Article Image
väl militärer som civila, årligen kallas å tjen stens vägnar) bidraga att hos en ganska be tydande del af de högre klasserna utveckl kroppskraft och ett friskt sinne. Slutligen bör tilläggas, enligt hvad nedan före kommer alt nämnas, att läsningen i de engelska läroverken icke i allmänhet kar sägas drifvas till någon för ungdomens kropps helsa skadlig öfverdrift. Den engelska ung. domen är i allmänhet hvarken förläst elle: för-rökt. Alla de nu nämda omständigheterna sammanlagda göra, att de högre, mera välmående klasserna i England utan allt tvifvel utgöra ett långt kraftigare och härdigare slägte än de motsvarande samhällsklasserna i något annat civiliseradt land. Medellifslängden inom dessa klasser är icke obetydligt högre än den allmänna medellifslängden. Ett storväxtare, fysiskt duktigare slägte gifves icke. Och insändaren kan icke ett ögonblick tveka, att — till trots för alla, vare sig på klassisk eller icke klassisk grund byggda uppfostringsteorier — uttrycka den öfvertygelsen, att just i det här omnämda förhållandet får sökas en af de förnämsta orsakerna till den karakterens styrka och duktigbet och den individualitetens utprägling, som i så hög grad utmärka det engelska nationallynnet. Hvad den intellektuella och moraliska uppfostran beträffar, så hvilar denna hufvudsakligen och väsentligen på praktisk, eller — hvilket betyder detsamma — populär grund. Det skulle föra alltför långt att i detalj visa det stora inflytandet af hela det offentliga lifvet, af sederna, af populära föreläsningar, af populära skrifter, af pressen, af offentliga expositioner, af resor inom och utom England 0. s. v.; men säkert är, att allt detta verkligen utöfvar ett oändligen mycket större nflytande till att bestämma karakteren af den ngelska bildningen, än några skolsystemer. Med andra ord, Englands bildning hvilar på populär, icke på doktrinär grund. I Tyskand, och öfverhufvud på kontinenten, är förvållandet motsatt. sm (Forts. följer.)

20 maj 1856, sida 3

Thumbnail