STOCKHOLM, den 27 Juni Utrikes korrespondens. (Från: Aftonbladets korrespondent.) Berlin den 22 Jum 1856. Det måste ha: varit till hackdel för de in ländska angelägenheternas studium och be traktande, att de utländska allt sedan börja! af .den-orientaliska krisen; så mäktigt ådragi sig uppmärksamheten. Knappast hafva kam rarne,: hvilkas åt regeringen till kropp ocl själ sålda majoritet gjorde: det. möjligt att på förhand beräkna hvarje omröstning, kunnat någon mån dela det intresse, som nästan ute slutande var fästadt vid de internationella för hållandena. Och likväl erbjödoode tyska; lik som de , specielt preussiska angelägenhetena många. olika grenar företeelser, vid hvilka der mycket sysselsatta samtiden väl ett ögonblicl kunnat dröja och af hvilka mycket var at lära. Dertill kom att månget intresse, son skiljer sig från nationens allmänna anda, be gagnade tillfället just då alla upptogos af de utländska frågorna och krigets buller, för at fiska i. grumligt vatten och återeröfra der mark, som under andra omständigheter ble dem kraftigt bestridd eller redan för dem gåt förlorad. Detta gäller isynnerhet om skadlig kyrkliga sträfvanden, om pietismen och hvad dermed sammanhänger. Det är i allmänhet bekant, att den, feodalc fraktionen sedan längre tid förenat sig med pietismen, ja i: allmänhet identifierat sig mec densamma. ; Junkrarne förstodo ganska väl, att i vårt århundrade den tillfälliga besittningen af makten gjorde dem säkra för att icke ett återslag kunde inträffa, eller att något:ombyte.:af de: herrskande personerna kunde gifva dödsstöten åt deras herravälde. De hafva der före med slugt förutseende och med långa -armar : utsått förderfliga frön ör framtiden samt sökt i kyrkan och skolan bemäktiga: sig folkets och ungdomens sinnen. Sålunda hoppas. .de att. deras rötter skola skjuta djupt in; nationens: innersta, .underkufva. det nu lefvande: och: nästa. slägtets anda, och ätt, för att nämna saken med sitt rätta.namn, kunna utshärda äfven öfver ett dynastiombyte, Det förstås af sig: sjelft att då. vi tala om pietismen; vi icke mena den ortodoxa vården -om kristendomen, som måste lika välsom det mest motsatta, sträfvande -öfverlemnas åt. den enskilta, utan det ohelsosamma arfvet af spenerska skolan i sjuttonde århundradet, som gör vissa dogmer, : synnerligen synden och räddningen genom . nåden, ensidigt gällande och tillbakasätter andra, som göra anspråk på fullkomligt lika vigt, synnerligen satsen om menniskans sedliga frihet. Denna sjukliga pietism förbiser helt och hållet menniskans sjelfverksamhet; behandlar henne blott såsomi passiv, såsom receptiv och,endast genom den utiffim verkande, nåden. mottaglig för väckelse. Dervid förknippar sig en sorglig åsigt af lifvet,-som :finner något syndigt redan i de oskyldigåste njutningar. och förströelser. Genom menniskans nedtryckning till ett nästan viljelöst verktyg för nåden, närmar sig också pietismen till: jesuiterna, hvilka den föregifver sig på andra håll bekämpa. Det är derföre icke någon vulgär oförrätt, utan ett uttryck af en ganska riktig instinkt, då folket rent ut: kallar hr Hengstenberg, utgifvaren af Die Evahgelische Kirchenzeitung och hans !anhängare: protestantiska ,jesuiter,. Det är likaledes tydligt att det feodala junkerdömet å andra sidan, enligt sin natur, måste i qväfvandet af hvarje sjelfständig rörelse hos menniskoanden :finna ett välkommet :medel för hersklystnaden. : Hand i hand med pietismen går sträfvandet att i det fritänkande. rationalistiska norra Tyskland upprätta ett slags engelsk högkyrka med dess intoleranta privilegier, och för detta ändamål använda den synnerligen i Tyskland allt mer och merutbredda och utgrenade inre missionen; Den senares ursprung var ädelt; den ville förverkliga en praktisk och religiös socialism samt-häfva de lägre folkklassernas sedliga: och -materiella! nöd. Man vet att dess utgångspunkt är att söka i en liten hydda nära Horn utanför Hamburgs portar, och hvilken folktraditionen-brukar: kalla Das Bauhe Hausp. .o Dit: drogs vidsbörjan af tretiotalet den bekante teologie kandidaten J. H; Wichern med några . värnlöga barn, som han till en delhopsamlat på vägen. Das Rauhe Haus består nu sedan 20 år, och har : förvandlats till en koloni med nio: byggnader och boningsrum för flera hundrade menniskor. Öfverhundrade värnlösa barn vårdas hör. Jemte denna räddningsanstalt finnes en Broderanstalt, hvari många unga män dels tekniskt utbilda sig, dels förbereda sig för att sedermera verka såsom föreståndare för räddningshus, såsorå uppsyningamän i fängelser. och arbetshus, såsom kolonister och:kolonistpredikanter i Nordamerika, eller: åsom 5 bröder-pilgrimer, som sluta. sig. till vandrande handtverksgesäller: Wiehern gaf antedning till dylika anstalters npprättande i det, öfriga ,Tyskland, och det kan ej förnekas, att, han gjort mycket. godt. Men att den herrskande och politiska pietisrmåen äfven söker bemäktiga sig denna i sin ursprungliga syftning gagneliga verksamhet och till en del redan har bemäktigat sig den; visar sig. väl på det. mest öfvertygande sätt derigenom att de evangeliska kyrkt mötena, som sedan 1848 söka, koncentrera iden reliiösa rörelsen inom protestantismens sköte, och vid hvilka. professor Stabl och hans. lärjungar tala stora ord, trakta efter att småningom utbilda sig till organer för den inre missionen under det att äfven de senare ifrigt ovnnas af innkernartiet I Preussen och dess