Article Image
fik får för den tid af året, då de inre farvattnen år
isfria, genom den på Göta kanal redan befintlig:
och alltjemt tillvexande ångbåtstrafiken, en nästa!
oafbruten förbindelse med alla de delar af landet son
tillgränsa siöarne Wenern och Wettern, med de de
lar som genomskäras af kanalen samt äfven de när
mast kanalens utlopp utmed östra kusten belägna
akter. Hvilken mängd af varor måste icke samla:
på denna punkt, med destination från och till allc
dessa orter! Och hvilket antal passagerare skola icke
här sammanträffa för att från jernvägen på ångbå
tarne och tvärt om besöka de olika delar af landet
som genom dessa särskilda kommunikationsanstalter
blifvit sammanbundna! Icke skall till exempel en
passagerare, som från Göteborg ämnar sig till Öster-
götland eller orterna omkring Wettern, begagna sig
af ångbåt för passagen längs Göta elf, och vidare
öfver Wenern; han skall i det stället på några tim-
mar längs jernvägen förflytta sig till Göta kanal,
och först derifrån begagna det mindre skyndsamma
transportmedlet ångbåten.
Jag vågar också underdånigst uttrycka den öfver-
tygelse, att på få ställen mellan ändpunkterna af de
ifrågavarande båda stambanorna torde en sådan per-
sontrafik och rörelse med lättare gods under segla-
tionstiden kunna uppstå som här; och på ingen an-
nan plats synes jernbanan kunna erhålla en så än-
damålsenlig beröring med både Wenern och Wet-
tern, som då den passerar kanalen.
I det föregående har jag yttrat den förmodan, att
vestra stambanans beröring med Wenern vid Marie-
stad måste vara en fråga af underordnad beskaffen-
het; och med uppmärksamhet dertill, att jernbanan
unde? alla omständigheter måste passera Göta ka-
nal och med detsamma beröra den kedja af ångbå-
tar, som från öster till vester och tvärt om navi-
gera denna inre farled, så är denna min förmodan
lätt förklarad; ty äfven om banan droges förbi Ma-
riestad, skulle alla passagerare och varor norr ifrån,
hvilkas fortskaffning vore beroende af ångbåtstrafi-
ken, nödgas stanna vid kanalen, och de söder ifrån
kommande af samma skäl gå Mariestad förbi, för
att äfven träffa den för vidare fortkomst påräknade
ångbåtsfarten. Med Mariestad skulle således svårli-
gen någon annan trafik kunna uppstå, än den som
tillhör sjelfva stället och den som i provinsens re-
sidensstad i mer eller mindre mån kan vara förtjent
af uppmärksamhet.
Den rörelse, som vid Göta kanal kommer att upp-
stå, blir af vida större betydenhet mot östra, än mot
vestra delarne af landet; och det är till följd häraf
också en af Östra Billingsbanans företräden, att den
passerar Göta kanal mera i öster, ofvanför Hajstorps
slussar; hvarigenom förbindelsen med de östra orter-
nås större varu- och persontrafik blir snabbare.
Kanalernas intressen kunna icke 1 någon betydli-
gare mån komma att lida af jernvägsanläggningen;
och om andra länders erfarenhet i detta afseende äf-
ven hos oss är tillämplig, så skola jernvägarnes och
kanalernas intrader komma att stiga på samma gång.
Detta synes i Sverge böra blifva så mycket säkrare,
som vattenkommunikationerna äro vidt spridda och
utsträckta till trakter der jernvägarne icke gerna
kunna utöfva någon inflytelse på rörelsen. Emeller-
tid torde dock med temlig visshet kunna beräknas,
att vestra stambanan till en början skall förminska
varutrafiken och inkomsten såväl på Trollhätte som
Göta kanaler; ty det är väl temligen gifvet, att de
orter, som äro belägna emellan Billingen och Wet-
tern, företrädesvis skola begagna jernvägen för af-
sättning af sina produkter på Göteborg och derifrån
på samma väg återhemta sina förnödenheter. Inom
de vestra delarne af provinsen kan jernbanan för be-
folkningen icke vara af samma vigt, som för de östra;
och jernvägen skall icke der med samma lätthet
kunna konkurrera med sjötrafiken som i de östra de-
larne. I Lidköping och Mariestad skola sill, salt och
en mängd andra varor kunna tillhandahållas för vida
billigare pris, än belastade med afgifterna på jern-
vägen. Å östra sidan deremot böra dylika varor,
förut betungade med de långväga sjö- eller landt-
transporterna, äfven med vinst för befolkningen, kunna
bära jernvägsafgiften.
Den förminskning i inkomster, som kanalerna ef-
ter jernbanans öppnande till en början torde komma
att vidkännas, är egentligen af vigt för Göta kanals
aktieegare. På Trollhätte kanalbolags inkomster har
den ingen inflytelse; ty vid den tid jernbanan kan
anses blifva tillgänglig för den allmänna rörelsen
eller om 6 år, eger detta bolag endast att uppbära
en viss inkomst; öfverskottet tillfaller statsverket, och
hvad detta således förlorar på kanalinkomsterna, vin-
ner det på jernbanan. Bolagets intressen kunna vid
den tiden anses vara så mycket säkrare skiljda från
det allmännas, som inkomsterna, i ett jemt tillta-
gande, redan nu äro sextio procent högre än detbe-
lopp bolaget efter denna tid eger att räkna sig till godo.
Då jag nu i underdånighet haft nåden framlägga
de skäl hvarpå jag stöder den åsigt, att befolknin-
gen öster om Billingen till större mängd och med
större intressen än inbyggarne på vestra sidan sam-
ma berg skall begagna sig af jernbanan och inkom-
sterna på kanalen med detsamma förminskas, så har
jag också uttryckt den öfvertygelse, att inkomsterna
från jernvägen på östra sidan skola blifva större än
på vestra; hvilket efter mitt underdåniga förmenan-
de måste blifva en gifven följd af banans anläggning
i en trakt, der invånarne nu måste begagna dyrarc
och mera tidspillande transportmedel, än jernbanan
efter dess fullbordan erbjuder. Om detta förhållande
icke i hela sin vidd inträffar de första åren efte;
jernbanans öppnande, så kan man med så myc.et
mera säkerhet räkna derpå i en framtid; ty all tra-
fik, både till och ifrån samt inom denna landsort,
näste uteslutande riktas åt jernbanan, hvars inkom-
ster utan täflan med andra kommunikationer till
följd häraf böra blifva större än om banan lägges
vestligare.
Det har kanske icke undfallit Eders Kongl. Maj:ts
må digga unnmärkcamhet att am förhivått on omsetän.
Thumbnail