— Öfver Nikolajews betydelse som sjöhamn
innehåller Monitcur de la Flotte följande upp-
lysningar:
aNikolajews etablissement är icka blott, såsom man
så allmänt tror i Europa, en skeppsbyggnadshamn,
utan afven derjemte en utrustningshamn (port Tarme-
ment). Under vigtiga tidsförhålanden har den ry-
ska reserveskaderu haft sin station derstädes, men
om detta icke egv rum under närvarande krig, så
kommer det deraf, att furst Menschikoff ville, ända
från krigets början, i Sebastopols hamn hafva före-
nåde under sitt befäl alla utrustade fartyg jemte alla
de tillgångar, som Svarta-hafsflottan kunde lemna
honom.
Nikolajew är beläget vid föreningspunkten af två
strömmar, af hvilka den ena, Ingur, faller ut i Bug,
efter ett lopp af omkring 28 svenska mil, och den
andra, Bug, i Chersons eller Dnieprs: bafsbugt efter
ett lopp af 46 svenska mil.
Den sträcka, som Bug, förstorad genom förenin-
gen med Ingur, genomlöper ifrån; Nikolajew till
Dniepr, utgör 25. sjömil, och den sträcka åter, som
Dniepr tillryggalägger ifrån det ställe, hvarest den
mottager Bugs vatten, till det, der den utgjuter sitt
i Svarta hafvet emellan Kinburn och Oeschakow, ut-
gör 15 mil.
För att för krigsfartyg göra det möjligt att med
säkerhet befara floden, har ryska amiralitetet låtit
undersöka och utprieka en kanal eller nautisk far-
led, hvilken, i följd af de omvägar den måste taga
ifrån Nikolajew till Svarta hafvet, har 45 sjömils längd.
Denna kanal har utgjort ett föremål för väl uttänkta
speciella arbeten, åsyftande att befria farleden från
klippspetsar, som hindrade sjöfarten, och uppmuddra
de mindre djupa ställena; och: för närvarande har
kanalen under åtta månader af året i medeltal un-
gefär 23 fots vatten. Detta djup ökas befydligt på
de tider vattnet stiger.
Af en ganska märklig artikel, som Moniteur uni-
versel innehöll den 8 sistl. December ser man, att
den ryska flottan i Svarta hafvet bestod af 16 far-
tyg, bland hvilka blott tre voro skepp af första, ord-
ningen ; att de tretton öfriga alla voro endast skepp
af tredje och fjerde rangen, hvilka till följd af det
träs beskaffenhet, hvaraf de voro bygda, fullt rusta-
de icke gingo djupare än högst 22 fot. Dessa skepps
utrustning hade således helt och hållet skett i Ni-
kolajew, och de hade kommit till Sebastopol genom
att följa kanalen, hvars djup för dem var tillräck-
ligt, samt hade hela sitt artilleri jemte öfriga till-
behör ombord och skeppsrummet fullt af lifsmedel.
Af det föregående följer, att skepp kunna byggas
och utrustas i Nikolajew och derifrån under en stor
del af året utgå för att inlöpa, i Svarta hafvet strids-
färdiga. För att öfverfara floden är det nog att
man vid tillfället tager vissa enkla försigtighetsmått,
såsom t,. ex. det att lätta skeppens akter, när djupet
är det vanliga, för att förminska djupgåendet hos
denna del af skeppet. Hvad skeppen af första ran-
gen eller om 120 kanoner beträffar, hvilka gingo
djupare, intogo de i Sebastopol sitt grofva artilleri
och slutade der utrustningen, redan till stor del verk-
ställd i Nikolajew.
Det förstås, att hvad vi säga om skeppen af 3:dje
oeh 4:de ordningen, begagnade af ryska amiralitetet
såsom rörligare och i stånd att befara mindre djupa
vatten, med ännu större skäl kan lämpas på fregat-