borgen bli stäld ä fritot.
BLANDADE AMNER.
Great Eastern ).
(Efter Quaterly Review),
Såsom vi ofvan nämt, har invändningen mot byg-
gandet af mycket långa skepp hufvudsakligen bestått
deri, att om skrofrvet vid stormigt väder skulle råka
att, på ryggen af tvenne vågor, endast i fören och
aktern finna en stödjepunkt, så måste det knäckas
af på midten. Denna invändning har redan blifvit
vederlagd genom skeppen Great Western och Per-
sia, men ännu mera har grundlösheten af dylika
farhågor ådagalagts genom nyare rön. Man hade
visserligen längesedan kommit till den öfvertygelsen,
att berättelserna om skyhöga vågor med omätliga af-
grunder deremellan, i hvilka de högsta skeppsmaster
undanskymdes, icke finge tagas så alldeles efter or-
den. Men först på senaste tiden ha vågornas höjd
och bredd blifvit underkastade en ordentlig mätning.
Dr Scoresby har under en resa till Amerika anstält
noggranna observationer och meddelat resultaten
deraf uti ett inför British Association hållet fö-
redrag. Enligt hans försäkran äro vågorna i At-
lantiska oceanen i medeltal icke högre än 20 fot
och uppoå sällan en höjd af 28. Lika mycket
som man öfverdrifvit vågornas höjd har man, enligi
samme iakttagare, öfverdrifvit deras bredd, i det nem-
ligen fördjupningarne emellan dem ingalunda, såsom
man ofta får se på taflor och plancher; äro ända till
öfver 3000 fot breda, utan på sin allra högsta höjd
endast 600, vid en stark blåst 300, och vid en van-
lig frisk bris endast 120 fot. Häraf finner man hvilka
förmåner långa fartyg ega framför korta. Under det
neraligen de senare vid någorlunda upprörd sjö må-
ste oupphörligt stiga uppför och utför och sålunda
beskrifva en serie af kurver, seglar det långa skep-
pet, oanfäktadt af vågorna, rakt fram; och som :en
väg på släta fältet är kortare än då den går öfver
berg och dal, så måste det också göra en kortare och
snabbare resa. - Att slutligen farhågorna för skeppets
sönderbrytande äro- ogrundade; derpå vill konstruktö-
ren gifva ett öfvertygande bevis redan medan det
ännu står på stapeln. Emedan nemligen Themsen
vid- detta skeppsvarf hvarkew är tillräckligt bred eller
djup för att medgifra att skeppet går af stapeln på
vanligt sätt, d. v..s. med fören eller aktern förut; så
måste det släppas ned i vattnet på sidan. Eburu nå
machinerna? skola insättas medan skeppet ännu står
på stapeln; och dess tyngd dymedelst- förökas till
minst 12,000 tons, så skall likväl denna ofantliga
massa endast understödjas vid tvenne punkter under
det den glider ned mot vattnet. Ett bättre- bevis på
byggmästarens förtroende till soliditeten hos sitt verk
kan ieke gerna lemnas.
De hufvudsakliga fördelarne, som intressenterna i
företaget lofva sig af skeppets så egna konstruktion,
äro, utom den i anseende till den stora snabbheten
minskade kostnaden för passagerarnes underbåll, möj:
ligheten att jemte det stora antalet af 4000 passa:
gerare kunna transportera en ansenlig möngd frakt-
gods, men framför allt den omständigheten att man
kan från Eogland medtaga hela det för resan till
Austrahen (det är för denna tur Great Easterp är
bestämdt) erforderliga kolförrådet. Hittills hafva de
till Australien destinerade ångbåtarne måst lägga till
under vägen för att intaga nytt förråd af kol, hvilket
icke blott orsakat mycken tidspillan, utan äfven i betyd:
lig grad förökat omkostnaderna, emedan stenkolen påde
utländska stationerna måst betalas tre till fyra gån-
ger dyrare än i England. På Great Eastern, som
under hvarje resa till Australien kommer att för-
bruka 5 till 6000 tons kol, är detta en besparing
som väl förtjenar afseende.
Tänka vi oss denna, af 4000 menniskor bebodda
simmande stad, likt en pil af 27,000 tons vigt, som
afskjutes från en båge om 3000 hästars kraft, i nat-
tens mörker genomskära hafssvallen med en hastig:
het af 20 eng. mil i timman, så kunna vi endast
med rysning göra oss en bild af denna oemotstånd-
liga massas sammanstötning med ett annat fartyg.
Till och med det största krigsskepp skulle, om det
komme i vägen för denna koloss, ögonblickligen bor:
ras i sank. Till förekommande af någon sådan gräs-
lig olyckshändelse, ämnar man i masttoppen anbringa
ett elektriskt ljus, som om natten skall kringsprida
ett sken, klart som månens. För den händelse åter
att Great E-stern sjelft skolle råka ut för något
missöde, förer det med sig två smärre propellerån-
gare af 90 fots längd, en hjulångare och ett antal
lifråddningsbåtar, i hvilka samtlige farkoster alla
passagerarne jemte besättningen kunna få rum.
) Se Aftonbladet n:r 175 och 177.
—
— Åatalet af passagerare öfver Panamanå-
set sistlidet år utgör 28,704, deribland 10,015
anlände på amerikanska åvgfartyg från Kalifornien
och 16,259 vände tillbaka. Med engelska ångfartyg
inträffade 1300 passagerare från Europa, och 1110
vände tillbaka. eva af guld och silfver upp-
gick i värde till 40,407,907 piastrar, till hvilken sum-
ma Kalifornien eösamt bidragit med 31,671,815 och
Kili och Peru med 6,854,573 piastrar.
Telegrafrapport.
Hamburg den 2 Aug., kl. 2, 43 e. m.
Enligt underrättelser från Madrid af den 1,
har Saragossa gifvit sig. General Dulce in-
ryekte 4 dag kl. half till 2 uti staden med
sina trupper. I hela det öfriga spanien lugat.
— Till den välgörande allmänheten vänder
sig en utfattig och sjuk man med två minderåriga
barn, af hvilka det ena är ofärdigt. Genom ett helt
års sjukdom har han blifvit så försvagad, att hav
ieke det ringaste kan förtjena till sitt och sina barns
uppehälle. Han beder derföre ödmjukligen de goda
välgörare, som aldrig tröttna att hjelpa den olycklige
och värnlöse, att med en liten skärf lindra en arm
faders bittra bekymmer och sprida någon ljusstrimma
1 det hedräfvelsena mörker. som sedan lång tid lä.