilka förmåner långa fartyg ega framför korta. Under det neraligen de senare vid någorlunda upprörd sjö måste oupphörligt stiga uppför och utför och sålunda beskrifva en serie af kurver, seglar det långa skeppet, oanfäktadt af vågorna, rakt fram; och som :en väg på släta fältet är kortare än då den går öfver berg och dal, så måste det också göra en kortare och snabbare resa. Att slutligen farhågorna för skeppets sönderbrytande äroogrundade; derpå vill konstruktören gifva ett öfvertygande bevis redan medan det ännu står på stapeln. Emedan nemligen Themsen viddetta skeppsvarf hvarkew är tillräckligt bred eller djup för att medgifra att skeppet går af stapeln på vanligt sätt, d. v..s. med fören eller aktern förut; så måste det släppas ned i vattnet på sidan. Eburu nå machinerna? skola insättas medan skeppet ännu står på stapeln; och dess tyngd dymedelstförökas till minst 12,000 tons, så skall likväl denna ofantliga massa endast understödjas vid tvenne punkter under det den glider ned mot vattnet. Ett bättrebevis på byggmästarens förtroende till soliditeten hos sitt verk kan ieke gerna lemnas. De hufvudsakliga fördelarne, som intressenterna i företaget lofva sig af skeppets så egna konstruktion, äro, utom den i anseende till den stora snabbheten minskade kostnaden för passagerarnes underbåll, möj: ligheten att jemte det stora antalet af 4000 passa: gerare kunna transportera en ansenlig möngd fraktgods, men framför allt den omständigheten att man kan från Eogland medtaga hela det för resan till Austrahen (det är för denna tur Great Easterp är bestämdt) erforderliga kolförrådet. Hittills hafva de till Australien destinerade ångbåtarne måst lägga till under vägen för att intaga nytt förråd af kol, hvilket icke blott orsakat mycken tidspillan, utan äfven i betyd: lig grad förökat omkostnaderna, emedan stenkolen påde utländska stationerna måst betalas tre till fyra gånger dyrare än i England. På Great Eastern, som under hvarje resa till Australien kommer att förbruka 5 till 6000 tons kol, är detta en besparing som väl förtjenar afseende. Tänka vi oss denna, af 4000 menniskor bebodda simmande stad, likt en pil af 27,000 tons vigt, som afskjutes från en båge om 3000 hästars kraft, i nattens mörker genomskära hafssvallen med en hastig: het af 20 eng. mil i timman, så kunna vi endast med rysning göra oss en bild af denna oemotståndliga massas sammanstötning med ett annat fartyg. Till och med det största krigsskepp skulle, om det komme i vägen för denna koloss, ögonblickligen bor: ras i sank. Till förekommande af någon sådan gräslig olyckshändelse, ämnar man i masttoppen anbringa ett elektriskt ljus, som om natten skall kringsprida ett sken, klart som månens. För den händelse åter att Great E-stern sjelft skolle råka ut för något missöde, förer det med sig två smärre propellerångare af 90 fots längd, en hjulångare och ett antal lifråddningsbåtar, i hvilka samtlige farkoster alla passagerarne jemte besättningen kunna få rum. ) Se Aftonbladet n:r 175 och 177. — — Åatalet af passagerare öfver Panamanåset sistlidet år utgör 28,704, deribland 10,015 anlände på amerikanska åvgfartyg från Kalifornien och 16,259 vände tillbaka. Med engelska ångfartyg inträffade 1300 passagerare från Europa, och 1110 vände tillbaka. eva af guld och silfver uppgick i värde till 40,407,907 piastrar, till hvilken summa Kalifornien eösamt bidragit med 31,671,815 och Kili och Peru med 6,854,573 piastrar. Telegrafrapport. Hamburg den 2 Aug., kl. 2, 43 e. m. Enligt underrättelser från Madrid af den 1, har Saragossa gifvit sig. General Dulce inryekte 4 dag kl. half till 2 uti staden med sina trupper. I hela det öfriga spanien lugat. — Till den välgörande allmänheten vänder sig en utfattig och sjuk man med två minderåriga barn, af hvilka det ena är ofärdigt. Genom ett helt års sjukdom har han blifvit så försvagad, att hav ieke det ringaste kan förtjena till sitt och sina barns uppehälle. Han beder derföre ödmjukligen de goda välgörare, som aldrig tröttna att hjelpa den olycklige och värnlöse, att med en liten skärf lindra en arm faders bittra bekymmer och sprida någon ljusstrimma 1 det hedräfvelsena mörker. som sedan lång tid lä.

4 augusti 1856, sida 4

Thumbnail