Fotografien på Pariserexpositionen.
Den, som tagit en öfversigt af de uti Pari-
serexpositionens särskilda afdelningar före-
kommande profven på fotografiens framsteg,
skall ha funnit att produkterna af denna in-
dustrigten hafva högst olika karakter, allt ef-
ter det land från hvilket de härstamma. Det
mest oöfvade öga skulle vid första blicken
hafva märkt skilnaden mellan en ur någon
Pariseratelier utgången daguerrotyp från en an-
nan, som härstammade från Newyork. Till
och med de särskilda produkterna af fotogra-
fer från ett och samma land visade en ganska
karakteristisk och lätt märkbar olikhet sinc-
emellan. :Man kan således med skäl säga, att
i fotogrtafien lika väl som i måleriet gifvas
skolor och manår. Dessa olikheter kunna lätt
förklaras. De hafva sin grund i de olika för-
faringssätt man använder vid denna konst. För
närvarande äro i fotografien följande metoder
brukliga: Fotografi på silfverplåt, eller den
egentligen så kallade Daguerreotypien; fotografi
på papper, eller s. k. Talbotypien; fotografi
på vaxadt papper; fotografi på med ägghvita
öfverdragna glasskifvor; fotografi på glasskif-
vor, som äro försedda med ett öfverdrag af
collodium.
Hvarje af dessa metoder har sina företrä-
den och en deremot svarande särskild prak-
tisk användbarhet:
Daguerreotypien, snabb i sina operationer
och fullkomlig i sina resultater, men lem-
nande afbildningarne i endast ett exemplar
och derför mindre att rekommendera åt re-
sande, användes hufvudsakligen till porträtte-
ring. Talbotypien och fotografien på vaxadt
papper, som lemna negativa afbildningar, af
hvilka sedan positiva kunna tagas till hvad
antal som helst och motsvarande alla konstens
fordringar, egnar sig särdeles till aftagande
af landskap, vidsträckta lointainer och dim-
höljda horisonter. Fotografien på med ägg-
hvita öfverdragna glasskifvor, hvilken lemnar
teckningar af en prydlighet och klarhet som
knappast kunna åstadkommas af grafstickeln,
egnar sig företrädesvis till aftagande af mo-
numenter, basreliefs och statyer, Det med
collodium öfverdragna glaset åter lämpar sig
på en gång för alla fotografiens uppgifter.
Man inser nu lätteligen att fotograferna i
hvarje land företrädesvis använda de metoder
som mest, öfverensstämma med deras smak,
deras behof: och beskaffenheten af de föremål
som de vilja afbilda. Fransmännen hafva till:
egnat sig alla metoderna och använda än den
ena än den andra, allt efter smakens eller än-
damålsenlighetens fordringar. . Engelsmännen
använda företrädesvis daguerreotypien och fo-
tografien på med collodium öfverdragna glas-
skifvor; - Amerikanarne: deremot sysselsätta sig
nästan uteslutande med daguerreotypien, enic-
dan hos dem fotografien förnämligast )använ-
des till porträttering. Italienärne åter be-
agna företrädesvis de med ägghvita öfver-
en glasskifvorna, emedan deras fosterland
erbjuder så många konstverk och forntidslem-
ningar åt fotografiens behandling.
Efter dessa förutgående anmärkningar, vilja
vi något mera detaljeradt taga i betraktande
de fotografiens produkter som förekomma på
expositionen:
Bland de franska finna vi tre plåtar, hvilka
äro af befydelse för fotografiens historia; en
hvar af dem representerar en vigtig utveck-
lingspunkt i denna, af Nicephore Niepce och
Daguerre gjorda uppfinning. : På den: första
ser man en: från ett. stålstick, år 1848, på cn
med ägghvita öfverdragen glasskifva uppta-
gen negativ bild; den visar oss det tillstånd,
i Hvilket den nya konsten befann sig då hr
Niepce de Saint-Victor derom afgaf berättelse
till franska vetenskapsakademien. På den an-
dra plåten finnes en från den första öfver-
flyttad positiv bild. Den tredje plåten visar
en på heliografisk väg åstadkommen gravyr.
Den föreställer koret af Oratoriitemplet i Paris.
Teckningen är så skarp och nitid, att man
kan särskilja plåtarne på taket från hvarandra
och de finaste linier i örnamenterna på klock-
tornet. Denna plåt bevisar att fotografien re-
dan genom sin förste uppfinnare gjort stora
framsteg och nu raskt går sin fulländning till
mötes. , Bredvid denna ; plåt har, i den glas-
kista som innehåller hr Nicepces produkter. ctt
tomrum blifvit lemnadt. Hr Niepce har nem-
ligen, jemte profven af glasfötögrafien och den
heliografiska graverkonsten, velat utställa ctt
prof af heliokromien. Sedan först hr Edmond
Becquerel medelst chlorsyrad silfverosid lyc-
kats att på en metallplåt fixera solspektrumets
färger, har hr Niepee genom outtröttliga be-
mödanden kommit derhän, att nicdelst sol-
strålarne kunna på cn silfverplåt uppfå
bilden. af..en puppa med alla dess naturliga
färger. I. Nordamerika hav en hr Hill sedah
1851 åtskilliga gånger låtit komma till all-