Article Image
från Arboga framgår med få undantag ända till Stockholm. Vi hafva hittills hufvudsakligen tagit i beräkning den rörelse på den norra vägen, som skulle uppstå genom trafiken på Stockholm. Det torde likväl, med afseende på den rörelse inom landet, som är att vänta på denna väg, icke böra förbises att högskolan i Upsala såmedelst sättes i beröring såväl med det norra Sverge genom vägen till Gefle, dit ångbåtarne från Norrland bereda en lätt transport, som ock öfver Westerås med hela det vestra och södra Sverge; att enahanda förmån beredes Gefle, Dalarne och bergslagerne, hvilka för fyllande af sitt spanmålsbehof behöfvakommunikation med det sädesproducerande landet, helst de isenare tider uppdrifna forlönerna ocH bristen på formän göra transporterna der omöjliga ) samt att slutligen öfver Wermland beredes en kommunikation med brödrariket, så mycket nödvändigare att företaga från Sverges sida, som här ett förhållande inträffar, hvaröfver Sverge i anseende till sitt insulära läge icke i öfrigt kan fägna sig, att nemligen en annan jernväg mötes, hvars anläggande beror af denna. I Norge äro nemligen undersöknin gar redan företagne för fortsättande till svenska gränsen af den redan anlagda jernvägen emellan Christiania och Eidsvold, och vi lära icke böra dröja att bereda oss de fördelar, som stå att vinna genom öppnandet af denna kommunikation, som, på sätt herr öfverste Ericsson yttrat, torde blifva särdeles begagnad, helst om den vestra stambanan i Sverge från Falköping sammanbindes med den södra, från Skåne uppåt gående banan, och Norge således kommer att, åtminstone under den tid sjöfarten upphör, begagna denna väg till kontinenten. Af alla de jernvägar, om hvilka i Sverge kan upp: stå fråga, synes således icke någon vara af så allmänt intresse som denna. ) Exempelvis torde böra anföras, att i flera af de norra provinserna äro forlönerna nu tre gånger högre, än de voro för några få år tillbaka, hvari-. genom stora bekymmer uppstått för möjligheten att transportera en mängd varor, hvilka icke kunna draga en dryg transportkostnad, så vida de för produkterna skola lemna någon egentlig behållning. (Forts. följer.)

22 mars 1856, sida 4

Thumbnail