fik får för den tid af året, då de inre farvattnen år isfria, genom den på Göta kanal redan befintlig: och alltjemt tillvexande ångbåtstrafiken, en nästa! oafbruten förbindelse med alla de delar af landet son tillgränsa siöarne Wenern och Wettern, med de de lar som genomskäras af kanalen samt äfven de när mast kanalens utlopp utmed östra kusten belägna akter. Hvilken mängd af varor måste icke samla: på denna punkt, med destination från och till allc dessa orter! Och hvilket antal passagerare skola icke här sammanträffa för att från jernvägen på ångbå tarne och tvärt om besöka de olika delar af landet som genom dessa särskilda kommunikationsanstalter blifvit sammanbundna! Icke skall till exempel en passagerare, som från Göteborg ämnar sig till Östergötland eller orterna omkring Wettern, begagna sig af ångbåt för passagen längs Göta elf, och vidare öfver Wenern; han skall i det stället på några timmar längs jernvägen förflytta sig till Göta kanal, och först derifrån begagna det mindre skyndsamma transportmedlet ångbåten. Jag vågar också underdånigst uttrycka den öfvertygelse, att på få ställen mellan ändpunkterna af de ifrågavarande båda stambanorna torde en sådan persontrafik och rörelse med lättare gods under seglationstiden kunna uppstå som här; och på ingen annan plats synes jernbanan kunna erhålla en så ändamålsenlig beröring med både Wenern och Wettern, som då den passerar kanalen. I det föregående har jag yttrat den förmodan, att vestra stambanans beröring med Wenern vid Mariestad måste vara en fråga af underordnad beskaffenhet; och med uppmärksamhet dertill, att jernbanan unde? alla omständigheter måste passera Göta kanal och med detsamma beröra den kedja af ångbåtar, som från öster till vester och tvärt om navigera denna inre farled, så är denna min förmodan lätt förklarad; ty äfven om banan droges förbi Mariestad, skulle alla passagerare och varor norr ifrån, hvilkas fortskaffning vore beroende af ångbåtstrafiken, nödgas stanna vid kanalen, och de söder ifrån kommande af samma skäl gå Mariestad förbi, för att äfven träffa den för vidare fortkomst påräknade ångbåtsfarten. Med Mariestad skulle således svårligen någon annan trafik kunna uppstå, än den som tillhör sjelfva stället och den som i provinsens residensstad i mer eller mindre mån kan vara förtjent af uppmärksamhet. Den rörelse, som vid Göta kanal kommer att uppstå, blir af vida större betydenhet mot östra, än mot vestra delarne af landet; och det är till följd häraf också en af Östra Billingsbanans företräden, att den passerar Göta kanal mera i öster, ofvanför Hajstorps slussar; hvarigenom förbindelsen med de östra orternås större varuoch persontrafik blir snabbare. Kanalernas intressen kunna icke 1 någon betydligare mån komma att lida af jernvägsanläggningen; och om andra länders erfarenhet i detta afseende äfven hos oss är tillämplig, så skola jernvägarnes och kanalernas intrader komma att stiga på samma gång. Detta synes i Sverge böra blifva så mycket säkrare, som vattenkommunikationerna äro vidt spridda och utsträckta till trakter der jernvägarne icke gerna kunna utöfva någon inflytelse på rörelsen. Emellertid torde dock med temlig visshet kunna beräknas, att vestra stambanan till en början skall förminska varutrafiken och inkomsten såväl på Trollhätte som Göta kanaler; ty det är väl temligen gifvet, att de orter, som äro belägna emellan Billingen och Wettern, företrädesvis skola begagna jernvägen för afsättning af sina produkter på Göteborg och derifrån på samma väg återhemta sina förnödenheter. Inom de vestra delarne af provinsen kan jernbanan för befolkningen icke vara af samma vigt, som för de östra; och jernvägen skall icke der med samma lätthet kunna konkurrera med sjötrafiken som i de östra delarne. I Lidköping och Mariestad skola sill, salt och en mängd andra varor kunna tillhandahållas för vida billigare pris, än belastade med afgifterna på jernvägen. Å östra sidan deremot böra dylika varor, förut betungade med de långväga sjöeller landttransporterna, äfven med vinst för befolkningen, kunna bära jernvägsafgiften. Den förminskning i inkomster, som kanalerna efter jernbanans öppnande till en början torde komma att vidkännas, är egentligen af vigt för Göta kanals aktieegare. På Trollhätte kanalbolags inkomster har den ingen inflytelse; ty vid den tid jernbanan kan anses blifva tillgänglig för den allmänna rörelsen eller om 6 år, eger detta bolag endast att uppbära en viss inkomst; öfverskottet tillfaller statsverket, och hvad detta således förlorar på kanalinkomsterna, vinner det på jernbanan. Bolagets intressen kunna vid den tiden anses vara så mycket säkrare skiljda från det allmännas, som inkomsterna, i ett jemt tilltagande, redan nu äro sextio procent högre än detbelopp bolaget efter denna tid eger att räkna sig till godo. Då jag nu i underdånighet haft nåden framlägga de skäl hvarpå jag stöder den åsigt, att befolkningen öster om Billingen till större mängd och med större intressen än inbyggarne på vestra sidan samma berg skall begagna sig af jernbanan och inkomsterna på kanalen med detsamma förminskas, så har jag också uttryckt den öfvertygelse, att inkomsterna från jernvägen på östra sidan skola blifva större än på vestra; hvilket efter mitt underdåniga förmenande måste blifva en gifven följd af banans anläggning i en trakt, der invånarne nu måste begagna dyrarc och mera tidspillande transportmedel, än jernbanan efter dess fullbordan erbjuder. Om detta förhållande icke i hela sin vidd inträffar de första åren efte; jernbanans öppnande, så kan man med så myc.et mera säkerhet räkna derpå i en framtid; ty all trafik, både till och ifrån samt inom denna landsort, näste uteslutande riktas åt jernbanan, hvars inkomster utan täflan med andra kommunikationer till följd häraf böra blifva större än om banan lägges vestligare. Det har kanske icke undfallit Eders Kongl. Maj:ts må digga unnmärkcamhet att am förhivått on omsetän.