Article Image
Vestra stambanan och dess rikt-
ning genom Skaraborgs län.
(Slut från n:o 37.)
Tvad inflytande kan trafiken från landets södra och
östra delar hafva på stambanans riktning genom Ska-
raborgs län?
Utstakningen af statens jernbanor i olika riktnin-
sar är måhända en af de för fosterlandets framtid
och förkofran vigtigaste angelägenheter, och man
.orde: ej med för mycket förutseende och noggrann
veräkning dervid kunna tillvägagå.
Den såkallade transitofarten eller rörelsen mellan
vestra stambanans ändpunkter, Stockholm och Göte-
borg, har redan i det föregående blifvit betraktad;
men i och med detsamma som södra stambanan ut-
sträckes från Skåne till den vestra, nära Falköping,
så Öppnas en ny transitofart, nemligen den emellan
Malmö och Stockholm. Vidden af denna rörelse
torde icke på förhand kunna förutses eller beräknas,
men den torde kunna kalkyleras till fullt samma
betydenhet som den emellan Stockholm och Göte-
borg, helst då man fäster uppmärksamhet dertill, att
Sverges förbindelse med utlandet under vintertiden
endast kan ske öfver Danmark och Skåne, samt att
en icke obetydlig persontrafik jemte lättare och dyr-
bara handelsvaror kunna vara attpå transito förvänta
denna väg.
Den vigt man velat lägga på transitofarten mellan
Stockholm och Göteborg, i ändamål att visa nöd-
vändigheten af den rakaste jernvägslinien genom
Skaraborgs län, vester om Billingen, eller mellan
detta berg och sjön Wenern, har en naturlig mot-
vigt i denna transitofart mellan Stockholm och
Malmö, hvilken trafik, om banan lägges vester om
Billingen, som förut är nämdt, får 1!, mils längre
väg att passera än öster om samma berg; då tran-
sitofarten mellan östra och vestra kusten endast får
!, mil längre transport på en bana genom östra de-
len af Skaraborgs län.
En annan icke mindre vigtig framtida trafik än
denna transitofart är Norges förbindelse med utlan-
det och Skandinaviens södra orter. Detta, under
vintertiden, till följd af bristande kommunikationer,
från det öfriga Europa så afskilda land, skall i en
jernbana från Skåne genom Westergötland till Nerike
och vidare till Stockholm, redan se sig förflyttadt
betydligt närmare både utlandet och brödrarikets
östra och södra delar, och det kan ieke dröja länge
inman en jernbana i vestlig riktning öfver Christine-
hamn, Carlstad, Arvika samt Kongsvinger till norska
jernnanan söder om Eidsvold blir anlaggd. Denna
så högst nyttiga jernväg skall, förenad med vestra
stambanan vid Svartå bruk i Nerike, på samma gång
sätta Norge i förbindelse med södern, östra delarne
af Sverge samt Stockholm. Äfven denna utsträck-
ning af södra stambanans trafik, eller den mot Norge,
ökar vigten deraf, att icke utan särdeles tvingande
skäl, genom banans ledning vester om Billingen för-
länga den väg, på hvilken detta lands persontrafik,
dess post och lättare handelsgods i en framtid sanno-
likt komma att framföras.
Uti flera skrifter som till Eders Kongl. Maj:t blif-
vit inlemnade och äfven vid andra tillfällen har man
påstått, att Skaraborgs läns östra sida utmed Wet
tern är med afseende å afsättningsorter för sina pro-
dukter lika väl lottad som den vestra utmed We-
nern, då densamma öfver förstnämnde sjö kan föra
sina varor både öster och vester ut. Att några trans-
porter från Wetterns kuster öster ut då och då kunna
förekomma, får visserligen icke bestridas; men som
allmän regel vid bedömandet af de orters rörelse
som omgifrva detta vatten kan antagas, att Göteborg
eller vestra kusten är den plats, till hvilken dessa
företrädesvis önska sina kommunikationer underlät-
tade. Man finner också att de bruk som ligga i
midten af Östergötland ofta föra sitt jern till Göte-
borg; och det är ingenting ovanligt att Linköping
hemtar och afsätter varor på denna stad. Jönkö-
ping, Grenna, Askersund samt några andra platser
öster om Wettern hafva under loppet af år 1855
tillfört Göteborg öfver 58,000 tunnor spanmål, 5,000
tolfter plank och bräder m. m., samt derifrån åter-
hemtat icke mindre än 76,000 tunnor salt, sill, sten-
kol m. m. samt 32,000 skeppund diverse gods.
Det visar sig häraf tydligen, att en stor del af
Östergötland, Jönköpings län samt södra delen af Ne-
rike mot Wettern tillhöra Göteborgs naturliga han-
delsområde. Alla de kommunikationsanstalter, som
tillvägabringas i dessa trakter, torde derföre böra ut-
föras med afseende till denna afsättningsplats; och
vid anläggningen af vestra stambanan måste man
fördenskull fästa lika mycken uppmärksamhet å den
rörelse som från alla dessa rika trakter söker sig
väg åt ofvannämnde håll, som till flera mindre vig-
tiga intressen inom Skaraborgs län.
Det har vidare blifvit anmärkt, att om en jern-
bana genom rikets östra provinser öppnas mot huf-
vudstaden, blir förbindelsen mellan Jönköping samt
de sjön Wettern omgifvande orter och Göteborg af
mindre vigt; men så synes mig icke förhållandet
kunna blifva; ty norra Småland och sistnämnda or-
ter skola fortfarande bibehålla sin väg till Göteborg,
emedan hvarken Stockholm eller Norrköping mot norr
och öster, eller Malmö mot söder, äro lika naturliga
afsättningsplatser för dessa orter som Göteborg. Ham-
narne vid Östersjön äro dessutom vintertiden aldrig
tillgän. liga; hvaremot Göteborg med få afbrott har
en öppen hamn hela vintern. Härtill kan ytterligare
läggas, att sjön Wettern sällan tillfryser förr än vid
Janua i månads utgång och oftast är öppen med
Mars månads slut, ja många år isfri hela vintern.
Förbindelsen mellan Östergötland, södra Nerike och
andra orter utmed nämnde sjö skulle således de fle-
sta årstider vara obehindrad till södra stambanan vid
Jönköping och derifrån vidare mot Göteborg, mot
söder och mot öfre landet. Med en ökad befolkning,
välmåga och industri, skall denna nu mindre bemärkta
omständighet blifva af vigt, och man skall i ofvan
uppräknade orter komma att värdera en transport-
väg, på hvilken man, mid undantag af ett par må-
nader eller mindre, årligen kan underhålla sina för-
bindelser med Göteborg samt öfre landets provinser,
och, hvad rörelsen med dessa sednare angår, äfven
värdera vestra stambanans förläggning öster om Bil-
lingen, då derigenom besparas en väglängd af 1,
mil. Dessa transporter öfver Jönköping blifva af så
mycket mera värde, då man ihågkommer att Göta
kanal vanligen äår stängd 5 å 6 månader af året.
Vestra stambanans beröring med Göta kanal och dess
inflytelse på kanalernas intressen.
Vestra stambanans beröring med Göta kanal har
i allmänhet hittills fästat mindre uppmärksamhet än
den efter min åsigt förtjenar. Att en högst liflig
rörelse måste komma att uppstå på den punkt, der
landets förnämsta kanal och en af dess vigtigaste
stambanor korsa hvarandra, synes mig vara alldeles
påtagligt, isynnerhet som kanalen oeh banan till sin
hufvudriktning skära hvarandra i en nästan rät vin-
LAaAl dan förea från XSotae Anh wactar dan ondnarva från
Thumbnail