att beklaga, om den lemnats utan afseende
vid ett ordnande af kommunikationsväsendet,
så omfattande som det, hvilket nu är å bane.
Frågan är af vigt i kommercielt hänseende till
följd af Stockholms läge; den är vidare af
vigt i militäriskt och administratift hänseende
i anseende till dess egenskap af landets huf-
vudstad, och den är slutligen af vigt, emedan
staden obestridligen. är och -med.: hvarje dag
alltmer blifver centralpunkten för hela landets
intellektuella lif;-för sträfvandena i vetenskap,
litteratur och konst. Vi få sannolikt. tillfälle
oftare återkomma till detta ämne och vilja nu,
då vi lägga petitionen under våra läsares ögon,
endast lyckönska stadens myndigheter att ha fä-
stat uppmärksamhet på saken och uttrycka den
förhoppning att regeringen måtte taga de an-
förda skälen i allvarligt öfvervägande.
Petitionen lyder som följer:
Stormäktigste Ållernådigste Konung.
I nådig proposition till Rikets sednast för-
samlade Ständer har Eders Kongl. Maj:t, i
öfvertygelse, att den under sednare tiden all-
mänt inom riket. väckta och allt mer lifvade
hågen för jernvägars åstadkommande desto-
mera förtjenade att af landets styrelse och
representation tagas i betraktande, som, ge-
nom lätta och beqväma kommunikationsan-
stalter, näringarne måste vinna ökadt lif och
mångsidigare utveckling, samt svenska indu-
strien befrias ifrån en af de mest betydande
svårigheterna för dess täflan med andra län-
ders, påkallat Ständernes uppmärksamhet. i
detta vigtiga ämne och till deras bepröfvande
hemställt, bland annat, hvilka -jernvägsan-
läggningar borde genom statens försorg i främ-
sta rummet till verkställighet befordras.
Vid besvarandet af denna nådiga proposi-
tion, som tillika innehöll, hurusom chefen för
kongl. topografiska kåren, uti infordradt och
afgifvet widerdånigt utlåtande, hvaruti kongl.
styrelsen för allmänna väg- och vattenbygg-
nader i riket förklarat sig instämma, ansett
stamlinierna för ett blifvande jernvägssystem
här i landet böra utgå från Stockholm; hafva
Ständerne likväl, för sin del, ansett Göte:
borg, för dess större betydenhet, såsom han-
delsståd, : dess- fördelaktigare läge och mera
sällan afbrutna sjöförbindelse med utlandet,
böra väljas till utgångspunkt för den: jernväg;
som komme att, i riktning genom Vestergöt-
land och Nerike förbinda nämnda stad med
hufvudstaden. :
Stockholms magistrat och borgerskap hafva
insett vigten af denna fråga för den kommun
de i administratift hänseende representera; och
bafva af sådan orsak med uppmärksamhet följt
behandlingen -af .densamma. De eftersträfva
icke att i denna för hela riket maktpåliggande
angelägenhet bereda åt Stockholm andray el-
ler större förmåner, än. de anse vara med ri-
kets allmänna nytta och fördel öfverensstäm-
mande, men de tro dock, att lämpligheten af
Ständernes val af Göteborg till utgångspunkt
för den första stamlinien i det blifvande jern-
vägssystemet torde med något skäl kunna ifrå-
gasättas. Den fördel, Göteborg eger framför
Stockholm i ett för handeln mera gynnande
läge, ersättes för Stockholm genom den större
bördigheten inom de ,provinser som närmast
omgifva denna: stad, och hvilka under de sed-
nare åren visat: sig så produktiva, att span-
målsutförseln för Stockholm, efter jemnt sti-
gande; uppgått under nästlidne år till 194.646
tunnor, och under innevarande år, fastän se-
glationen ännuicke upphört, till 350,642 tun-
nor, och således. vida : utöfver hvad från Gö-
teborg . af denna vara årligen exporterats.
Större delen af den svenska jerntillverkningen
har ock, på vägen till utlandet, närmare sta-
pelort i Stockholm än i Göteborg; och då
Stockholm härförutan, till följd af sin större
folkmängd, utgör en vida betydligare kon-
sumtionsort än Göteborg, och, såsom säte för
landets regering samt medelpunkt för styrel-
sen och förvaltningen i alla dess grenar, eger
för landet en särskild betydenhet, torde det
måhända böra medgifvas, att en säker och
skyndsam kommunikation med hufvudstaden
är för riket i allmänhet af åtminstone lika
stor vigt som en lättad förbindelse med Gö-
teborg. samt en jernväg från Stockholm lika
om icke mera angelägen än en sådan från
Göteborg.
Af dessa skäl och med kännedom om att
jernvägsanläggningar i andra länder vanligen
utgått från hufvudstäderna, såsom i flera hän-
seenden de vigtigaste orter i landet, våga ma-
istraten och borgerskapet i djupaste under-
dånighet anhålla att, oberoende deraf, att den
ifrågavarande jernvägen redan blifvit börjad
vid Göteborg, arbetet dermed må, så snart
nödiga lokalundersökningar hunnit fullbordas,
få börjas äfven vid Stockholm. Hemställande
magistraten och borgerskapet i lika underdå-
nighet, om icke de. förberedande undersök-
ningarne böra företrädesvis afse vägar norr
om Mälaren, såsom icke blott den kortaste
och för varutrafiken gagneligaste, utan äfven
på det denna jernväg må kunna sammanlöpa
med den redan under byggnad varande emel-
lan Köping och Hult, och såmedelst öka nyt-
tan och fördelarne af dem begge.
Tillräcklig och tjenlig plats för den ban-
gård, som 1 hufvudstaden bör anläggas, äf-
vensom den tomtareal, hvaröfver jernvägen
kommer att inom stadens område utsträckas,
skola af stadens förvaltande, myndigheter åt
Eders Kongl. Maj:t och kronan kostnadsfritt
upplåtas.
— K. M:t har under den 19 December sist-
lidet år funnit godt att, för samma år tillägga ad-
vokatfiskalen Rydqvist och kamreraren Sandberg, i
NA ed de mA IR R KR RTR