STOCKHOLM, den 23 April
Den liberala danska pressen yttrar sig
fortfarande med mycken värma för åväga-
bringandet af en uppgörelse i afseende på
Öresundstullen ju förr desto hellre. Isynner-
het upptager Fedrelandet med mycken o-
förtrutenhet de invändningar mot upphöran-
det af denna tull, som grunda sig på en
kortsynt nationalfåfänga, bristande känne-
dom om sakernas verkliga ställning samt
hvarjehanda personliga och lokala intressen,
och visar med mycken klarhet, att det i en
tid, hvars lösen är borttagandet af alla de
band, som trycka handel och näringar, .cke
länge kan bli möjligt att bevara en stats-
inkomst, hvilken lägger en så utomordentlig
börda på det nordliga Europas handel. Sär-
skilt har Fedrelandet nyligen återupptagit
detta ämne med anledning af en artikel i
Helsingörs tidning, som anklagar danska re-
geringen att alltför myeket tänka på utländ-
ska staters fordringar och önskningar, men
deremot alltför litet på det ansvar och de
förpliktelser den har mot den part, som vid
en dylik uppgörelse skulle bli den lidande.
samt den stora olycka, om icke fullkomlige
undergång, som genom Öresundstullens upp-
hörande skulle drabba Helsingör.
Fedrelandet svarar, att Helsingör icke nu
kan förebrå regeringen, om den söker en af-
lösning af tullen; ty staden skulle vara föga
tjent dermed, om tullen blefve Danmark från-
tagen utan något vederlag, emedan regeringen.
då skulle sakna medel att komma staden till
hjelp. Det är visserligen — fortfar Fredre-
landet — till utlandets gagn, som tullen upp-
hör, men det är sannerligen äfven till lan-
dets eget. Det förhåller sig med denna in-
komst på omvändt sätt mot de sibyllinska
böckerna: ju längre den romerske konun-
gen uppsköt att köpa dem, desto dyrare blefvo
de, men ju längre vi uppskjuta att utlöss
öresundstullen, desto mindre få vi för den.
Danmarks politiska sjelfständighet har alltid
lidit under tyngden af denna guldlänk, som
varit smidd om vårt ben; den har lagts på
vågskålen hvarje gång, då någon politisk an-
gelägenhet, hvari utlandet hade ett intresse.
skulle ordnas; den har ofta varit skuld till, att
Danmark måst finna sig i förödmjukelser och
bära förluster, för hvilka det eljest kunde varit
befriadt. Och man skall icke heller räkna det
för ett litet ondt, att med fullt medvetande
lefva af andras bidrag, att mottaga en afgift,
som lemnas med ovilja och för hvilken vi
dagligen måste höra förebråelser af Europas
press. Det är utom allt tvifvel, att öresunds-
tullen icke litet bidrog att upphetsa de tyska
östersjökusternas befolkning mot oss i sista
kriget, och att den ofta bidragit till att göra
Sverges förhållande till oss kyligt. Slutligen
bör Helsingör äfven taga i betraktande, att
just de förhållanden, genom hvilka öresunds-
tullen isynnerhet blifvit inbringande för sta-
den, har ökat dess tyngd och bidragit till
tt göra den ännu mera hatad och ohållbar.,
Födrelandet visar derefter, att det för in-
gen del kan antagas såsom en nödvändig följd
af öresundstullens upphörande, att Helsingör
skulle gå under. Helsingör har ett för han-
deln i högsta grad gynnsamt läge och skulle
kunna utveckla en stor sjelfständig rörelse.
om nödiga underlättande åtgärder härför vid-
toges från statens sida. Bland dessa åtgör-
der nämner det danska bladet Helsingörs
hamns förvandling till frihamn, anläggnin-
gen af jernväg mellan Helsingör och Kö-
penhamn, och, om så skulle behöfvas, en
befrielse från skatten under några år. Ge-
nom dessa medel bör Helsingör kunna
yckligt genomgå den kris, som sundstullens
ipphätvande skulle medföra, och efter hand
börja draga allt större fördel af sitt för sjö-
andeln gynnsamma läge.