Article Image
eter den olägenheteh, att en jernväg, som ammanbunde densamma med hufvudstaden. skulle gå öfver en temligen bred hafsvik, som utgör allmänna, segelleden för fartyg, som skola passera Södertelje kanal. I dessa dagar har ett nytt förslag blifvit i tryck: offentliggjordt och bland börsens ledamöter utdeJadt, hvilket: går ut på en jernvägsanläggning från Stoekholm till Nynäs hamn; belägen i Ösmo söcken, 3 sjömil NNO om Landsort, 2 mil från Herrhafhra och 5 mil SV om Dalarön. Jernvägen skulle bli omkring 5 mil lång och på den första milen från hufvudstader till Stufsta (vid Huddinge kyrka) följa den för södra stambanan projekterade sträckningen. Ur detta förslag meddela vi följande: Stoekholms sjöfart är genom is i medeltal hämmad 4 månader af året, d. v. s. från medlet af Deeember månad till medlet af April, någon gång vid ihållande sträng. vinter ända till fem månader. Hamnen vid Nynäs hålles, enligt uppgifter från lotskontoret, öppen hela året, dels genom närheten af öppna hafvet, som här verkar lika med vid Här hamra dels i följd af den igenom hamnen längs denna del af kusten gående landströmmen, då man ej tager i betraktande enpå sin höjd några dagar gammal is, som, utan att man behöfver skrida till någon kostbar sågning, lätt krossas af ett bogseringsångfärtyg. Sjöfarten kan dock äfven här anses genom drifisen hindrad omkring 14 dagar, hvilket liky38l ej inträffar hvarje vår. . Få platser finnas, inga i Östersjön, utom kanske Slitö hamn, som äro mer lämpliga till nederlagsplatser, än Nynäshamnen. På denna enda punkt af svenska skärgården, från Haparanda till Karlskrona, finnet ingen skärgård af mindre öar ochjholmar, men genom Yxelön i N och N O samt Bedarön i 8 O och O är dock hamnen fullkomligt skyddad för alla vindar. Den är äfven lätt åtkomlig för alla väder genori lättbeten, att på öfver en half mils nästan rent vatten mellan Yxelön och fasta landet göra långa slag, lemnar, enligt hvad pejlingskartan utvisar, god ankargrund och genom sitt betydliga djup (4—6 famnars vatten nästan inpå land) rikt tillfälle att etablera sig längs kusten, hvarigenom uppstår en ovanlig lätthet vid lossning och lastning. Härtill kommer, att landet vid kusten utgöres af en mot hafvet sluttande sändås; som, mer än någon annan nd, lemnar. torra magasinsplatser. Utrymmet är äfven tillräckligt, då blott mellan Bedarön och fasta landet hamnen är mer än fem gånger så stor som Stoekholms mellan staden och Waldemarsudden, och man dessutom, i händelse af framtida behof, kan utbreda sig i Norviksfjärden upp till Lund, der hela vägen fördelarne af god ankargrund och djupt vatten invid land äro lika med de vid Nynäshamnen. — Genom hamnens centrala och fria läge kan man med lätthet härifrån begifva sig till hvilken punkt som helst af Östersjön. I en tid, däskeppsbyrgnAdskörstens förnämsta uppgift är, att, äfven med uppoffring af en ej obetydlig del af fartygens drägtighet, vinna den största möjliga hastighet; är den tidsbesparing, som vinnes genom att begagna Nynäs, i stället för Stockholms hamn, af stor betydenhet. Då segelleden från Landsort till Stockholm slingrar sig i många bugter, kan man ej med seglande fartyg göra denna resa utan flera förändringar af vind; och enligt uppgifter å lotskontoret åtgå till tur och retur från Nynäs till Stockholm i medeltal om sommaren fyra, men höst och vår tio till fjorton dygn, hvartill kommer, att någon gång fartyg genom konstanta vindar blifvit på längre tid hindrade att uteller inlöpa, och derigenom en i hög grad förmånlig spekulation blifvit förfelad. eller mindre vinstgifvande. Detta hinder kan visserligen undanrödjas genom en mängd bogseringsångfartyg, men. det är fara värdt, att dessa vid en betydligt ökad trafik blifva otillräckliga. Vid minäre laster torde, äfven med förbiseende af öfriga fördelar, transporten på jernvägen blifva mindre kostsam, än användandet af bogserings-ångfartyg, och anläggandet af denna hindrar ingalunda att, då tid och väderlek det tillåta, gå direkte sjövägen upp till Stoekholm. London-Southampton-banan är, oaktadt en af de dyraste, likväl en af de mest inbringande i England; oeh efter dennas anläggande går en stor del af Londons transatlantiska handel öfver Southampton: Genom denna jernväg blir äfven förbindelsen lättad icke blott med de för Stockholms proviantering högst vigtiga socknarne Brännkyrka, Huddinge, Vester-Haninge och Botkyrka, utan Öster-Haninge, Grödinge, Sorunda och Salems socknar, som förut nästan saknat. kommunikation med hufvudstaden, blifva härigenom äfven i stånd att betydligt öka dess tillförsel af mjölk, fisk, skogseffekter m. fl. produkter. En särskilt fördel för Stockholms invånare af denna jernvägsanläggning vore den ökade tillgången på sunda och tillräckligt långt bort från Stockholms sommaratmosfer belägna landtställen. Då kommunikationen med Stockholm blefve så lätt, skulle utan tvifvel ett betydligt antal personer slå sig ned på denna trakt af kusten, för att njuta af landtlif och saltsjöbad. En mängd små sommarlägenheter skulle säkerligen här uppstå, och persontrafiken å jernvägen derigenom bli mycket liflig. För älskare af naturskönhet behöfva blott nämnas de i trakten belägna Lund, Herrön, Himmelsön, Sotaskär m. fl. ställen, och dessutom kunna mindre ångbåtar lätt förflytta passagerare från hamnen till närbelägna ställen af denna den skönaste delen af svenska Östersjöskärgården. En ormständighet, som äfven skall i ganska hög grad öka trafiken på banan, är att de bemedlade klasserna blifva i tillfälle att bosätta sig hela året på landet i trakten af någon station, samt på billiga årsbiljetter göra turer till och från staden. Enligt detta förslag, har den nu föreslagna banan jämma hufvudstation i Stockholm, som den blifvande södra stambanan, och följer sedan dennas sträckning till Stufsta. Derifrån går den söderut förbi Balingsta öfver sjön Orlången, förbi Sundby, Ricksten, Oringe, Stuteby, Aska, Enby, nära Sorunda kyrka, lerifrån förbi Wansta, Alby och Nynäs ned till hamen. Banans längd från Stufsta till hamnen uppgår till yra mil, och då terrängen ej lägger några större vårigheter i vägen, bör, inberäknadt bron öfver sjön rlången och en station af andra klassen vid Nynäs, rid enkel bana af samma spårvidd, som statsbanoria, kostnaden för jernvägens anläggande förslagsvis peräknas till omkring 400,000 rdr bko pr mil, eller ör hela sträckan 1,600,000 rdr bkö. PNL RA — Nytt sätt att refva segel. Franske sjöninistern har låtit i Monitören införa rapport af kaptenen Vue, befälhafvare på skeppet ale Chilis, om afgick från Havre den 11 December 1854 och ifter en resa kring jarden ÄAtarkam 4i1l DPardases Ät of — rs Ur bä

4 juli 1856, sida 3

Thumbnail