Article Image
— Öfver Nikolajews betydelse som sjöhamn innehåller Monitcur de la Flotte följande upplysningar: aNikolajews etablissement är icka blott, såsom man så allmänt tror i Europa, en skeppsbyggnadshamn, utan afven derjemte en utrustningshamn (port Tarmement). Under vigtiga tidsförhålanden har den ryska reserveskaderu haft sin station derstädes, men om detta icke egv rum under närvarande krig, så kommer det deraf, att furst Menschikoff ville, ända från krigets början, i Sebastopols hamn hafva förenåde under sitt befäl alla utrustade fartyg jemte alla de tillgångar, som Svarta-hafsflottan kunde lemna honom. Nikolajew är beläget vid föreningspunkten af två strömmar, af hvilka den ena, Ingur, faller ut i Bug, efter ett lopp af omkring 28 svenska mil, och den andra, Bug, i Chersons eller Dnieprs: bafsbugt efter ett lopp af 46 svenska mil. Den sträcka, som Bug, förstorad genom föreningen med Ingur, genomlöper ifrån; Nikolajew till Dniepr, utgör 25. sjömil, och den sträcka åter, som Dniepr tillryggalägger ifrån det ställe, hvarest den mottager Bugs vatten, till det, der den utgjuter sitt i Svarta hafvet emellan Kinburn och Oeschakow, utgör 15 mil. För att för krigsfartyg göra det möjligt att med säkerhet befara floden, har ryska amiralitetet låtit undersöka och utprieka en kanal eller nautisk farled, hvilken, i följd af de omvägar den måste taga ifrån Nikolajew till Svarta hafvet, har 45 sjömils längd. Denna kanal har utgjort ett föremål för väl uttänkta speciella arbeten, åsyftande att befria farleden från klippspetsar, som hindrade sjöfarten, och uppmuddra de mindre djupa ställena; och: för närvarande har kanalen under åtta månader af året i medeltal ungefär 23 fots vatten. Detta djup ökas befydligt på de tider vattnet stiger. Af en ganska märklig artikel, som Moniteur universel innehöll den 8 sistl. December ser man, att den ryska flottan i Svarta hafvet bestod af 16 fartyg, bland hvilka blott tre voro skepp af första, ordningen ; att de tretton öfriga alla voro endast skepp af tredje och fjerde rangen, hvilka till följd af det träs beskaffenhet, hvaraf de voro bygda, fullt rustade icke gingo djupare än högst 22 fot. Dessa skepps utrustning hade således helt och hållet skett i Nikolajew, och de hade kommit till Sebastopol genom att följa kanalen, hvars djup för dem var tillräckligt, samt hade hela sitt artilleri jemte öfriga tillbehör ombord och skeppsrummet fullt af lifsmedel. Af det föregående följer, att skepp kunna byggas och utrustas i Nikolajew och derifrån under en stor del af året utgå för att inlöpa, i Svarta hafvet stridsfärdiga. För att öfverfara floden är det nog att man vid tillfället tager vissa enkla försigtighetsmått, såsom t,. ex. det att lätta skeppens akter, när djupet är det vanliga, för att förminska djupgåendet hos denna del af skeppet. Hvad skeppen af första rangen eller om 120 kanoner beträffar, hvilka gingo djupare, intogo de i Sebastopol sitt grofva artilleri och slutade der utrustningen, redan till stor del verkställd i Nikolajew. Det förstås, att hvad vi säga om skeppen af 3:dje oeh 4:de ordningen, begagnade af ryska amiralitetet såsom rörligare och i stånd att befara mindre djupa vatten, med ännu större skäl kan lämpas på fregat

6 mars 1856, sida 2

Thumbnail