IILESELA JU j MUMAR JEN MSN fortsatt vistelse utom rikets gränsor, måste både ur svensk öch norsk synpunkt anses lika oförenligt ined de svenska embetenas som med det nya kallets rättmätiga fordringar och följaktligen i alla afseenden opassande. — Svenska Tidningen innehåller i dag en längre artikel, innehållande ett förord för civildepartementets delhing genom bildande af ett nytt departement för. allmänna arbeten, hvilket under en särskilt chef borde öfvertaga en del af de mångfaldiga och olikartade ämnen, som nu tillhöra. civildepartementets föredragning. Och då en sådan anordning icke kan ske utan grundlagsförändring, framställer tidningen den önskan, att regeringen måtte till nästa riksdag afgifva erforderligt förslag om en sådan. Såsom skäl för behofvet af denna förändring, anföres hufvudsakligen den mångfald af ämnen och mängd af mål, som nu tillhöra civildepartementet, öfverstigande en mans höfva att omfatta, och hvilka med stigande folkmängd och odling samt mera utvecklade näringar årligen ökas, såsom exempel hvarpå tidningen bland annat erinrar om de först under de senare åren uppkomna, ofta svårlösliga jernvägsfrågorna, samt meddelar den från departementet erhållna upplysning, att ensamt under sistlidne år antalet af dit inkomna mål och ärenden ökats med omkring femhundra. Långt ifrån att förneka behofvet af förändringar i statsrådets och departementens organisation, för att en ändamålsenlig förvaltning skall blifva möjlig eller blott dräglig, samt fullkomligt medgifvande, att civildepartementet under nuvarande omständigheter torde vara det svåraste af alla att sköta, anse vi likväl. olägenheterha af den nuvarande ställningen inom styrelsen vara vida större, äfvensom anledningarne dertill ligga vida djupare, än att de genom inrättandet af ett nytt departemnet eller öfverhufvud genom en blott partiel förändring skulle kunna i någon väsentligare mån afhjelpas. Det är allenastyrandets missbruk, som framför allt måste afskaffas, emedan så länge dessa fortfarajingen god. regering är möjlig, och detta kan icke ske annorlunda än genom en sådan förändring i vår grundlag, som förvandlar konungens rådgifvare till verklige ministrar, och i sammanhang dermed en sådan organisation af styrelsen, som sörjer för en ändamålsenlig arbetets delning inom hvarje departement och för hvarje ärendes behöriga utredning, innan det kommer under chefens omedelbara handläggning. Och om regeringen icke vill beqväma sig att afgifva proposition härom till rikets ständer vid den stundande riksdagen, hoppas vi, att enskilta motioner i ämnet icke skola uteblifva. Men vi få innan dess tillfällen nog att oftare återkomma till denna vigtiga angelägenhet. N EaVi känna icke, hvilken grund Svenska Tidningen kan hafva för sin i samma artikel gjorda anspelning, att statsrådet Gripenstedt skulle vara i fråga, vare sig till chefskapet för civildepartementet efter statsrådet Fåhreeus eller till det nu ledigblifna för finansdepartementet, efter friherre Palmstjerna. Är emellertid förhållandet sådant, så kunna vi i alla händelser endast anse det såsom ett arrangement tills vidare, hvilket dock såsom sådant torde kunna anses lika godt som månget annat, som i detta afseende kan komma i fråga. HJVi instämma för öfrigt med Svenska Tidninen deruti, att icke heller viicke kunna sätta tro till det kringlöpande ryktet, att till finansdepartementet skulle vara i fråga en man, som väl har hufvud, men ingen arbetsförmåga, väl kan tala, men icke skrifva, kan se saker i stort, men har ingen kunskap om deras handläggning, och hvars omtalade inflytelse i sitt stånd vore slut samma dag han blefvc statsråd. Då vi icke kunna antaga annat än att Svenska Tidningen härmed syftar på gross handlaren Schwan, tillägga vi, att det ifråga varande ryktet i detta fall synes oss så mycket mera otroligt, som man alldeles icke erfarit. att br Schwan ärnar nedlägga den betydliga handelsrörelse, för hvilken han härstädes står i spetsen, och vi, utom alla andra anledningar att ogilla ett sådant val, måste efter vårt sätt att se betrakta denna omständighet ensam såsom tillräckligt skäl att anse denne herre: öfvertagande af finansdepartementet såsom alldeles otänkbart, enär vi icke kunna föreställa oss, att man till alla öfriga anledningar till! missnöje och misstroende ännu skulle vilja lägga äfven den, att regeringens ledamöte: här, såsom t. ex. i Frankrike, skulle blott ställas för misstanken att missbruka sin ställning för att göra i vinstgifvande affärer.