Article Image
att beklaga, om den lemnats utan afseende vid ett ordnande af kommunikationsväsendet, så omfattande som det, hvilket nu är å bane. Frågan är af vigt i kommercielt hänseende till följd af Stockholms läge; den är vidare af vigt i militäriskt och administratift hänseende i anseende till dess egenskap af landets hufvudstad, och den är slutligen af vigt, emedan staden obestridligen. är och -med.: hvarje dag alltmer blifver centralpunkten för hela landets intellektuella lif;-för sträfvandena i vetenskap, litteratur och konst. Vi få sannolikt. tillfälle oftare återkomma till detta ämne och vilja nu, då vi lägga petitionen under våra läsares ögon, endast lyckönska stadens myndigheter att ha fästat uppmärksamhet på saken och uttrycka den förhoppning att regeringen måtte taga de anförda skälen i allvarligt öfvervägande. Petitionen lyder som följer: Stormäktigste Ållernådigste Konung. I nådig proposition till Rikets sednast församlade Ständer har Eders Kongl. Maj:t, i öfvertygelse, att den under sednare tiden allmänt inom riket. väckta och allt mer lifvade hågen för jernvägars åstadkommande destomera förtjenade att af landets styrelse och representation tagas i betraktande, som, genom lätta och beqväma kommunikationsanstalter, näringarne måste vinna ökadt lif och mångsidigare utveckling, samt svenska industrien befrias ifrån en af de mest betydande svårigheterna för dess täflan med andra länders, påkallat Ständernes uppmärksamhet. i detta vigtiga ämne och till deras bepröfvande hemställt, bland annat, hvilka -jernvägsanläggningar borde genom statens försorg i främsta rummet till verkställighet befordras. Vid besvarandet af denna nådiga proposition, som tillika innehöll, hurusom chefen för kongl. topografiska kåren, uti infordradt och afgifvet widerdånigt utlåtande, hvaruti kongl. styrelsen för allmänna vägoch vattenbyggnader i riket förklarat sig instämma, ansett stamlinierna för ett blifvande jernvägssystem här i landet böra utgå från Stockholm; hafva Ständerne likväl, för sin del, ansett Göte: borg, för dess större betydenhet, såsom handelsståd, : dessfördelaktigare läge och mera sällan afbrutna sjöförbindelse med utlandet, böra väljas till utgångspunkt för den: jernväg; som komme att, i riktning genom Vestergötland och Nerike förbinda nämnda stad med hufvudstaden. : Stockholms magistrat och borgerskap hafva insett vigten af denna fråga för den kommun de i administratift hänseende representera; och bafva af sådan orsak med uppmärksamhet följt behandlingen -af .densamma. De eftersträfva icke att i denna för hela riket maktpåliggande angelägenhet bereda åt Stockholm andray eller större förmåner, än. de anse vara med rikets allmänna nytta och fördel öfverensstämmande, men de tro dock, att lämpligheten af Ständernes val af Göteborg till utgångspunkt för den första stamlinien i det blifvande jernvägssystemet torde med något skäl kunna ifrågasättas. Den fördel, Göteborg eger framför Stockholm i ett för handeln mera gynnande läge, ersättes för Stockholm genom den större bördigheten inom de ,provinser som närmast omgifva denna: stad, och hvilka under de sednare åren visat: sig så produktiva, att spanmålsutförseln för Stockholm, efter jemnt stigande; uppgått under nästlidne år till 194.646 tunnor, och under innevarande år, fastän seglationen ännuicke upphört, till 350,642 tunnor, och således. vida : utöfver hvad från Göteborg . af denna vara årligen exporterats. Större delen af den svenska jerntillverkningen har ock, på vägen till utlandet, närmare stapelort i Stockholm än i Göteborg; och då Stockholm härförutan, till följd af sin större folkmängd, utgör en vida betydligare konsumtionsort än Göteborg, och, såsom säte för landets regering samt medelpunkt för styrelsen och förvaltningen i alla dess grenar, eger för landet en särskild betydenhet, torde det måhända böra medgifvas, att en säker och skyndsam kommunikation med hufvudstaden är för riket i allmänhet af åtminstone lika stor vigt som en lättad förbindelse med Göteborg. samt en jernväg från Stockholm lika om icke mera angelägen än en sådan från Göteborg. Af dessa skäl och med kännedom om att jernvägsanläggningar i andra länder vanligen utgått från hufvudstäderna, såsom i flera hänseenden de vigtigaste orter i landet, våga maistraten och borgerskapet i djupaste underdånighet anhålla att, oberoende deraf, att den ifrågavarande jernvägen redan blifvit börjad vid Göteborg, arbetet dermed må, så snart nödiga lokalundersökningar hunnit fullbordas, få börjas äfven vid Stockholm. Hemställande magistraten och borgerskapet i lika underdånighet, om icke de. förberedande undersökningarne böra företrädesvis afse vägar norr om Mälaren, såsom icke blott den kortaste och för varutrafiken gagneligaste, utan äfven på det denna jernväg må kunna sammanlöpa med den redan under byggnad varande emellan Köping och Hult, och såmedelst öka nyttan och fördelarne af dem begge. Tillräcklig och tjenlig plats för den bangård, som 1 hufvudstaden bör anläggas, äfvensom den tomtareal, hvaröfver jernvägen kommer att inom stadens område utsträckas, skola af stadens förvaltande, myndigheter åt Eders Kongl. Maj:t och kronan kostnadsfritt upplåtas. — K. M:t har under den 19 December sistlidet år funnit godt att, för samma år tillägga advokatfiskalen Rydqvist och kamreraren Sandberg, i NA ed de mA IR R KR RTR

15 januari 1856, sida 2

Thumbnail