Article Image
Det har kanske icke undfallit Eders Kongl. Maj:ts
nådiga uppmärksamhet, att jag förbigått en omstän-
dighet som med skäl af åtskilliga andra blifvit an-
förd, nemligen den om Falbyggdens fördelar af en
bana från Jönköping eller södra stambanan, hvilken
passerar denna sädesbygds gräns mot Elfsborgs län
På en jemförelse mellan det olika gagn, som östra och
vestra delarne af Skaraborgs län kunna hemta af eu
jernbana anlagd antingen öfver Lerslätten och Skarz
eller öster om Billingen, har denna omständighet et
icke så obetydligt inflytande; men då jemförelsen nu
egentligen blifvit anställd emellan vestra och östra
Billingsbanorna, så har jag icke ansett mig böra vid-
röra Fahlbygdens gagn af södra stambanan; emedan
detta blir ungefär detsamma antingen den ena -eller
andra af dessa banor vinner Eders Kongl. Maj:ts nå-
diga godkännande; ty i båda fallen blir den ifråga-
varande sädesbygden på tvenne sidor omsluten af dc
oftanämnde hufvudbanorna; ett förhållande, som un-
der alla omständigheter måste inträffa, i en trak:
der tvenne jernbanor sammanlöpa i en nära rät vin-
kel emot hvarandra. Tager man åter den folkmängd
som inom länet bor utmed södra stambanan i öfver-
vägande, så finner man att det förut omnämnda miss-
förhållandet mellan folkmängden på hvardera sidan
af vestra Billingsbanan till större delen jemnas; och
likasom den vestligast i länet boende befolkning
icke kan draga gagn af vestra Billingsbanan, så må
ste den i sydöstra delen, sedan södra stambanan blif-
vit fullbordad, icke heller kunna draga nytta af der
östra. Jag har i underdånighet ansett mig böra an-
föra detta förhållande till det afseende detsamma
kan förtjena; och får blott i underdånighet tillägga.
att äfven om den befolkning, cirka 16,000 personer,
som inom Skaraborgs län kunna draga nytta af sö-
dra stambanan, tages i beräkning, så fördelas länets
invånare ändå detta oaktadt jemnare genom östra
än vestra Billingsbanan.
Det utlåtande jag nu haft nåden afgifva rörande
vestra stambanans riktning genom Skaraborgs län.
eller rättare dess ledning utmed östra eller vestra
sidan af Billingen, får jag i underdånighet afsluta
med hänvisning till vidfogade förut åberopade karta
öfver detta län. ÅA denna karta täcktes Eders Kongl.
Maj:t fästa nådig u;pmärksamhet vid det särdeles
passande läge staden Falköping intager såsom före-
ningspunkt af de mot Jönköping, Göteborg och norra
delen af landet utgående grenar af vestra och södra
stambanorna, den förmånliga vinkel som banorna hä
bilda med hvarandra, den förkortning i deras gemen
samma längd, som derigenom uppkommer, samt den
besparing i transportväg och dermed förenade kost-
nader, som i ett helt betraktadt, äfven blir en följe
af beröringen med denna punkt; fördelar som icke
på någon annan jernvägslinie genom länet kunnpi
uppletas och hvilka efter min underdåniga åsigt, äf-
ven om inga andra funnes, synas rättfärdiga stam-
banans anläggning genom östra delen af Skaraborg:
län. Från Göteborg mot Stockholm ledes banan vis-
serligen öfver Fahlköping på ena sidan af Billin-
gen i en böjning mot öster, men banan från söder
mot Stockholm skulle vester om samma berg göra
en vida större böjning mot vester.
Ordföranden i komiten för uppgörande af förslag
till stambanors utläggning inom riket, generallöjt-
nanten och kommendören m. m. hr C. Akrell, yttra:
i afseende på den räta linien vid utläggning uf sta-
tens jernbanor:
F Den räta linien, så vidt naturhinder icke möta,
bör vid utförandet vara en bestämmande hufvudre-
gel; men tillämpningen af denna regel bör likväl
sjelf bestämmas af formen på den landvidd som ba-
nan kommer att genomlöpa. Är denna oregelbun-
den, i stora partier, så föranledes deraf för banan
en sammansättning af räta linier hvilka slutligen
bilda en kroklinie.
Denna af hr general Akrell, efter min åsigt så
riktigt föreslagna regel är också fullt tilllämplig p:
vestra stambanans förläggning öster om Billingen
De stora insjöarne Wenern, Wettern,; Hjelmaren och
Thumbnail