Article Image
eter den olägenheteh, att en jernväg, som
ammanbunde densamma med hufvudstaden.
skulle gå öfver en temligen bred hafsvik, som
utgör allmänna, segelleden för fartyg, som
skola passera Södertelje kanal. I dessa da-
gar har ett nytt förslag blifvit i tryck: offent-
liggjordt och bland börsens ledamöter utde-
Jadt, hvilket: går ut på en jernvägsanläggning
från Stoekholm till Nynäs hamn; belägen i
Ösmo söcken, 3 sjömil NNO om Landsort,
2 mil från Herrhafhra och 5 mil SV om
Dalarön. Jernvägen skulle bli omkring 5 mil
lång och på den första milen från hufvud-
stader till Stufsta (vid Huddinge kyrka) följa
den för södra stambanan projekterade sträck-
ningen. Ur detta förslag meddela vi följande:
Stoekholms sjöfart är genom is i medeltal häm-
mad 4 månader af året, d. v. s. från medlet af De-
eember månad till medlet af April, någon gång vid
ihållande sträng. vinter ända till fem månader. Ham-
nen vid Nynäs hålles, enligt uppgifter från lotskon-
toret, öppen hela året, dels genom närheten af öpp-
na hafvet, som här verkar lika med vid Här hamra
dels i följd af den igenom hamnen längs denna del
af kusten gående landströmmen, då man ej tager i
betraktande en- på sin höjd några dagar gammal
is, som, utan att man behöfver skrida till någon
kostbar sågning, lätt krossas af ett bogseringsång-
färtyg. Sjöfarten kan dock äfven här anses genom
drifisen hindrad omkring 14 dagar, hvilket liky38l ej
inträffar hvarje vår. .
Få platser finnas, inga i Östersjön, utom kanske
Slitö hamn, som äro mer lämpliga till nederlagsplat-
ser, än Nynäshamnen. På denna enda punkt af
svenska skärgården, från Haparanda till Karlskrona,
finnet ingen skärgård af mindre öar ochjholmar, men
genom Yxelön i N och N O samt Bedarön i 8 O
och O är dock hamnen fullkomligt skyddad för alla
vindar. Den är äfven lätt åtkomlig för alla väder
genori lättbeten, att på öfver en half mils nästan
rent vatten mellan Yxelön och fasta landet göra
långa slag, lemnar, enligt hvad pejlingskartan utvi-
sar, god ankargrund och genom sitt betydliga djup
(4—6 famnars vatten nästan inpå land) rikt tillfälle
att etablera sig längs kusten, hvarigenom uppstår en
ovanlig lätthet vid lossning och lastning. Härtill
kommer, att landet vid kusten utgöres af en mot
hafvet sluttande sändås; som, mer än någon annan
nd, lemnar. torra magasinsplatser. Utrymmet är
äfven tillräckligt, då blott mellan Bedarön och fasta
landet hamnen är mer än fem gånger så stor som
Stoekholms mellan staden och Waldemarsudden, och
man dessutom, i händelse af framtida behof, kan ut-
breda sig i Norviksfjärden upp till Lund, der hela
vägen fördelarne af god ankargrund och djupt vatten
invid land äro lika med de vid Nynäshamnen. —
Genom hamnens centrala och fria läge kan man med
lätthet härifrån begifva sig till hvilken punkt som
helst af Östersjön.
I en tid, däskeppsbyrgnAdskörstens förnämsta upp-
gift är, att, äfven med uppoffring af en ej obetydlig
del af fartygens drägtighet, vinna den största möj-
liga hastighet; är den tidsbesparing, som vinnes ge-
nom att begagna Nynäs, i stället för Stockholms
hamn, af stor betydenhet. Då segelleden från Lands-
ort till Stockholm slingrar sig i många bugter, kan
man ej med seglande fartyg göra denna resa utan
flera förändringar af vind; och enligt uppgifter å
lotskontoret åtgå till tur och retur från Nynäs till
Stockholm i medeltal om sommaren fyra, men höst
och vår tio till fjorton dygn, hvartill kommer, att
någon gång fartyg genom konstanta vindar blifvit på
längre tid hindrade att ut- eller inlöpa, och derige-
nom en i hög grad förmånlig spekulation blifvit för-
felad. eller mindre vinstgifvande. Detta hinder kan
visserligen undanrödjas genom en mängd bogserings-
ångfartyg, men. det är fara värdt, att dessa vid en
betydligt ökad trafik blifva otillräckliga. Vid min-
äre laster torde, äfven med förbiseende af öfriga för-
delar, transporten på jernvägen blifva mindre kost-
sam, än användandet af bogserings-ångfartyg, och
anläggandet af denna hindrar ingalunda att, då tid
och väderlek det tillåta, gå direkte sjövägen upp till
Stoekholm. London-Southampton-banan är, oaktadt
en af de dyraste, likväl en af de mest inbringande
i England; oeh efter dennas anläggande går en stor
del af Londons transatlantiska handel öfver Sou-
thampton:
Genom denna jernväg blir äfven förbindelsen lät-
tad icke blott med de för Stockholms proviantering
högst vigtiga socknarne Brännkyrka, Huddinge, Ve-
ster-Haninge och Botkyrka, utan Öster-Haninge, Grö-
dinge, Sorunda och Salems socknar, som förut nästan
saknat. kommunikation med hufvudstaden, blifva här-
igenom äfven i stånd att betydligt öka dess tillförsel
af mjölk, fisk, skogseffekter m. fl. produkter.
En särskilt fördel för Stockholms invånare af denna
jernvägsanläggning vore den ökade tillgången på
sunda och tillräckligt långt bort från Stockholms
sommaratmosfer belägna landtställen. Då kommu-
nikationen med Stockholm blefve så lätt, skulle utan
tvifvel ett betydligt antal personer slå sig ned på
denna trakt af kusten, för att njuta af landtlif och
saltsjöbad. En mängd små sommarlägenheter skulle
säkerligen här uppstå, och persontrafiken å jernvägen
derigenom bli mycket liflig. För älskare af natur-
skönhet behöfva blott nämnas de i trakten belägna
Lund, Herrön, Himmelsön, Sotaskär m. fl. ställen,
och dessutom kunna mindre ångbåtar lätt förflytta
passagerare från hamnen till närbelägna ställen af
denna den skönaste delen af svenska Östersjöskär-
gården. En ormständighet, som äfven skall i ganska
hög grad öka trafiken på banan, är att de bemed-
lade klasserna blifva i tillfälle att bosätta sig hela
året på landet i trakten af någon station, samt på
billiga årsbiljetter göra turer till och från staden.
Enligt detta förslag, har den nu föreslagna banan
jämma hufvudstation i Stockholm, som den blifvande
södra stambanan, och följer sedan dennas sträckning
till Stufsta. Derifrån går den söderut förbi Baling-
sta öfver sjön Orlången, förbi Sundby, Ricksten,
Oringe, Stuteby, Aska, Enby, nära Sorunda kyrka,
lerifrån förbi Wansta, Alby och Nynäs ned till ham-
en.
Banans längd från Stufsta till hamnen uppgår till
yra mil, och då terrängen ej lägger några större
vårigheter i vägen, bör, inberäknadt bron öfver sjön
rlången och en station af andra klassen vid Nynäs,
rid enkel bana af samma spårvidd, som statsbanor-
ia, kostnaden för jernvägens anläggande förslagsvis
peräknas till omkring 400,000 rdr bko pr mil, eller
ör hela sträckan 1,600,000 rdr bkö.
PNL RA
— Nytt sätt att refva segel. Franske sjö-
ninistern har låtit i Monitören införa rapport af
kaptenen Vue, befälhafvare på skeppet ale Chilis,
om afgick från Havre den 11 December 1854 och
ifter en resa kring jarden ÄAtarkam 4i1l DPardases
Ät of — rs Ur bä
Thumbnail