Hr TROTTETS FÖRELÄSNINGAR.
Fjerde Föreläsningen.
Denna föreläsning hade, såsom vi redan förut
nämt, till föremål en jemförelse af den nuvarande
kyrkan med den apostoliska med afseende på oför-
dragsarfheten mot olika religiösa öfvertygelser.
Om Pauli predikan gaf de kristnade judarne inom
apostoliska kyrkan anledning att visa sin ofördrag-
samhet emot de kristnade hedningarne, så synes
samma ofördragsamhet uppenbara sig bland de kristna
ifven i våra dagar. :
Hvad man än må säga härom angående de sär-
skilta kyrkorna, så är det icke mindre sannt, att det
är emellan individerna, som denna--ofördragsamhet
egentligen uttalar sig i våra dagar. De begge kri-
stendomens former, som förefunnos inom den aposto-
stoliska kyrkan, återfinnas äfven i vår tid, med den
åtskilnad att den mosaiska lagen nu lemnat rum åt
evangeliets bokstafsmening. Det finnes många sätt
att företrädesvis hålla sig till fädernes stadgar
inom kristendomen. I sanning, den kristne börjar
vanligen med att se uti evangelium mindre uppenba-
relsen af Kristi person eller medlet att komma i en
personlig gemenskap med Honom, än hans samlade
lärdomar, utvecklingen af hans lära, och de lagar
som Han stiftat. Också gör han, sig sjelf ovetande,
nya testamentet till en dogmatik, hvilken han slut-
ligen införlifvar med den kyrkas som han tillhör:
På detta sätt, i stället för att låta honom allt dju-
pare intränga i evangelii anda, beslöjar hans tillgif-
venhet för dess bokstaf sjelfva dess natur, som fordrar
att begränsa eller fullända ett bibelspråk genom ett
annat bibelspråk, att förklara dessa heliga blad ge-
oom hvarandra, och att så småningom höja oss från
den yttre uppfattningen till en andlig åskådning.
På detta sätt betraktar man evangelium, såsom
judarne betraktade lagen: man håller sig endast till
orden och afsöndrade språk i evangelium, på hvilka
man bygger systemer, som äro mera eller mindre
grundlösa. I stället att uppfatta evangelium i dess
helhet, i dess gudomlighet, drager man derur endast
dessa ofullständiga sanningar, som ofta leda blott till
villfarelse. Detta är, underfen annan form, träldo-
men under lagen. Om man ock kan vara en för-
träflig kristen och handla på detta sätt, så är det